Мобілізація на Житомирщині: аналіз червневого висвітлення подій та роботи ТЦК в медіа
У червні житомирські медіа активно висвітлювали тему мобілізації та роботу територіальних центрів комплектування (ТЦК). Основна увага була зосереджена на трагічних подіях навколо смерті Сергія Ковальчука після відвідин Звягельського РТЦК та СП, що спричинило значну кількість негативних публікацій у медіа. Водночас, медіа також висвітлювали організаційні питання мобілізації та відкриття центру військового рекрутингу.
Українські онлайн-медіа здебільшого висвітлюють мобілізацію в нейтральному тоні, рідше – в негативному, і найменше – в позитивному. У травні моніторингове дослідження Інституту масової інформації показало, що 45,5% публікацій про мобілізацію нейтральні, 42% – негативні, і лише 12,6% – позитивні.
Водночас, за спостереженнями аналітиків, державні органи недостатньо мотивують населення до мобілізації, часто вдаючись до тиску та залякувань. Медіа також іноді не дотримуються стандартів якісної журналістики, що впливає на емоційний контекст новин про мобілізацію.
У червні представниця ІМІ в Житомирській області проаналізувала новинний контент п'яти житомирських сайтів, звертаючи увагу на публікації про роботу ТЦК і мобілізацію. Аналізувалися новинні стрічки таких сайтів: Суспільне.Житомир, Житомир.info, 0412, Times.zt і «20 хвилин.Житомир».
З 1 по 20 червня ці медіа опублікували 31 новину на тему мобілізації і роботу ТЦК. 20 з них або 64,5% показували процес мобілізації з негативного боку, у 9 новинах (29%) нейтрально подавалася інформація, і лиш 2 новини (6%) описували цю тему в позитивному контексті, мотивуючи військовозобов’язаних оновлювати дані.
Такий великий відсоток «негативу» пов’язаний з трагічною історією, коли після відвідин ТЦК військовозобов’язаний чоловік у непритомному стані з травмами потрапив до лікарні, а невдовзі помер. Рідні померлого переконані, що чоловіка побили, натомість в ТЦК спростовували побиття і пояснювали травми приступом епілепсії. Поліція спершу відкрила справу за статтею «Необережне тілесне ушкодження», але згодом Офіс Генпрокурора України повідомив, що справу перекваліфікували і розслідують як умисне вбивство.
Про що писали найчастіше
Саме про смерть Сергія Ковальчука після відвідин Звягельського РТЦК та СП житомирські медіа писали найбільшу кількість разів – 14 матеріалів (45% від загального числа публікацій на тему мобілізації і роботи ТЦК).
Найбільш активно цю тему висвітлювали журналісти «Суспільне.Житомир»: на сайті вийшло 6 публікацій, що охоплюють різні аспекти події - розслідування, коментарі експертів, нові обставини та протести.
Скриншот: сайт “Суспільне Житомир”. Заголовки публікацій стосовно смерті військовозобов’язаного після відвідин ТЦК
Журналісти дотримувалися балансу, особисто спілкувалися із рідними померлого, поліцією, медиками, подавали позицію Житомирського обласного ТЦК та СП, оприлюднену у facebook. Крім того, журналісти Суспільного звернулися до обласного ТЦК та СП, аби отримати коментар. За словами головного редактора “Суспільне Житомир” Дмитра Клименка відповідь на запит і коментар журналісти отримали.
Житомир.info також часто висвітлював цю тему, але з меншою кількістю публікацій порівняно з Суспільне.Житомир. Три новини базувалися на повідомленнях із офіційних сторінок голови Житомирської ОВА, правоохоронців та ТЦК. Позиція потерпілих щодо справи Сергія Ковальчука також згадувалася з посиланням на матеріали Суспільного.
Скриншот: сайт Житомир.info. Заголовки новин стосовно смерті військовозобов’язаного після відвідин ТЦК
Сайт 0412 присвятив три публікації цій резонансній темі. Свої матеріали журналісти писали на основі сюжетів Суспільного, а також повідомлень голови ОВА і Житомирського обласного ТЦК та СП.
Скриншот: сайт 0412. Заголовки новин стосовно смерті військовозобов’язаного після відвідин ТЦК.
Times.zt та 20 хвилин.Житомир менш активно висвітлювали цю подію – по одній згадці.
Times.zt зробив матеріал «На Звягельщині у ТЦК помер місцевий мешканець, якого силком доставили напередодні», який не містив посилання на джерело інформації.
А «20 хвилин» написали матеріал про розслідування смерті військовозобов’язаного, посилаючись на голову ОВА та facebook-сторінку обласного ТЦК.
Ще однією спільною темою для всіх видань було відкриття центру військового рекрутингу.
У матеріалах майже кожного з аналізованих медіа була цитата голови ОВА Віталія Бунечка про те, що Житомирщина була, є і залишається одним із лідерів по мобілізації в Україні, коментарі від військовозобов’язаних у дусі «Потрібно свій вклад робити в нашу перемогу, допомагати».
