Нейтральні спікери та упереджені журналісти: як у Дніпрі висвітлювали вихід із карантину
80% спікерів у новинах про вихід із карантину оцінили такі заходи нейтрально. 12% позитивно і лише 8% коментарів про вихід із карантину були негативними й переважно належали пересічним громадянам. Утім, самі журналісти, хоча й не були об'єктом дослідження, вдалися до оцінювання в кожній п'ятій новині про вихід із карантину.
Такі результати моніторингу, який у травні провели представники та представниці Інституту масової інформації. Метою дослідження було визначити кількість та якість новин про вихід із карантину, проаналізувати спікерів, які фігурують у таких новинах, а також тональність новин про вихід із карантину в регіональних онлайн-медіа. У Дніпрі аналізувалися п'ять найвідвідуваніших дніпровських ресурсів, згідно з даними ресурсу Similarweb: opentv.media, nashemisto.dp.ua, dnpr.com.ua, dp.informator.ua, gorod.dp.ua. Усього було проаналізовано 726 матеріалів зі стрічок новин на цих ресурсах – у період з 11 до 15 травня включно.
Відповідно до методології досліджувалися кількість новин про коронавірус, кількість новин про карантин загалом та кількість новин про вихід із карантину. Також виокремлювались у групи окремі спікери в новинах про вихід із карантину: представники місцевої / обласної виконавчої влади; регіональні, українські політики; бізнесмени; місцеві діячі (громадські активісти, волонтери); медичні працівники; релігійні діячі; інше (переважно пересічні дніпряни). У підсумку згідно з методологією відстежувалася тональність новин про вихід із карантину зі спікерами.
Не аналізувалися аналітика / статті, журналістські розслідування, комерційна / політична джинса не у формі новини, авторські колонки / блоги, офіційні анонси про вимкнення води / світла, концерти та пресконференції тощо.
Спікери на карантині
Загалом за період моніторингу було проаналізовано 726 новин. Із них 43% присвячено темі коронавірусу, більша частина яких, 55% новин, стосувалася карантину. Водночас 60% новин про карантин на моніторинговому тижні були присвячені саме виходу з карантину.
Треба зазначити, що майже половина таких новин (47%) були написані без спікерів: переважно вони уточнювали рішення центральної влади про ступені пом’якшення карантину, про дозволи на роботу тих чи інших інфраструктурних об’єктів та соціальних інститутів.
У новинах зі спікерами такими найчастіше ставали українські політики – Президент, профільні до теми карантину прем’єри та санітарний лікар. Зазначених спікерів у новинах усього зафіксовано 32%. Представники місцевої / обласної виконавчої влади (мер, заступники, голова ОДА та його заступники, Нацполіція, ДСНС тощо) були спікерами у 18% повідомлень у новинах про вихід із карантину. Коментарі регіональних політиків становили 13% загальної кількості спікерів у новинах про вихід із карантину (депутати міської, обласної, районної, селищної рад, представники ВР від регіону), а бізнесмени – 10%. Пересічні громадяни висловлювали свою думку щодо карантину та виходу з нього у 27% коментарях у новинах про вихід із карантину.
Тональність повідомлень
Переважна більшість новин зі спікерами про вихід із карантину – 80% – мають нейтральну тональність. Позитивна тональність виходу з карантину зафіксована у 12% матеріалів. Найбільше таких оцінок припустив Борис Філатов у своєму зверненні до дніпрян щодо послаблення карантину. Утім, позитивно він оцінив необхідність виходу з карантину, саме звернення має радше негативне забарвлення та має на меті агресивно протиставити свою діяльність діям центральної влади:
“Украина – фактически единственная страна в мире, где из-за пандемии коронавируса остановлено нормальный режим работы общественного транспорта. Впрочем, с учетом выданных только в Днепре почти 200 000 спецбилетов для проезда, такая практика, по сути, является самообманом. При этом правительство дает местному самоуправлению возможность только усиливать, а не смягчать карантин, тем самым перекладывая на мэров свою политическую ответственность”, – йшлося у зверненні, яке поширили “Днепровская панорама”, “Наше місто” та міський сайт.
Використовували заяви про “вихід із карантину як гостру необхідність” для самопіару також і загальноукраїнські політики від “Слуги народу”. Так, “Днепровская панорама” цитувала заступницю голови фракції Євгенію Кравчук:
“Раздраженные родители вынуждены работать с детьми “на голове”. Вскоре откроются офисы, а детсадов придется ждать до 1 сентября. Настроения украинских родителей трудно описать словами, которые можно говорить при детях – официальным языком это называется “рост социальной напряженности”.
Негативно вихід із карантину оцінили 8% спікерів. Переважно такі оцінки висловлювали пересічні містяни стосовно поведінки людей, які не дотримуються карантину. Наприклад: коментарі дніпрянки Наталі в новині ресурсу “Наше місто” щодо порушення правил перевезення пасажирів під час карантину в маршрутних таксі.
Оцінки журналістів
Основною метою дослідження було оцінити тональність новин про вихід із карантину за словами спікерів у цих новинах. Утім, деякі такі новини отримували свою тональність через оцінювання журналістів. Такі оцінки були зафіксовані в кожній п'ятій новині про вихід із карантину.
Наприклад, журналісти “Інформатора” неодноразово підкреслювали у своїх новинах певну втому карантинними заходами, але завжди закінчували такі авторські відступи нагадуванням про необхідність дотримання карантину, певно, намагаючись у такий спосіб збалансувати суб’єктивні оцінки. Наприклад, у матеріалі про відкриття дніпровських скверів і парків: “Карантин – это непростое для всех время. Мы вынуждены носить защитные маски, сидеть в четырех стенах и терпеть ряд других неудобств. Как бы тяжело ни было, важно помнить, что все это делается для того, чтобы уберечь наше здоровье и не допустить масштабного распространения вируса”.
Або в новині про оновлення руху певних транспортних маршрутів:
“Стало немного легче: открылись торговые центры, заработали салоны красоты, спортзалы и даже летние площадки некоторых заведений. Активно работает местная власть и над восстановлением сети общественного транспорта – уже известна дата, когда в город “выпустят” еще несколько маршрутных автобусов”.
Журналісти видання “Наше місто” давали негативну оцінку діям дніпрян, які не дотримувалися правил карантину в заголовках новин “Им все ни по чем: в Днепре пассажиры лезут в общественный транспорт без спроса” та “Карантин в Днепре: на Победе толпы отдыхающих без масок и переполненные урны (фото)”.
А журналісти “Днепровской панорами” не лише фактично закликали людей у своїх заголовках до відвідування місць скупчення людей, наприклад у новині “Вперед за обновками: в Украине откроют непродовольственные рынки”, а навіть намагалися передбачити дату закінчення карантину, орієнтуючись на рекламні борди, у новині “Конец карантина скоро: в Днепре анонсировали концерт “Вечернего квартала” в июне”.
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!