ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Нейтральні спікери та упереджені журналісти: як у Дніпрі висвітлювали вихід із карантину

80% спікерів у новинах про вихід із карантину оцінили такі заходи нейтрально. 12% позитивно і лише 8% коментарів про вихід із карантину були негативними й переважно належали пересічним громадянам. Утім, самі журналісти, хоча й не були об'єктом дослідження, вдалися до оцінювання в кожній п'ятій новині про вихід із карантину.

Такі результати моніторингу, який у травні провели представники та представниці Інституту масової інформації. Метою дослідження було визначити кількість та якість новин про вихід із карантину, проаналізувати спікерів, які фігурують у таких новинах, а також тональність новин про вихід із карантину в регіональних онлайн-медіа. У Дніпрі аналізувалися п'ять найвідвідуваніших дніпровських ресурсів, згідно з даними ресурсу Similarweb: opentv.media, nashemisto.dp.ua, dnpr.com.ua, dp.informator.ua, gorod.dp.ua. Усього було проаналізовано 726 матеріалів зі стрічок новин на цих ресурсах – у період з 11 до 15 травня включно.

Відповідно до методології досліджувалися кількість новин про коронавірус, кількість новин про карантин загалом та кількість новин про вихід із карантину. Також виокремлювались у групи окремі спікери в новинах про вихід із карантину: представники місцевої / обласної виконавчої влади; регіональні, українські політики; бізнесмени; місцеві діячі (громадські активісти, волонтери); медичні працівники; релігійні діячі; інше (переважно пересічні дніпряни). У підсумку згідно з методологією відстежувалася тональність новин про вихід із карантину зі спікерами. 

Не аналізувалися аналітика / статті, журналістські розслідування, комерційна / політична джинса не у формі новини, авторські колонки / блоги, офіційні анонси про вимкнення води / світла, концерти та пресконференції тощо.

Спікери на карантині

Загалом за період моніторингу було проаналізовано 726 новин. Із них 43% присвячено темі коронавірусу, більша частина яких, 55% новин, стосувалася карантину. Водночас 60% новин про карантин на моніторинговому тижні були присвячені саме виходу з карантину. 

Треба зазначити, що майже половина таких новин (47%) були написані без спікерів: переважно вони уточнювали рішення центральної влади про ступені пом’якшення карантину, про дозволи на роботу тих чи інших інфраструктурних об’єктів та соціальних інститутів. 

У новинах зі спікерами такими найчастіше ставали українські політики – Президент, профільні до теми карантину прем’єри та санітарний лікар. Зазначених спікерів у новинах усього зафіксовано 32%. Представники місцевої / обласної виконавчої влади (мер, заступники, голова ОДА та його заступники, Нацполіція, ДСНС тощо) були спікерами у 18% повідомлень у новинах про вихід із карантину. Коментарі регіональних політиків становили 13% загальної кількості спікерів у новинах про вихід із карантину (депутати міської, обласної, районної, селищної рад, представники ВР від регіону), а бізнесмени – 10%. Пересічні громадяни висловлювали свою думку щодо карантину та виходу з нього у 27% коментарях у новинах про вихід із карантину.

Тональність повідомлень

Переважна більшість новин зі спікерами про вихід із карантину – 80% – мають нейтральну тональність. Позитивна тональність виходу з карантину зафіксована у 12% матеріалів. Найбільше таких оцінок припустив Борис Філатов у своєму зверненні до дніпрян щодо послаблення карантину. Утім, позитивно він оцінив необхідність виходу з карантину, саме звернення має радше негативне забарвлення та має на меті агресивно протиставити свою діяльність діям центральної влади: 

“Украина – фактически единственная страна в мире, где из-за пандемии коронавируса остановлено нормальный режим работы общественного транспорта. Впрочем, с учетом выданных только в Днепре почти 200 000 спецбилетов для проезда, такая практика, по сути, является самообманом. При этом правительство дает местному самоуправлению возможность только усиливать, а не смягчать карантин, тем самым перекладывая на мэров свою политическую ответственность”, – йшлося у зверненні, яке поширили “Днепровская панорама”, “Наше місто” та міський сайт.  

Використовували заяви про “вихід із карантину як гостру необхідність” для самопіару також і загальноукраїнські політики від “Слуги народу”. Так, “Днепровская панорама” цитувала заступницю голови фракції Євгенію Кравчук: 

“Раздраженные родители вынуждены работать с детьми “на голове”. Вскоре откроются офисы, а детсадов придется ждать до 1 сентября. Настроения украинских родителей трудно описать словами, которые можно говорить при детях – официальным языком это называется “рост социальной напряженности”.

Негативно вихід із карантину оцінили 8% спікерів. Переважно такі оцінки висловлювали пересічні містяни стосовно поведінки людей, які не дотримуються карантину. Наприклад: коментарі дніпрянки Наталі в новині ресурсу “Наше місто” щодо порушення правил перевезення пасажирів під час карантину в маршрутних таксі. 

Оцінки журналістів

Основною метою дослідження було оцінити тональність новин про вихід із карантину за словами спікерів у цих новинах. Утім, деякі такі новини отримували свою тональність через оцінювання журналістів. Такі оцінки були зафіксовані в кожній п'ятій новині про вихід із карантину.

Наприклад, журналісти “Інформатора” неодноразово підкреслювали у своїх новинах певну втому карантинними заходами, але завжди закінчували такі авторські відступи нагадуванням про необхідність дотримання карантину, певно, намагаючись у такий спосіб збалансувати суб’єктивні оцінки. Наприклад, у матеріалі про відкриття дніпровських скверів і парків: “Карантин – это непростое для всех время. Мы вынуждены носить защитные маски, сидеть в четырех стенах и терпеть ряд других неудобств. Как бы тяжело ни было, важно помнить, что все это делается для того, чтобы уберечь наше здоровье и не допустить масштабного распространения вируса”.

Або в новині про оновлення руху певних транспортних маршрутів: 

“Стало немного легче: открылись торговые центры, заработали салоны красоты, спортзалы и даже летние площадки некоторых заведений. Активно работает местная власть и над восстановлением сети общественного транспорта – уже известна дата, когда в город “выпустят” еще несколько маршрутных автобусов”.

Журналісти видання “Наше місто” давали негативну оцінку діям дніпрян, які не дотримувалися правил карантину в заголовках новин “Им все ни по чем: в Днепре пассажиры лезут в общественный транспорт без спроса” та “Карантин в Днепре: на Победе толпы отдыхающих без масок и переполненные урны (фото)”.

А журналісти “Днепровской панорами” не лише фактично закликали людей у своїх заголовках до відвідування місць скупчення людей, наприклад у новині “Вперед за обновками: в Украине откроют непродовольственные рынки”, а навіть намагалися передбачити дату закінчення карантину, орієнтуючись на рекламні борди, у новині “Конец карантина скоро: в Днепре анонсировали концерт “Вечернего квартала” в июне”. 

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!