Водночас, рекрутинговий центр протиставляли територіальним центрам комплектації і акцентували увагу на недоліках в роботі ТЦК: «У ТЦК йти — невідомо, з чим ти звідти вийдеш і куди ти підеш», — сказав відвідувач центру Іван Гончаренко у коментрарі Суспільному.
«Ми хочемо, щоб люди мали можливість прийти не в ТЦК, бо в дуже багатьох є побоювання, що їх одразу заберуть, вони потраплять не в той підрозділ, в який вони хочуть», — йдеться в коментарі Житомирського міського голови Сергія Сухомлина на сайті Житомир.інфо.
На Times.Zt новина вийшла під заголовком «Працюватиме не як ТЦК: у Житомирі відкрили центр військового рекрутингу», в якій також використали коментар мера, в якому від розмірковував про рівень довіри до представників ТЦК: «Тут не буде представників ТЦК. Ми спеціально створили саме рекрутинговий центр, для того, щоб рівень довіри тих, хто сюди приходить і розглядає можливість потрапити до ЗСУ, був значно вищий», – зазначив Житомирський міський голова Сергій Сухомлин.
А от в матеріалі «20 хвилин.Житомир» ми не зустріли жодної негативної згадки про ТЦК, натомість в матеріалі подавалося багато тез про переваги служби в ЗСУ, на приклад «Потрібно внести свій вклад у Перемогу», «Якщо хочете бути такими, як герої фільмів, — вам до нашої бригади».
Cкриншот: сайт 20 хвилин. Житомир. Новина про відкриття центру військового рекрутингу в Житомирі
Так само у позитивних тонах журналісти «20 хвилин.Житомир» подавали інформацію про мобілізацію ще в одному матеріалі «Понад 300 тисяч українців оновили облікові дані в ЦНАПах». В тексті не просто розповідається про покращення, але є й заклики до дії, такі як «Уточніть облікові дані.швидко й зручно в ЦНАПі без черг», «Економте свій час та виконуйте норму закону за лічені хвилини».
Хто коментує питання ТЦК
У червні представники ТЦК на Житомирщині нечасто давали коментарі журналістам. Але все ж на проаналізованих сайтах зустрічалися матеріали, які супроводжувалися «живими» коментарями, а не посиланням на повідомлення пресслужби.
Так, на початку червня начальник військового обліку, бронювання та впровадження єдиного державного реєстру військовозобов'язаних Житомирського обласного ТЦК та СП Віктор Полторакін давав інтерв’ю журналістам Житомир.info про те, як у Житомирській області військовозобов’язані оновлюють дані та чи утворюються черги.
Пізніше складнощі мобілізації коментував начальник Житомирського ТЦК та СП Сергій Мартищенко і запам’ятався фразоб «Хай краще завод буде законсервований, але він буде українським».
Суспільному вдалося отримати коментар начальника другого відділу Звягельського районного ТЦК та СП Миколи Оліярника щодо справи про смерть військовозобов‘язаного.
Інших коментарів від представників ТЦК та СП на проаналізованих сайтах ми не побачили. Це може свідчити про закритість територіальних центрів комплектації те, що ТЦК не використовують цей інструмент донесення інформації, або ж журналісти не намагаються отримувати коментарі у представників ТЦК, а частіше використовують пресрелізи.
"Ухилянти" - лише на Times.zt
Ухилення від призову за мобілізацією є кримінальним злочином, причетність до скоєння якого може встановити суд. В окремих випадках, коли поняття «ухилянт» вживається до чоловіків, які підлягають мобілізації, це може розцінюватися як мова ворожнечі. Тож, під час аналізу новин не виявили використання слова «ухилянт» на Суспільне.Житомир, Житомир.info, 0412 і «20 хвилин.Житомир», натомість на Times.zt нарахували 4 новини з такими заголовками:
«Ухилянтам можуть блокувати банківські рахунки», «Ухилянти від мобілізації можуть втратити житло», «У прикордонні на Одещині затримали зерновоз із...41 ухилянтом (ФОТО, ВІДЕО)», «Олевські правоохоронці виявили у лісі ухилянта з Миколаївщини, який планував незаконно перетнути кордон».
Але якщо подивитися на першоджерела інформації про затримання чоловіків біля кордону, то на сайтах поліції і Держприкордонслужби ми не побачимо згадок про те, що вони є ухилянтами.
Скриншот: сайт Times.zt. Новина про затримання «ухилянтів»
Скриншот: сайт Держприкордонслужби. Новина про затримання порушників державного кордону, в якій не згадується, що затримані були ухилянтами
Отже, проаналізувавши контент житомирських медіа, можемо зробити певні висновки. Для формування об'єктивної та збалансованої картини територіальним центрам комплектації варто більше контактувати з медіа, особливо для роз'яснення спірних моментів; медійникам же варто дотримуватись балансу в подачі інформації, висвітлюючи як негативні, так і позитивні аспекти мобілізації; уникати мови ворожнечі, і уважно ставитися до вживання терміну "ухилянти", створювати не лише про резонансні проблеми, але й про успіхи військовослужбовців/співробітників ТЦК.
Оксана Трокоз, представниця Інституту масової інформації у Житомирській області
Help us be even more cool!