ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Новинне самовираження: як емоції підміняли стандарти в запорізьких онлайн-медіа

Тож завданням чергової хвилі моніторингу від Інституту масової інформації було виявити маніпуляції у новинних матеріалах, а саме використання емоційної лексики та оціночних суджень в новинах регіональних онлайн-медіа. Аналізувалися п’ять запорізьких онлайн-медіа: 061.ua, "Забор", "Репортер Запорожья", Forpost та IpNews. Моніторинг проводився з 6 серпня 2018 року. Аналізувалися тексти перших 100 новин стрічки кожного медіа без урахування публіцистичних, аналітичних матеріалів або розслідувань, блогів та авторських колонок, а також матеріалів з ознаками замовності, які за форматом також були написані не у формі новини.

Не менше 55 маніпуляцій в написанні новин було виявлено під час моніторингу.  Найбільше — на сайті Forpost  17% та  IpNews — 15% відповідно, найменше  — на сайті "Репортер Запорожья" (6%). Сайт   "Забор" має 10 %, а  061.ua — 7% порушень.

Очевидно, що частина таких маніпуляцій припадала на матеріали з ознаками замовлення, власне, основний сенс яких і є в маніпулюванні думкою аудиторії через видимість справжньої новини. Такі матеріали публікувалися на сайтах 061.ua, "Забор", Forpost. Чого варті тільки виступи Олександра Вілкула з його “Вилкул: Наши черноземы убивают — львиную часть полей засеивают рапсом, кукурузой и подсолнечником, которые его уничтожают”, або опублікований на кількох ресурсах іміджевий матеріал про місцевого політика “Стало известно, сколько жителей Запорожья и области подписались против повышения цены на газ (ВИДЕО)”, або просто прекрасна позитивна новина Forpost про те, що “Хороше відео: запорізькими краєвидами замилувався Президент України”.

Але емоціями і неприпустимою в новинах демонстрацією власного “я” автори не гребували і в звичайних новинах. Наприклад, коли журналісти “робили висновки”, як в новині на 061.ua  “Запорожский водоканал до конца месяца отключит почти сотню абонентов-должников, — АДРЕСА”, коли в абсолютно офіційній інформації раптом з’явилося “Учитывая то, что ежемесячно в него входит не менее сотни горожан, можно сделать вывод, что должники не очень-то боятся отключения”. Або тут “Запорожское СБУ купило кроссовер KIA Sportage в бизнес-комплектации за 840 тысяч гривен, – ФОТО”,  де журналіст звідкись знав, що і як вирішують запорізькі правоохоронці: “запорожские правоохранители решили не экономить на покупке служебного автомобиля”.

Варто відзначити, що  однією з особливостей онлайн-новин є нерідке звернення до “неофіційних даних”, які зазвичай вміщують в собі ті самі емоції або оціночні судження, не підтверджені жодними фактами. Наприклад, у  новині на сайті “Забор” “Под Запорожьем мужчина убил собственную мать”: “как рассказывают местные жители,  мужчина, соверший преступление, был не совсем психически здоров”. Причому верифікувати це  припущення автори, судячи з тексту, не намагалися. В принципі, як і тут "За состояние трассы Запорожье-Мариуполь певица Ольга Полякова предложила: чиновникам вынимать глаза вилами”. Залишимо для іншого дослідження питання суспільної значущості інформаційного приводу, але в новині, окрім “вил”, можна знайти і  раптове “Любопытно, что к Поляковой очень теплые чувства питает губернатор Константин Брыль, который даже приглашал певицу выступать на Дне Независимости в Запорожье”. Як пов’язане це “любопытно” з проблемою поганих доріг та безпосередньо з дописом співачки, читачам не пояснюється.

Одна з типових маніпуляцій в новинах  — перебільшення. Гіперболізація масштабів проблеми, безумовно, гарний спосіб привернення уваги читача, однак у багатьох випадках це виглядає недоречно та навіть безглуздо. Подивіться, наприклад, на фото з цієї новини: “В Запорожье возле поликлиник выстраиваются огромные очереди на запись к врачам (видео)”. По-перше, інформаційний привід — допис місцевого політика, по-друге, йдеться про одну поліклініку, по-третє, термін “огромный”  у сенсі “дуже великий за кількістю” точно не відповідає кількості людей на фотографії.

