ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Мінливості життя середньостатистичного громадянина: чи публікують черкаські ЗМІ контент, корисний для виборця

20.03.2019, 12:00
Денис Іванов

Громадянином бути — справа дуже непроста, енерговитратна та не завжди вдячна. Причому невдячною вона зазвичай стає абсолютно несподівано та в найкарколомніші та переломні життєві моменти. Такі, як вибори, наприклад. Що роблять черкаські-інтернет видання, аби полегшити своїм читачам виконання громадського обов’язку? Фахівці ІМІ провели аналіз редакційного контенту 10 провідних медіамайданчиків Черкащини.

Пам’ятаєте сцену з класичної італійської комедії про життя бухгалтера Уго Фантоцці, в якій Паоло Вілладжо (Фантоцці) поставився до свого громадянського обов’язку настільки відповідально, що напередодні виборів закрився в кімнаті з обома домашніми радіоприймачами та всіма трьома телевізорами? Щоб напевне розібратися у всіх хитросплетіннях політичної кухні, бухгалтер змусив дружину та доньку безперервно постачати йому свіжі газети. Така громадянська жертовність дорого коштувала бухгалтеру. Він, зрештою, з'їхав з глузду.

Нині у втомлених зимою та авітамінозом співвітчизників на повістці дня новий стрес — чергові вибори Президента України. Яку позицію щодо цього мають місцеві медіа? Чи допомагають їм місцеві онлайн-видання зорієнтуватися в селевому потоці найрізноманітнішої передвиборчої інформації? Ми проаналізували увесь редакційний контент, що стосувався виборчої тематики на 10 найпопулярніших новинних ресурсах Черкащини («Вичерпно», «Нова Доба», «Zmi.ck.ua», «Інфоміст», «Прочерк», «Провінція», «Про все», «Дзвін», «18000» та «Економіка сьогодення») з початку лютого до 10 березня 2019 року, шукаючи матеріали, що могли б стати корисними для виборців.

Виборча тематика була подана у згадуваних виданнях рясно й у найширшому спектрі, починаючи  з новин про кількість адміністративних справ, заведених щодо виявлених порушень виборчого законодавства та іміджевих матеріалів кандидатів у Президенти до розлогих гайдів про зміну місця голосування або скрупульозного підрахунку прогуляних законотворцями-кандидатами на найвищу державну посаду «пленарних» днів у Верховній Раді (загалом було опубліковано 119 матеріалів).


Повідомлення про порушення та «зіркові заклики»


На перший погляд аналізовані матеріали нібито перебувають у межах норми. Тобто навіть гострі й часом провокативні матеріали стосовно потенційних обранців представлені з додержанням балансу інтересів та в тому чи іншому ступені суворим втіленням інших принципів журналістської етики. Проте диявол, як завжди, у деталях.

Так, найбільш популярним з умовно-корисних для виборця видів оприлюдненого контенту в усіх без винятку аналізованих виданнях стали новини (переважно зроблені за матеріалами прес-служб різноманітних силових відомств), що сповіщали черкащан про кількість адміністративних та карних справ, запущених у провадження у зв'язку з порушеннями виборчого законодавства. Такі повідомлення становлять майже половину аналізованого контенту (59 зі 119, або 49,58%). Усі без винятку публікації цієї тематики містять суворі попередження громадян про санкції, передбачені за порушення різних норм законодавства та висловлюють сподівання на майбутню співпрацю силовиків та громадян.

Окрему нішу посідає масив контенту, розтиражованого усіма масмедіа, які брали участь в огляді, і такого ж беззмістовного в розрізі практичної його користі для пересічного виборця.

Прикладом може слугувати новина, підхоплена всіма аналізованими новинними майданчиками. Вона присвячена висвітленню запланованих на день голосування (31 березня) гастролей одного з популярних вітчизняних коміків та його проханню до черкащан повідомити локацію найближчої до місця проведення гастрольного концерту ТВК: «…щоб ми проголосували десь неподалік від палацу "Дружба народів"? Бо шкода, щоб голоси пропадали…» — написав він на своїй сторінці у Facebook», цитує шоумена видання «Вичерпно».

Доволі незвичним в усталеній медіапрактиці регіону виглядає намагання основних черкаських інтернет-видань надати цим пошукам певного пропагандистського щодо громадянських прав та обов'язків індивіда змісту. Додатково повпливати на адекватні емоції типових представників своїх аудиторій.


