ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

(Не)прозорі запорізькі медіа – результати дослідження

Запорізькі онлайн-медіа стали найнепрозорішими серед усіх досліджуваних регіонів. Натомість регіональні телеканали продемонстрували достатній рівень прозорості.

Такими стали результати дослідження медіапрозорості 15 запорізьких медіа (10 сайтів  і 5 телеканалів), яке у вересні провів Інститут масової інформації. В Запорізькій області аналізувалися такі медіа: 061.ua, РІА-М, "Мелітопольські відомості", "Індустріалка", Іpnews, "Перший Запорізький", РroБердянськ, "Актуально", "Акцент", ZaБор, сайти телеканалів "UA:Запоріжжя", "Телеканал Z", ТК ТВ-5,  ТРК "Алекс", ТРК "МТВ плюс".

Методологія оцінювання медіапрозорості регіональних ЗМІ охоплювала аналіз на доступність для аудиторії інформації щодо контактних даних, власників, керівництва медіа (директор тощо), головного редактора, інформацію про аудиторію (лічильники), редакційну політику (або статут), фінансову інформацію. Рівень прозорості оцінювався за таким принципом: 0 балів – інформація не вказана, 0,5 бала – інформація вказана частково, 1 бал – інформація вказана в повному обсязі. Кожне медіа могло  максимально отримати 7 балів. Рівень прозорості медіа визначався так: 6–7 балів – абсолютна прозорість; 3,5–5,5 бала – прозорість; 2–3 бали – непрозорість; 0–1,5 бала – абсолютна непрозорість.

Логічно, що телеканали надають більше інформації щодо власників, редакційних статутів, контактних даних, керівництва медіа тощо. Частина з цих показників є обов’язковою вимогою з боку закону про телебачення та радіомовлення до роботи телекомпаній. На відміну від сайтів, які за законом не зобов’язані це робити. З іншого боку, довіра  аудиторії до медіа базується саме на розумінні, хто є власником медіа, керує редакцією, як медіа фінансується і, в кінцевому підсумку, як можна потрапити до редакції чи зв’язатися з нею.

Так чи інакше, саме контакті дані є найпоширенішою інформацією на сайтах. 10 із 10 онлайн-медіа вказали часткову інформацію для зв’язку (наприклад, електронні адреси чи телефони), а 5 з 10 – повну контактну інформацію, включно з фізичною адресою, за якою можна знайти редакцію.

Результати дослідження медіапрозорості сайтів у Запорізькій області

З іншими показниками в запорізьких медіа  ситуація набагато гірша. Так, тільки два сайти, 061.ua і "Мелітопольські відомості", назвали імена головредів редакцій. Водночас вони, а також сайт Ipnews частково надали інформацію про власників медіа. Про менеджмент медіа надали інформацію на сайті РІА-М. В усіх інших онлайн-медіа ця інформація не перебуває у відкритому доступі. 

До речі, є питання і щодо даних стосовно аудиторії медіа. Так, досить повні дані про аудиторію надають тільки 061.ua і РІА-М. На інших сайтах немає ані лічильників аудиторії (лічильники статей, які є на кількох сайтах, не дають уявлення про охоплення всієї аудиторії), ані опису аудиторії хоча б у розділах реклами. В будь-якому разі, щоб знайти цю інформацію, споживачу контенту на сайтах треба добре пошукати  інформацію у всіх розділах, які до того ж можуть бути просто незаповненими.

Тільки два з десяти сайтів,  061.ua і "Мелітопольські відомості", оприлюднили свою редакційну політику. Причому 061.ua зробив це максимально детально і структуровано. Жодне з онлайн-медіа не опублікувало інформації, звідки і як фінансується їхнє ЗМІ. Єдине зауваження щодо цього надали в описі редакційної політики на сайті 061.ua: "Какие у нас источники финансирования? Сайт не финансируется политическими партиями, политиками, олигархами и другими представителями большого капитала, поэтому журналисты сайта свободно пишут обо всех новостях и событиях, независимо от того, кто является "главным героем" их материала".

Однак, за словами медіаюриста ІМІ Романа Головенка, інформація про те, звідки медіа не фінансується, не дає  розуміння аудиторії, звідки воно все-таки фінансується.

Проте, за  даними моніторингу, до прозорих сайтів у Запоріжжі можна зарахувати тільки 061.ua. Він має 4 бали з 7 максимальних, вказавши контактну інформацію, власника, інформацію про аудиторію, редакційну політику. По 2,5 бала і статус непрозорих мають мелітопольські сайти "Мелітопольські відомості" і РІА-М. На їхніх сайтах можна знайти контактну інформацію, частково інформацію про власника (МВ), головреда (МВ), керівництво медіа і редакційну політику (РІА-М). "Індустріалка", Ipnews, ПроБердянськ, "Актуально", "Перший Запорізький", "Акцент" і ZaБор мають статус абсолютно непрозорих, набравши від 0,5 до 1 бала із 7 можливих.

Результати дослідження медіапрозорості телеканалів у Запорізькій області

З телеканалами ситуація набагато краща. Абсолютно прозорою є філія Суспільного "UA:Запоріжжя". На регіональному і центральному сайтах є вся інформація, окрім даних про аудиторію. Прозорим є муніципальний Телеканал Z  (5,5 бала). На сайті телеканалу є контактні дані, інформація про власника, менеджмент, головреда, частково, фінансова інформація і редакційний статут. Прозорим є і телеканал ТВ-5 (5 балів): на сайті немає фінансової інформації і конкретної інформації про аудиторію. В статусі прозорого працює і ТРК "Алекс" (4 бали), хоча на сайті телеканалу немає інформації про аудиторію і редакційного статуту, а також фізичної адреси редакції і зрозумілої фінансової інформації. Найменше ж балів і статус непрозорих отримав ТРК МТВ плюс (2 бали), опублікувавши на сайті тільки контактну інформацію і дані про власника. 

Наталія Виговська, регіональна представниця Інституту масової інформації в Запорізькій області

Матеріал підготовлено в межах проєкту "Мережа медіаспостерігачів", який виконує ІМІ за підтримки Freedom House

Liked the article?
Help us be even more cool!