ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Онлайн-ЗМІ Кіровоградщини на 100% дотримуються стандартів достовірності і відокремлення фактів від коментарів

Топові онлайн-видання Кіровоградської області продемонстрували безпрецедентні для нашого регіону показники дотримання журналістських стандартів. За моніторинговий тиждень у жодному з новинних матеріалів п’яти сайтів: "Гречка", "Dozor", "Без купюр", "Точка доступу" та CBN”, не було зафіксовано порушень стандартів достовірності і відокремлення фактів від коментарів. Крім того, не виявили ми в текстах і мови ворожнечі.

Традиційно для наших моніторингів ми аналізували новини, що були оприлюднені на сайтах найбільш популярних та рейтингових інтернет-видань області. Загалом за період з 10 до 14 квітня 2023 року згадані вище ЗМІ опублікували 304 новини. Одразу зауважимо, що до статистики не потрапили розслідування, аналітика, інтерв’ю, фоторепортажі, анонси та рекламні матеріали, що з’являлися в стрічках новин за цей тиждень. Лише новини. 

Задля розуміння аудиторією специфіки дослідження поясню – стандарт “достовірність” передбачає, що кожен факт, який подається в матеріалі, має своє надійне першоджерело. Що ж до “відокремлення фактів від коментарів”, то тут усе ясно із самої назви: факти окремо, судження окремих респондентів – окремо. Базовими для новини, звісно, мають бути саме факти. З огляду на те що важливим було зафіксувати наявність у текстах першоджерел інформації, ці самі джерела ми розділяли на надійні, сумнівні та власне новини без джерел. 

Саме надійні джерела та стовідсоткове дотримання згаданих стандартів ми й зафіксували, проаналізувавши понад три сотні новин. Сприяли цьому фактору насамперед відмова топових ЗМІ регіону від так званих фейсбучних новин, взятих із груп та пабліків соцмережі Facebook, а також відсутність новинних матеріалів з посиланням “на власні джерела”. Переважна більшість новин була написана або ж на базі підготовлених пресслужбами матеріалів, або, як-то кажуть, “з полів”, де інформацію власноруч збирав сам журналіст. 

Враховуючи такі показники, ми вирішили звернути увагу на особливості роботи з джерелами кожного з проаналізованих сайтів. Зокрема, ми виявили, що "Точка доступу" у своїх матеріалах, джерелом яких є пресслужби, не ставить гіперпосилань, хоча й обов’язково вказує першоджерело інформації. Причини такого рішення прокоментувала головний редактор видання Ольга Зима: "Наразі маємо принципову позицію щодо гіперпосилань: якщо джерелом інформації є пресслужби офіційних структур, ми лінки не ставимо. Це можуть бути повідомлення з офіційних сайтів чи інфа з пресрелізів на пошті. У випадках, якщо ж у публікаціях ми згадуємо інші ЗМІ, гіперпосилання є обов’язковим саме на ту сторінку, звідки взято інформацію.

Крім того, якщо беремо частину інформації з посту на фейсбуці, практикуємо зараз саме функцію <embed>, а не лінк на пост.

Проте наразі редакція активно опрацьовує це питання, як дати читачеві змогу безперешкодно знайти джерело даних і водночас не нашкодити технічній частині сайту, щоб не перевантажувати його зовнішніми посиланнями"

Дещо схожу ситуацію можна побачити на сайтах "Без купюр" і "Dozor". Однак там це має не такий системний характер. У більшості "пресслужбівських новин" гіперпосилання присутні. Однак непоодинокі випадки й відсутності таких, особливо коли новина посилається на дані міських чи обласної ради, а також облдержадміністрації.  

"Гречка" намагається лінкувати всі посилання, окрім хіба сайтів представників підприємств, установ та організацій, від яких коментарі були отримані особисто журналістами.

А от видання "CBN" пішло іншим шляхом. Журналісти публікують не лише гіперпосилання, а й загалом джерело інформації, як, наприклад, коментар особи виданню, поза межами основного тексту. Це робиться у вигляді зноски під новиною, що нетипово для кропивницьких онлайн-видань. 

Та повернемося до результатів дослідження і ще одного показника, який ми досліджували цього разу. Йдеться про використання так званої мови ненависті, що й досі є не поодиноким явищем на загальнонаціональних телеканалах та радіо. А от у регіональних медіа все виявилося набагто краще. І хоча Комісія з журналістської етики у своїх рекомендаціях не вносила слова "рашисти" та подібні до таких, що не рекомендовані до вживання в медійних матеріалах, топові ЗМІ Кіровоградщини оминають цю неоднозначну термінологію. Навіть у новинах на воєнну тематику журналістики залишаються максимально коректними та точними у формулюваннях. 

Павло Лісниченко, регіональний представник ІМІ в Кіровоградській області

Liked the article?
Help us be even more cool!