Свої та чужі поради виборцям


Окрім уже згаданих відносно корисних для виборця текстів, понад третину оприлюднених черкаськими топовими новинарями публікацій становили дійсно необхідні електорату матеріали (37 зі 119, або 31,09%).

ЗМІ, чий контент аналізували, нагадали виборцям про можливі в процесі волевиявлення факапи та необхідність звертати увагу на доброчесність кандидатів. Так, Zmi.ck.ua оприлюднило розлогий та ґрунтовний матеріал з ретроспективою «виборів по-черкаськи» за останні два десятиліття.

Про зміну місця голосування писали і на сайтах «Інфоміст» та «Вичерпно». Останнє видання відзначилося за період моніторингу прикладами неординарного контенту. Серед іншого «Вичерпно» дає своїм читачам дійсно життєздатні поради щодо критеріїв обрання кандидата на будь-яких виборчих перегонах.

Постанови ЦВК та інші новини відомства, серед яких повідомлення про кількість створених ОВК в області, поточні зміни в бік зменшення видатків на забезпечення процесу голосування, а також роз’яснення Центрвиборчкомом положення про агітацію і підкуп виборців розмістили на своїх сторінках видання «Про Все»«18000» та «Нова доба».

Зрештою, матеріалами, присвяченими особистостям довірених осіб кандидатів у Президенти України на Черкащині та повідомленнями про зміни в складах трьох ОВК області або ж  лайфхаками виявлення порушень виборцями безпосередньо на дільниці від громадських активістів у різному ступені відзначилися всі учасники моніторингу.

Утім, загальна картина погіршується тим фактом, що частка авторських матеріалів на передвиборчу тематику в аналізованих ЗМІ незначна. Переважна більшість по-справжньому корисних виборцеві матеріалів — ніщо інше, як звичайний рерайт чи копіпаст не тільки аутентичного контенту ГМ «ОПОРА», Комітету виборців України, Центрвиборчкому, «UA:Першого» тощо, а й дописів на сторінках у соцмережах локальних активістів та інших місцевих лідерів думок.

Ми попросили прокоментувати ситуацію з відносно невеликою питомою вагою власного «корисного для виборця» контенту на сторінках локальних черкаських медіа очільників двох із них.

Сергій Стасько, головний редактор Zmi.ck.ua:

— Ми намагаємося максимально не перезавантажувати свого читача політичною інформацією. Ми цінуємо свою аудиторію і чітко знаємо тематичні орієнтири, які їй подобаються. Тому працюємо саме за цим принципом — бути цікавими для наших читачів. Політика зараз лунає із різних куточків — борди, телевізор, радіо. Її багато. Тому, щоб зайвий раз не створювати додаткове навантаження на своїх читачів, ми вирішили максимально збалансовано подавати політичну інформацію. Точніше, навіть дозовано. Я б сказав, що це буде коректніше. Все для того, щоб наша аудиторія все ж знаходила все те, за чим вона і йде щоденно, — і це точно не політика.

Анастасія Чубіна, директор ІА «Вичерпно»:

— Весь редакційний контент, що публікується, пов’язаний із Черкасами та Черкаською областю. Тобто, коли ми висвітлюємо діяльність котрогось з кандидатів, ми акцентуємо увагу на аспектах, пов’язаних з нашим регіоном. Це можуть бути майбутні кадрові призначення, доля великих підприємств, розвиток тих чи інших населених пунктів тощо. Для нас важливий регіональний контекст. Щодо теми виборів, то наше видання воліє публікувати контент, зосереджений не на програмах чи персоналіях кандидатів, а на користі для виборців. Уже було створено матеріал, присвячений зміні виборцем місця голосування, а за час, що залишився до дня виборів (31 березня — Д.А.), ми плануємо створення ще кількох публікацій, що міститимуть поради стосовно прав та обов’язків виборців, іншу корисну нашим читачам інформацію.

Отже, як засвідчує проведений аналіз редакторського контенту десяти найпопулярніших черкаських новинних майданчиків, лише третина оприлюднених матеріалів містить практичні поради для виборців. Проте переважну більшість цих публікацій становить рерайт новин, поданих громадськими організаціями, правоохоронними органами та дописи із соціальних мереж.

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.
Liked the article?
Help us be even more cool!