ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Одеський медіапростір напередодні виборів: фейкова соціологія та прихована політична реклама

Практично 3% повідомлень в новинних стрічках одеських онлайн-ЗМІ мають ознаки замовності, неналежно маркованої політичної реклами та контрагітації. Найбільше  в одеських онлайн-ЗМІ розповсюджували приховану політичну агітацію представники трьох політичних сил: ОПЗЖ, “Слуга народу” і “За майбутнє!” При цьому зафіксовані три повідомлення з ознаками фейкової соціології. 

Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані під час вибіркового аналізу десяти одеських онлайн ЗМІ, який з 5 по 7 жовтня 2020 року провів Інститут масової інформації. Загалом було проаналізовано 671 повідомлення з 10 сайтів («Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Бесарабія-інформ», «Пушкінська», «Таймер», «Одеса-медіа», «Одесит», «Ізбірком»). Методологія дослідження включала аналіз кількості новин з ознаками замовності (джинси), контрагітації та неналежно маркованої політичної реклами, наявність в них фейків і маніпуляцій, а також визначення основних замовників позитивної джинси. Загалом під час дослідження виявлено 11 матеріалів із ознаками замовності і дев’ять публікацій із неналежно маркованою політичною агітацією. 

Політичні маніпуляції перед виборами

Кожна третя позитивна публікація, 30% від загальної кількості позитивної джинси і неналежно маркованої агітації, належала місцевим партіям (“Довіряй ділам”, “Українська морська партія”, партія Дмитра Голубова), кожна четверта позитивна стаття, 24% публікацій,  —  політикам від ПП «ОПЗЖ». По 18% від усієї кількості подібних повідомлень стосувалися ПП «Слуга народу» та партії «За майбутнє». В 6% випадках була зафіксована  прихована реклама від представників «Європейської солідарності». Про ОПЗЖ найбільше джинсували журналісти видання “Бесарабія інформ” та “Таймер”. Замовні матеріали про кандидатів від партій “Слуга народу” та “За майбутніє” оприлюднювалися рівномірно в декількох місцевих ЗМІ (“048”, “Одеса.Онлайн”, “УСІ”, “Думська”). Прихована агітація  “Європейської солідарності” зафіксована в основному на сайті “Думська”.  Так, наприклад, новина видання «Бесарабія інформ» «Рабинович: Перемога на виборах допоможе нам провести експеримент під назвою «Порто Франко — Одеса»» має всі ознаки політичної джинси. Оціночні судження політика подаються як факт. В повідомленні видання «048» «Звільнити Степанова! Сергій Калинчук звернувся до президента» кандидат на мерську посаду Сергій Калинчук критикує очільника МОЗу (перший номер в списку ПП «Слуга народу» до одеської облради) та піариться на коронавірусному питанні. В цьому випадку ця новина розглядається під час моніторингу як неналежно маркована реклама, адже опублікована вона в категорії «політичні новини». Але законодавством встановлені наразі три форми маркування політичної реклами: «Реклама», «Політична реклама» та «Політична агітація». Подібні особливості маркування під виглядом різних рубрик — досить поширена маніпуляція серед регіональних ЗМІ по всій країні.  Так, в новині сайту «Одеса.Онлайн» «Олег Філімонов представив кандидатів в депутати міськради від «Слуги народу»: всі вони підписали соціальний договір» теж простежується суб’єктивність подачі матеріалу, що підпадає під ознаки політичної джинси.  

Слід відзначити, що «Думська», «048» та «УСІ» найбільше з усіх проаналізованих онлайн-ЗМІ публікували приховану політичну рекламу, але при цьому, на відміну від інших місцевих медіа, маркували та виокремлювали її від інших повідомлень в стрічці новин хоча б якимось чином. 

Фейкова соціологія та вибори

Три новини з соціологією від маловідомих соціологічних центрів та без вихідних даних були  зафіксовані у новинах із ознаками замовності на двох сайтах. Наприклад, сайт «Думська» розповсюдив новину «Як і очікувалося: з патріотів до міськради проходить тільки «ЄС», інші —проросійські сили», в якій згадується дослідження від служби «Моніторинг». Проте знайти в інтернеті пресреліз про опитування або сайт цієї організації не вдалося. Дві новини з результатами соціологічних досліджень, які мають ознаки фейків, опублікувало і видання «Таймер». В повідомленнях «В Одеську міськраду проходять п’ять партій»  та «Мерські перегони: Труханів перемагає, але буде другий тур» згадуються результати опитування «Української соціологічної групи», відомості про яку існують в реєстрах, проте сама група, як і у випадку з попередніми соціологами, не має свого сайту.  

Медіа та контрагітація

Практично половину (або 45%) від усіх зафіксованих повідомлень з ознаками замовності опублікувало видання «Таймер». Наприклад, новина «Ківалов веде до Одеської міськради загін юристів, лідера комік-трупи і покоївку». В заголовку цього повідомлення журналісти у політичних цілях маніпулюють тим, що в списку партії Ківалова є працівниця готелю. В іншій новині цього сайту «Труханов зажадав закрити приватну школу Ківалова: у неї немає документів», прослідковується негативне відношення до політичного конкурента чинного мера міста Сергія Ківалова. Скандальний приклад контрагітації зафіксований на сайті «УСІ». В новині «За партію можете не голосувати! «, — як підкуповує виборців депутат Андрій Кисловський», йдеться про те, що в редакцію цього ЗМІ буцімто випадково потрапило відео з місцевим політиком Андрієм Кісловським, на якому той ніби озвучував інформацію про підкуп людей. Проте журналісти не надали інформацію про фактчекінг події та реальність звукової доріжки. Крім того, журналісти не звернулися за коментарем до політика, що може означати певну тенденційність та вірогідну замовленість цієї публікації. 

Слід відзначити, що в ході моніторингу не зафіксовано жодної маніпуляції та прихованої політичної реклами у стрічці новин «Ізбіркома», «Пушкінської», «Одесита» та «Одеса-медіа». В ході моніторингу знайдені лише описані приклади фейкової соціології. Серед фейків не зафіксовані випадки російської пропаганди, смислових маніпуляцій, псевдоекспертизи та розповсюдження іншої недостовірної інформації

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!