Місто «суперменів»: тиждень з життя черкащан за версією ЗМІ
Кримінал, соціальна сфера та культура. Здебільшого саме з таких подій складається повсякденне життя пересічного черкасця, судячи з моніторингу тематики новинних стрічок провідних місцевих онлайн-ЗМІ.
Сьогоднішні новини — це майбутня історія. Як ми будемо виглядати в очах прийдешніх поколінь? А зрештою, чи зможемо ми, майбутні, спокійно дивитися на нас, теперішніх? Відповіді на ці та багато інших запитань, дає аналіз тематики публікацій найпопулярніших локальних медіа.
З’ясовувати, які теми користуються популярністю серед черкаських онлайнових видань, взялися фахівці Інституту масової інформації (ІМІ). Для моніторингу відібрали п’ятірку найбільш відвідуваних місцевих новинних ресурсів (згідно з даними сервісу Alexa): «Вичерпно», «Центр черкаських медіа», «Інфоміст», «Прочерк» та «Нова Доба».
Дослідження проводилося з п’ятого до одинадцятого лютого. Об’єктом моніторингу стали всі новини, що вийшли в стрічці новин протягом визначеного періоду часу, тобто з понеділка до п’ятниці включно. У дослідження фахівці ІМІ не включили такі різновиди контенту з новинних стрічок досліджуваних ЗМІ: аналітика/статті, журналістські розслідування, комерційна джинса, яка подана не у формі новини, а у формі аналітики / статті / журналістського розслідування, політична джинса, авторські колонки/блоги та офіційні анонси про вимкнення води, концерти, прес-конференції тощо.
Загалом об’єктом аналізу стали 628 новин. Топ-3 найпопулярніших новинних тем, які визначив моніторинг: кримінал та надзвичайні події, соціальна тематика, культурне життя.
Найбільше увага новинарів була прикута до висвітлення кримінальних/надзвичайних подій — 252 новини (40%), подій соціальної тематики (пенсії, субсидії, пільги, освіта, медицина тощо) — 152 новини (24%) та подій, пов’язаних з культурою, — 56 новин (9%).
З упевненістю можна сказати лише одне: судячи з результатів, наше життя — це страхітлива і прекрасна суміш з надзвичайних подій, побутових і не дуже злочинів, ДТП, пільг, меценатства, соціального захисту та (!) культури. Принаймні таке враження створює аналіз тематики новинних стрічок.
Трохи меншою популярністю, ніж події культурного життя, у черкаських електронних медіа користувалося висвітлення новин, пов’язаних з діяльністю місцевої влади, — від оприлюднення рішень та анонсів органів місцевого самоврядування до будь-яких конкретних, безпосередньо пов’язаних з ними подій. Подібних новин налічується 53, або 8,5 %.
Солідний відсоток новинних публікацій за період моніторингу становлять новини категорії “спорт” — 34, або 5%.
Зауважимо, що таким темам, як “економіка/бізнес”, “екологія”, “вразливі групи населення”, у публікаціях аналізованих ЗМІ присвячено значно меншу увагу — їх 20 (3%), 16 (2,6%) та 10 (1,6%) відповідно.
Практично поза увагою черкаських новинарів лишилися теми “політики” та “корупції/антикорупції”. Незважаючи на нещодавнє завершення виборів в ОТГ області, наближення виборів Президента України та виборів до Верховної Ради, тема політики представлена лише шістьма новинами (1%). Щодо висвітлення корупції та боротьби з нею, то жодне з видань, що досліджувались, таких новин не публікувало.
На цьому тлі явним дисонансом виглядає кількість новинних повідомлень, віднесених до категорії “інше” (цей день в історії, гороскопи, підсумки дня, цікаві факти, тощо), — 29 матеріалів, або 4,6%.
Окрему нішу у формуванні місцевого медіапростору посідають новини, які мають ознаки замовності, або «джинси». Питома вага подібних публікацій становить 51 новину (8 %).
Отже, як можна інтерпретувати результати проведеного моніторингу? Велика кількість повідомлень, присвячених «кримінальним» та «надзвичайним» темам, вочевидь, пояснюється добре налагодженою комунікацією відповідних служб зі ЗМІ. Такі новини зазвичай виготовляються на основі релізів та не потребують безпосередньої участі журналіста в події. Також не варто скидати з рахунків так би мовити «органічну» (поглиблену) зацікавленість аудиторії в подібних темах та об’єктивну кількість таких інформаційних приводів, яких, дійсно, стається багато.
Висока зацікавленість досліджуваних ЗМІ в соціальній тематиці, вочевидь, пояснюється суспільною важливістю та користю висвітлення подібних тем для громади. Гадаємо, що приблизно однакова кількість новин, присвячених темам «культура» та «місцева влада», зумовлена тими ж критеріями суспільної важливості. Для здебільше інертного місцевого населення (споживачів новин) ці теми перебувають у відносному паритеті.
Новинами спорту черкаські медіа найчастіше користуються як рятувальним колом, у так звані «мертві» стосовно інформприводів години/дні. А кількість публікацій, присвячених висвітленню новин із категорій «економіка/бізнес», «екологія», «вразливі групи населення» вказує, що про них черкаські новинарі пишуть за фактом події.
Кількість, характер, а головне, різновекторність оприлюдненої «джинси», зумовлена передвиборчими компаніями, іміджевими матеріалами та особистими мотивами бенефіціарів того чи іншого медіамайданчику. Навіть більше, згадана різновекторність та подекуди суперечливий характер матеріалів замовного характеру може розцінюватись як ознака відносно незалежної редакційної політики згадуваних видань та свідчити про їхнє завдання банально заробити грошей.
Безумовно, життя черкасців не складається виключно з «криміналу», «соціалки» та «культури», утім не варто забувати, що в перспективі згадані диспропорції в тематиці висвітлюваних новин можуть призвести не лише до викривлення місцевого медіапростору в бік «піпл хаває», а й до більш серйозних маніпуляцій.
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!