Надмірна емоційність та мова ворожнечі: що заважає новинним матеріалам кропивницьких ЗМІ
Топові кропивницькі ЗМІ продовжують тримати марку та, загалом, не допускати використання маніпулятивних прийомів під час написання новинних матеріалів. Таких висновків можна дійти, дослідивши по 100 новин 5 місцевих інтернет-видань на наявність різноманітних видів словесних маніпуляцій, як-от емоційна лексика, оціночні судження, мова ворожнечі тощо.
Як і попередні рази, до моніторингу, що розпочався 6 серпня, потрапили новини п’яти місцевих видань: «Гречка», «Перша електронна газета», «Без купюр», «Точка доступу» та «CBN. Центральноукраїнське бюро новин». До уваги брались лише новинні матеріали. Аналітика, спортивні репортажі, анонси, політична та комерційна джинса до списку не потрапляли.
Єдиним онлайн-виданням, яке ні разу не було помічене на маніпуляціях подібного типу, принаймні за час проведення дослідження, виявилась «Гречка». Значна кількість новинних матеріалів порталу є досить короткими, тезисними, такими, що максимально коротко та точно передають суть події чи явища, про які йдеться в матеріалі. Враховуючи, що це видання є чи не найпродуктивнішим за кількісним показником виданих новин, результат є дійсно гарним та показовим.
З мінімальним показником в одну новину другу сходинку рейтингу кропивницьких ЗМІ посідає «Перша електронна газета». Видання, що традиційно більшу увагу приділяє публіцистиці та аналітичним матеріалам цього місяця не відходило від своїх редакційних принципів. Сотню новин на сайті вдалося назбирати трохи більше ніж за два тижні. При цьому в єдиній новині, що має ознаки певної маніпулятивності, говорити про відверте, показове порушення журналістських стандартів не варто. Тим не менш у новині «На Кіровоградщині судитимуть росіянина, який займався гральним бізнесом» журналісти методично, починаючи з заголовку та першого речення, вказували на громадянство потенційного зловмисника, що є виявом мови ворожнечі. Подібне необґрунтоване акцентування на національній/етнічній належності ключової фігури новини, звісно ж, привертає увагу читача, зміщуючи акцент з правопорушення на персону, яка його скоїла.
З таким же показником – один випадок оціночних суджень в одній новині – було зафіксовано в новинних матеріалах відносних новачків кропивницького медіаринку «Без купюр». Онлайн-ЗМІ, що лише минулого року з’явилося в новинному просторі України, вже встигло зарекомендувати себе як фахове видання з нахилом на аналітичну та розслідувальну журналістику. Певної маніпулятивності журналісти припустилися в матеріалі «У Кропивницькому одні дерева знищують, інші – рятує мало не все керівництво міськради». Увагу читацької аудиторії в цій новині привертають до проблеми однієї з катальп, що росте на головній площі міста та яка розкололась під час останньої грози. Задля порятунку дерева, яке міський голова Кропивницького назвав одним із символів міста, комунальники планують виготовити та встановити підпорки, якими укріпити гілки рослини. Враховуючи активне вирубування та обрізання дерев, яке цього разу затіяла міська рада в межах програми озеленення міста, така турбота за однією катальпою здивувала журналістів. «Прикметно, що дерево привернуло до себе більше уваги посадовців, ніж підтоплення будинків кропивничан унаслідок зливи», – наголошується в новині. При цьому підстав для подібного висновку в тексті не наведено.
Незважаючи на інколи досить «крикливі» та провокативні заголовки, журналісти «Точки доступу» за сотню новин встигли припуститися лише одного випадку використання маніпулятивних технік. Причому використано її було настільки недоречно, що говорити варто швидше про невдало підібрану структуру тексту, ніж про обдуману маніпуляцію з боку медійників. У новині «Гройсман анонсував зростання середньої зарплати до 10 тисяч гривень» журналісти чомусь вирішили раптово перевести тему на корупцію в країні. «Зокpема, як pаніше підpахували німецькі аналітики, Укpаїна втpачає більше 4 мільяpдів євpо чеpез коpупцію на митниці», – йдеться в тексті. Чудова теза, однак вона зовсім не стосувалась основної теми новини та збиває з напрямку думку читача, містить відсилку до неідентифікованих «аналітиків» та загалом руйнує структуру тексту і загальне розуміння прочитаного.
Замикає п’ятірку кропивницьких ЗМІ, що потрапили до дослідження, «CBN. Центральноукраїнське бюро новин» з показником сім новин з наявними маніпуляційними техніками. Видання, що за останні два місяці в рази частіше почало використовувати неверифіковані джерела інформації, досить часто в порівнянні з іншими онлайн-ЗМІ Кропивницького допускає використання маніпуляцій у новинах. До переліку таких матеріалів потрапили як уже згадана іншим виданням подія («У Кропивницькому судитимуть громадянина Росії – організатора незаконного грального бізнесу»), так і новини з подібним нагнітанням атмосфери. Так, ситуацію зі встановленням у селищі Знам’янка другої вежі мобільного зв’язку журналісти зобразили чи не полем битви. В матеріалі «На Кіровоградщині жителі селища розбились на ворожі табори через вежу мобільного зв’язку» чи не в кожному реченні нагадують: у селищі триває ворожнеча між вороже налаштованими ворожими таборами. Знайти консенсус, однак, самі місцеві мешканці вирішили досить демократичним способом – проведенням громадських обговорень.
Враховуючи наявні показники використання непідтверджених джерел інформації та маніпулятивних заголовків використання різноманітних видів словесних маніпуляцій у новинних матеріалах топових кропивницьких ЗМІ, можна вважати цілком хорошими. Загалом на п’ять видань таких маніпуляцій було виявлено лише 10, що становить 2% від загальної кількості матеріалів, які потрапили до моніторингу. Тим не менш варто нагадати, що до дослідження потрапляли лише новини, без джинси, аналітики та розслідувань, тож працювати місцевими медійникам все ж ще є над чим.
Матеріал підготовлено в рамках проекту «Розвиток відповідальних інтернет-ЗМІ», що реалізується ГО «Інститут масової інформації» за підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки. Інформація та погляди, висловлені в цьому матеріалі, належать автору та не обов’язково відображають офіційну думку Міністерства закордонних справ Чеської Республіки.
Help us be even more cool!