IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2018 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

0

28

80

2

27

Нехтування презумпцією невинуватості, джинса та власні здогадки замість фактів: серпень у вінницьких ЗМІ

У серпневе затишшя вінницькі сайти здебільшого публікували новини з ООС, передруки прес-служб та анонси заходів. «33 канал» же відзначився надвеликою кількістю джинси та маніпуляцій у публікаціях. Журналісти цього видання майже у половині своїх текстів (44%) маніпулювали фактами, розповсюджували чутки і не відокремлювали думки від фактів.

На фоні журналістів «33 каналу» інші вінницькі видання, які були досліджені, виглядають доволі скромно. У матеріалах у «Вінницьких Реалій» 17% новин із ознаками маніпуляції, «20 хвилин» – 15, у «Власно» – 13, у «Вежі» – 4%.

Для моніторингу бралися сто матеріалів, починаючи з 6 серпня 2018 року. Не враховувались аналітичні матеріали, журналістські розслідування, спортивні звіти, авторські колонки тощо. Предметом дослідження була емоційна лексксика та оціночні судження в новинах.

Поперед батька в пекло

Однією з типових проблем, які можна маркувати як маніпуляцію, стало невміння чи небажання вінницьких журналістів дотримуватись презумпції невинуватості. Журналісти в заголовках та текстах ще не те, що до рішення суду, а часто взагалі навіть до того, як оголосять підозру, називають людей злочинцями.

Наприклад, переказуючи інформацію від прес-служби ГУ НП області, журналісти «Власно» пишуть: «Провівши бесіду з 15-річною злодійкою»… А у заголовку «Вчора українські військові затримали російського шпигуна, який на відео знімав позиції української армії» вже назвали затриманого «шпигуном».

Зловмисником назвали журналісти «Вежі» і 27-річного чоловіка, який мав при собі «елітну марихуану». Щоправда, що таке «елітна марихуана» і чим вона відрізняється від іншої коноплі, журналісти видання не зазначили, але слово «елітна» у заголовок винесли. Хіба що видання посилається на керівника Нацполіції області генерала Педоса, який сказав про «марихуану елітних сортів». Але генеральські слова тоді і мають бути марковані як слова генерала, а не як факт. Зловмисником на «Вежі» охрестили й іншого вінничанина, якого спіймали із наркотиками.

Також журналісти «Вежі» з незрозумілої причини називають адвокатів та учасників судових процесів «правозахисниками», що також є маніпуляцією. Журналіст пише: “правозахисниця Ірина Кузіна, яка є представницею потерпілої сторони”. А це, “правозахисник” і “представниця сторони”, вже є оксюмороном, як мінімум.

А журналісти видання «20 хвилин» замість ліду із констатацією факту, почали із емоцій: «Не вміщається у голові, як матір може продати власних дітей. За п’ять тисяч гривень вінничанка продала синочків». Скільки і що вміщається у голові журналістки точно визначити неможливо, але вже в іншому матеріалі на цю тему жінку називають «горе-матір’ю».

«Психічно-хворим» назвали журналісти «20 хвилин» застреленого копами чоловіка. При чому, що в оригіналі новини, на сайті обласного ГУ НП не було жодного слова про встановлений діагноз.

Журналісти «Реалу» також ще до рішення суду назвали підозрюваного «зловмисником» і «грабіжником». Варто також зазначити, що інші матеріали із ознаками маніпуляції на сайті «Реалу» здебільшого є або повідомленнями із зони ООС, де важко дати оцінку фактам та перевірити їх, або ж стосуються міжнародної тематики. Крім того, на сайті «Реалу» потрапили два матеріали, які жодним чином не марковані як реклама, а просто присутні як новини у стрічці. Це матеріали про онлайн-казино «Вулкан» та «Слотокінг».

Експерти замість фактів, висновки наперед

Про можливе припинення пасажирського залізничного сполучення між Україною та Росією написали кілька вінницьких видань. «Реал» у ліді одразу пророкує “істерику” російських ЗМІ, а от журналісти «Власно»чомусь  допускають можливість припинення курсування пасажирських потягів із Вінниці до Росії, хоча Вінниця і зараз не є кінцевим пунктом у будь-якому пасажирському маршруті з і до Росії.

«20 хвилин» підміняє факти думками експертів. То журналісти видання жахають читачів підвищенням цін на хліб, то подорожчанням бензину. А після читання новини, виявляється, що це не доконаний факт, а припущення одного із експертів. А про головну причину передчасної смерті читачі «20 хвилин» так і не дізнались. Замість самої причини – лише настанови про важливість ЗОЖ.

Також у «20 хвилин» були помітні проблеми із арифметикою. То у матеріалі із заголовком «Вінницькі поліцейські зловили 38 нелегальних мігрантів» йде мова про 36 мігрантів. То у матеріалі під заголовком «Термомодернізація вінницьких шкіл: взимку буде тепліше 400 старшокласникам» йде мова про те, що 400 старшокласників – то тільки у одній зі шкіл. А заголовок «З двох небезпечних «зебр» на Хмельницькому шосе острівці поставили лише на одній» можна цілком було б викласти і як «З двох небезпечних «зебр» на Хмельницькому шосе острівці поставили вже на половині». І зовсім дивним виглядає заміна цифри 740 на 240 у матеріалі  «Кримінал, шахрайства та ціни на проїзд. Що змінилось у Вінниці за півроку?».

