Одеські ЗМІ практично не пишуть про перебіг вакцинації в регіоні. Результати моніторингу
Станом на 18 червня в Одеській області зафіксовано найменшу кількість добових щеплень другою дозою вакцини серед усіх регіонів України. Перші щеплення також були зроблені меншій кількості населення, ніж у подібних густонаселених частинах країни. Одесити не поспішають щеплюватися притому, що посадовці від охорони здоров’я постійно звітують про наявність вакцин у медзакладах міста та області. З огляду на те що лише 2,5% новин у місцевих ЗМІ стосуються перебігу вакцинації (і це в період глобальної пандемії), можна зробити висновок, що на медіа також лежить частина відповідальності за недовіру та непоінформованість громадян.
Дані щодо кількості матеріалів про вакцинацію були отримані на основі вибіркового аналізу п’яти онлайн-ЗМІ, який із 7 до 11 червня 2021 року включно провів Інститут масової інформації. Загалом проаналізовано 812 повідомлень таких медіа: "Думська", 048, "Одеса.Онлайн", УСІ, "Одесская жизнь", з них 20 повідомлень стосувалися вакцинації.
Методологія дослідження охоплювала аналіз частки новин про перебіг вакцинації в локальних ЗМІ. Встановлювався тип контенту про вакцинацію та його джерела. Окремо зверталась увага на тональність новин щодо щеплення.
Коронавірус важливіший за щеплення?
Зазначимо, що восени минулого року поширення коронавірусу в регіоні стосувалися 23% місцевих новин. Весь світ протягом року чекав на вакцину та можливість щепитися. І ось настало літо 2021 року, в Україні досить ліків та можливостей щепитися, але медіа про це практично не пишуть. Відповідно, населення залишається в інформаційному вакуумі, з’являється недовіра до перебігу вакцинації та взагалі системи охорони здоров’я.
Серед відповідальних ЗМІ Одещини можна відзначити видання “Думська” та 048, де опубліковано найбільше новин за цією темою. В їхніх стрічках було по 3% повідомлень щодо вакцинації із загальної кількості новин, які були проаналізовані в моніторинговий період. Найменше згадували про щеплення журналісти видання “Одесская жизнь”: трохи більш ніж 1% таких повідомлень.
Слід зазначити, що всі промоніторені матеріали були новинного формату і загалом місцеві медіа писали щодо вакцинації повідомлення на кшталт "На вихідних в Україні відкриють 30 центрів вакцинації: найбільше локацій – в Одеській і Львівській областях" або "Гроші повернуть: в Одесі та області лікарні укладають договори з вакцинації". Серед повідомлень, які потрапили до місцевих стрічок новин, була інформація й про нові партії вакцин: "В Україну прибула нова партія вакцини Pfizer". У подібному форматі були 75% новин, які стосувалися вакцинації. Офіційні звіти про перебіг вакцинальної кампанії стосувалися 15% новин про щеплення. Наприклад, у повідомленні "Коронавірус в Одесі й області: з’явилася статистика на 7 червня" йдеться про кількість вакцинованих одеситів за добу. У форматі оголошень зафіксовано 10% таких повідомлень – у новині "Цими вихідними одесити зможуть вакцинуватися в "Рив’єрі” анонсується проведення масових щеплень. Важливо, що були й кілька публікацій про адреси місць масових щеплень та їхні контактні дані.
Слід зазначити, що всі зафіксовані новини ґрунтувалися на офіційних повідомленнях та пресрелізах державних установ, відповідальних за охорону здоров’я. Проте в новинних стрічках онлайн-медіа були відсутні власні матеріали з використанням експертних думок, аналітики та статистичних показників, не аналізувався досвід інших регіонів та країн, які успішно проходять або вже й пройшли вакцинальну кампанію. Також не було репортажів з місць щеплення, фотогалерей тощо. Водночас у публікаціях були відсутні тенденції до емоційності, паніки та бажання "хайпанути" на гострій темі: всі новини мали нейтральну конотацію.
Вбачається, що в подібні періоди журналістам необхідно глибше встановлювати зворотний зв’язок зі своєю аудиторією та виконувати роль провідника суспільно важливої інформації.
Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!