Негативна тональність при мінімумі “джинси” та “паркету”: складові контенту про День перемоги черкаських онлайн-ЗМІ
Тема Дня перемоги давно стала приводом для різноманітних спекуляцій та своєрідною ширмою для бізнесменів, політиків і представників влади, під прикриттям якої вони намагаються покращити власне пабліситі. Не дивлячись на це, при її висвітленні цьогоріч провідні онлайнові медіа Черкас продемонстрували доволі низький рівень публікації матеріалів з ознаками замовності («джинси» та «паркету»), а переважна більшість з них мали негативне, або нейтральне забарвлення щодо згаданих свят.
Такі результати моніторингу з 8 по 10 травня 2019 року від представників ІМІ. Досліджувалися 10 найрейтинговіших онлайн-медіа (“Вичерпно”, “Zmi.ck.ua”, “Нова Доба”, “Інфоміст”, “Прочерк”, “Провінція”, «ПРО ВСЕ», “Дзвін”, “18000” та “ПРО ГОЛОВНЕ”) та аналізувалась загальна кількість публікацій, їхня тональність, а також типи оприлюднених матеріалів (авторські, «паркет»/поздоровлення, “джинса»). З чого складалися новинні стрічки цих медіа?
Трохи «джинси» та дрібка «паркету»
88 — стільки матеріалів про День примирення та День перемоги опублікували аналізовані онлайн-медіа. Левову частку цього контенту склали авторські матеріали: 75 із 88, або ж 85% від загальної кількості публікацій. Утім не обійшлося і без «ложки дьогтю» — адже майже 8% публікацій носили ознаки іміджевих матеріалів («джинси»). Наприклад, «ПРО ГОЛОВНЕ»: «8 і 9 травня – особливі для України дні… Юлія Тимошенко, лідерка ВО “Батьківщина”», або «Дзвін»: “З віком у питаннях родинного зв’язку стаєш сентиментальнішим і ще більше цінуєш батьків”, – Анатолій Нужний, або «Вичерпно»: Анатолій Нужний: «Для мене дуже важливо, щоб мої діти навчилися головному – чути, поважати і шанувати історію свого роду. Адже це – найголовніше багатство». До речі, характерною особливістю останніх двох публікацій були практично ідентичні тексти, «прикрашені» різними заголовками з цитат головного героя (див. скріншоти).
Окрім матеріалів з явними ознаками замовності у досліджуваний період публікувався і так званий «паркет» (прес-релізи, описи прес-конференцій, офіційні заяви публічних осіб, тощо). Їх частка склала майже 7% (або 6 із 88) від загальної кількості публікацій (наприклад, «Прочерк»: «Нардеп висловився щодо 9 травня: Спостерігаю запеклі дискусії…», або «Нова Доба»: «У Каневі учасники бойових дій періоду Другої світової війни отримають по 1000 гривень», або «Дзвін»: «У День пам’яті та примирення замгубернатора відвідав стареньких геріатричного пансіонату (Фото)»).
Цікаво, що матеріал про матеріальну допомогу канівським ветеранам, про який йшлося вище, було розтиражовано у майже незмінному вигляді ще трьома медіа-майданчиками, чий контент аналізувався. Наприклад, на сайті «Дзвін»: «У Каневі учасники бойових дій періоду Другої світової війни отримають по 1000 гривень» та «Прочерк» «Каневі учасники бойових дій періоду Другої світової війни отримають по 1000 гривень», «Провінція»: «До 9 травня в Каневі учасники бойових дій отримають по 1 000 гривень матеріальної допомоги з бюджету». Щоправда, не всі ресурси, розміщуючи ці матеріали, промаркував їх як рекламні.
Додамо, що абсолютно всі публікації з ознаками «джинси» та «паркету» (разом їх — майже 15% від усього аналізованого контенту, або 13 із 88 публікацій) написані нейтрально. День пам`яті та примирення та День перемоги подавалися у традиційному для цих «жанрів» спектрі — від всеукраїнського дня скорботи за загиблими до всеукраїнського ж заклику не забувати про жахи війни і поважати ветеранів.
Особисті думки, особисті спогади… передрук
Утім, контент присвячений Дню примирення та Дню перемоги складався не лише із офіціозу та матеріалів прес-служб. Цікавими стали матеріали, що висвітлювали або спогади ветеранів Другої світової війни або особисте ставлення до цих свят стейкхолдерів місцевої суспільної думки.