Журналісти «Власно» у своїх матеріалах то озброїлись «смердометром», кажучи, що в селі Бджільне на Тепличчині вони зафіксували саме «нестерпний сморід», то в іншому матеріалі на цю ж тему кажуть, що Бджільне «вкрилось сажею». Так само патетично описали події і журналісти «33 каналу». Другий Чорнобиль, не менше.

Також з матеріалів «Власно» вінничани дізналися, що «Крижопільський лісгосп» вирощує не тільки дерева, а й вже третій рік вирощує високоякісну малину. Чи означає це, що малина у інших лісгоспах – не високоякісна? Журналісти у матеріалі це не перевіряли.

І куди ж без аварій. Виявляється, 7 серпня був для Вінниці рекордним за кількістю ДТП. Який рекорд та за який проміжок часу був побитий, журналісти «Власно.Інфо» не зазначили у тексті.

Джинсово-маніпуляційна феєрія «33 каналу» і Романа Ковальського

Як і минулого літа, серпень видався для «33 каналу» спекотним. Рекордну серед вінницьких ЗМІ та й одну із найбільших в Україні кількість матеріалів із ознаками маніпуляції дали на гора журналісти саме цього видання, газети, яку минулого року голова НСЖУ Томіленко оголосив «Найкращою в Україні» і закликав переймати її досвід.

Особлива проблема відбору матеріалів «33 каналу» для моніторингу полягає у тому, що межу цих самих матеріалів розмиті і нечіткі. Тобто, у очевидній новинній замітці можуть початись авторські відступи, роздуми. Або й взагалі – новинний лід стає подібним до есе. Чіткої градації за тегами, розділами на сайті знайти не вдалось. Майже всі матеріали йдуть у розділі «новини», але далеко не всі ними є. Хоча, нарешті «листи читачів» редакція стала виокремлювати від власних доробків.

Левова частка із 44 матеріалів із ознакою маніпуляції належить перу Романа Ковальського. Журналіст у досліджуваних матеріалах не просто часто гребував правилами граматики, але і публікував відверто замовні матеріали, маніпулятивні припущення і просто плагіатив.

Аж 13 матеріалів зі ста мають ознаки «джинси». Часто це просто відверта реклама, яку варто давати із відповідним маркуванням. Наприклад, ідентичний матеріал про те, що депутат облради Геннадій Вацак відкрив у Могилів-Подільському парк, сайт «Власно» хоча б «зірочкою» маркував, що то є реклама. На сайті «33каналу» такого маркування не було.

Ще один приклад «перехресної джинси» від «Власно» та «33 каналу» – різні, хоча і такі, що вийшли одночасно та сповнені позитивним пафосом матеріали про мудрого керівника Іванівської громади.

Вже першим матеріалом 6 серпня на сайті «33 каналу» розмістили відверту «джинсу» від МХП за авторством Романа Ковальського із типовим радянським заголовком  “Білоусівка сказала «так» біогазовому заводу «Вінницької птахофабрики»”. «Подвійним ударом» почесті та шани розповів Роман Ковальський і про візит потенційного кандидата на президентський пост Романа Безсмертного до Вінниці. Той самий автор показує приклад типового для «33 каналу» явища – новина про будівництво заводу на Вінниччині переростає речення за реченням у рекламу підприємства.

Також Роман Ковальський відзначився ще однією політичною «джинсою» – поверненням у вінницький медіа-простір екс-нардепа від «Партії Регіонів» Володимира Продивуса.

Від джинси – до плагіату. Адже і цим відзначився постійний автор «33 каналу». Наприклад, у матеріалі, який підписаний Романом Ковальським про «таємниці Вервольфу» останній абзаци просто вкрадені з інтерв’ю Андрія Швачка газеті «Реал» без посилання на джерело.

Тема мостів особливо турбувала Романа Ковальського. Кілька разів у своїх матеріалах він намагався просунути безглузду з технічної точки зору думку про те, що ремонт мосту у Вінниці закінчиться 1 вересня. Навіщо було журналісту тиражувати таке безглуздя – незрозуміло.

Тож, попри серпневе затишшя, журналісти “33 каналу” замість пошуку нової актуальної інформації, замінювали факти власними припущеннями, журналісти “Вежі” робили ставку на анонси подій, а інші ЗМІ продовжували свою редакційну політику.

Даний матеріал підготовлено в рамках проекту «Розвиток відповідальних інтернет-ЗМІ», що реалізується ГО «Інститут масової інформації» за підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки. Інформація та погляди, висловлені в даному матеріалі, належать автору та не обов’язково відображають офіційну думку Міністерства закордонних справ Чеської Республіки

Ще Блоги