До речі, про фотографії. Ще одним прикладом неприпустимо поганої новини — з точок зору інформаційного приводу, відсутності суспільної значущості, якості джерел та структури написання — є “новина” “В Запорожье спящая полуголая девушка в центре города вызвала резонанс в соцсетях (фото)”. Чи є певна кількість дописів під фотографією, викладеною у Фейсбук, достатнім приводом, щоб стати “резонансною” новиною сайту, питання все ще відкрите.

Такі перебільшення та вже власні оціночні судження властиві і авторам з інших сайтів. Про роздягнену дівчину було і у сайту Forpost, одного з лідерів з порушень серед аналізованих медіа (“Аномальное место: на бульваре Шевченко в Запорожье спят полуголые женщины, а в фонтанах ныряют дети (ФОТО-ВИДЕО)”) з майже закликом моральності на початку “Видимо, жара хорошо бьёт в голову запорожцам, если они себе позволяют подобные выходки”.

Крім цієї гіперболи, використовувалися для опису масштабів надзвичайних подій, зокрема ДТП. Наприклад, як у новині “В Запорожской области машина превратилась в груду металлолома после столкновения с грузовиком (ФОТО)”. Тут присутні такі характеристики ДТП, як “страшна аварія”, “жахливе ДТП”, але тим не менш у ній всі вижили.

У такому ж ключі написала і новина по ще одну ДТП “В Запорожье несовершеннолетняя девушка задавила двоих людей (ВИДЕО)”. І хоча в цій новині про долю задавлених людей не повідомляється, з інших сайтів стає відомо, що постраждалих відправили до лікарні, тож “задавила” не є коректним визначенням того, що відбулося насправді.

Зустрічаються в новинах і творчі підходи до повідомлень, як-от “Запорожье утопает в мусоре”, “Директор предприятия увяз в коррупции”, “На Запоріжжі провели сеанс “екзорцизму” (до речі, це про хлопця, якого не пустили до клубу, і він танцював на вході до нього).

Окремої уваги (нагадуємо, це  — стрічка новин), заслуговує замітка “Фото дня: на запорожском курорте пьяные отдыхающие устроили зимние развлечения” з вичерпним початком: “Пьяному, как говорится, и море по колено. В этом случае пьяным отдыхающим по колено был песок”, і далі — “Нетрезвые курортники привязали колесо к автомобилю "Таврия"  и по песку, словно по снегу, тянули "с ветерком" на приличной скорости другого отдыхающего. Чтобы снять всё это алкогольное безумие, оператор уселся в открытый багажник. Любопытно было бы увидеть кадры с его ракурса" — кінець.

Варто зауважити, що кожний з аналізованих ресурсів має свій стиль порушень. Так, наприклад, на сайті Ipnews поширеними в новинах є  вирази “на щастя”, “на жаль”, “дивом”, коли йдеться про надзвичайні події зокрема. Крім цього, кримінальним новинам на цьому ресурсі властивий емоційний вираз “отправили за решетку”. А на сайті “Репортер Запоріжжя” частим виразом, коли мова йде про ДТП, є поняття “влітити”, як, приміром, тут  “В Запорожье маршрутка влетела в столб: четверо пострадавших. Фото”, тут “В Запорожье Ford влетел в припаркованный грузовик: водитель пострадал. Фото” або тут “Водителя КамАЗа, который влетел в маршрутку с пассажирами, взяли под стражу”.

Цей матеріал підготовлено в межах проекту "Розвиток відповідальних інтернет-ЗМІ", що реалізується ГО "Інститут масової інформації" за підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки. Інформація та погляди, висловлені в даному матеріалі, належать автору та не обов’язково відображають офіційну думку Міністерства закордонних справ Чеської Республіки.
Liked the article?
Help us be even more cool!