Ці публікації становили майже чверть контенту у досліджуваний період (23%, або 20 із 88). Його характерною особливістю була спільна тональність оприлюднених матеріалів. У абсолютної більшості з них вона виразно негативна. Від різко-негативної («ПРО ГОЛОВНЕ»: Я ненавиджу війну, – черкаський журналіст) та помірковано-негативної («Прочерк»: Шамара: Пафосні вшанування Дня перемоги треба забувати), до стримано-негативної («Нова Доба»: «Війна сидить в мені осколками і досі» – спогади учасника Сталінградської битви) і негативної («ПРО ВСЕ»: «Хліб із тирси та суп із сіна й клею», – черкаська ветеранка поділилася спогадами про воєнні роки). Лише один матеріал з цієї групи мав відносно позитивне забарвлення, радше через захват автора від особистості героя («Нова Доба»: «Усю війну пройшов сержантом»).
Беззастережним лідером за кількістю авторських публікацій про спогади ветеранів та особистим думкам стала «Нова Доба». Автори видання написали 15% від загальної кількості матеріалів групи (3 матеріали). Другу позицію обійняв «Прочерк» з 10% (2 матеріали). Третє — «ПРО ГОЛОВНЕ» та «ПРО ВСЕ», спродукувавши по 5% всіх матеріалів (по одній публікації у кожному виданні).
Фотозвіти, поліція та решта свята
Майже 70% контенту десяти найпопулярніших черкаських інтернет медіа у досліджуваний період (60 з 88, або 68%) були новинами. Своєрідний ТОП-3 тем новин у досліджуваний період виглядає так: фоторепортажі з місць проведення урочистостей (майже 40%), матеріали про функціонуванню міста у свята (30%), «поліцейські» повідомлення (майже 22%). Висвітленню інших інформаційних приводів присвячені лише 10% матеріалів.
Як йшлося вище, найчастіше це були фото- та відеозвіти. Загальна кількість таких публікацій — 38% (або 23 матеріали із 60). Власні фоторепортажі з кількох локацій проведення урочистостей створили всі досліджувані ЗМІ. Наприклад, сайти «ПРО ВСЕ»: У Черкасах відзначають День пам’яті та примирення (фоторепортаж), «Вичерпно»: Ми пам’ятаємо! Черкащани вшанували ветеранів Другої світової війни (ФОТО, ВІДЕО). Цікавинкою в цьому плані виділився «Прочерк», розмістивши із відповідним маркуванням матеріали прес-служби міськради і проілюструвавши цей текст авторськими фотографіями Бондаренко та Вельбівець вітали черкащан з перемогою (ВІДЕО), принаймні на фото стоїть маркування ресурсу.
Другими за популярністю були новини про зміни у використанні громадою інфраструктури міста. Таких публікацій було 30% (або 18 із 60 матеріалів). Джерелом таких новин здебільшого слугували рішення виконкому міськради, як, наприклад, у «Інфоміста»: 9 травня перекриють дві вулиці до 12 години дня або «Нової Доби»: Завтра у Черкасах перекриють центр міста) та розпорядження начальника комунального перевізника про зміну кількох тролейбусних маршрутів, як, приміром, знову у «Інфоміста»: У Черкасах деякі тролейбуси змінять свій рух 9 травня або сайту «18000»: Завтра тролейбуси у Черкасах змінять свій маршрут).
Ще одна частина новин стосувалася поліції — майже 22 % (або 13 з 60 публікацій). Матеріали, наприклад, змістили заклики Нацполіції в області поводитись мирно під час відзначення («Нова Доба»: Поліцейські закликають учасників заходів не конфліктувати), звіти поліціянтів post factum про мирний перебіг урочистостей 8-10 травня («Вичерпно»: Заходи до Дня перемоги у Черкасах пройшли спокійно), кількість учасників заходів («Дзвін»: Поліція порахувала, скільки містян вийшли на мітинг до Дня Перемоги у Черкасах), заборону використовувати «георгіївську» стрічку.
Решта, 10% новин ( або6 публікацій з 60) були так чи інакше пов`язані із відзначенням Дня примирення та Дня перемоги («Вичерпно»: Пішов з життя ще один ветеран Другої світової війни з Черкащини, або «Інфоміст»: 9 травня помер черкаський ветеран Другої світової війни).
Денис Іванов, регіональний представник ІМІ в Черкаській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО ”Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!