Мільйони та ігнор. Скільки коштуватиме висвітлення діяльності органів влади на Кіровоградщині
Майже два з половиною мільйони гривень для Кропивницької міської ради та не до кінця встановлені суми для Кіровоградської ОДА та облради. Такі дані вдалось отримати у відповідь на інформаційні запити, надіслані до органів влади регіону. І в чомусь ці цифри показові, адже демонструють не лише "розміри зацікавленості" ключових гравців області в необхідності створення позитивного флеру навколо своєї діяльності, а й закритість окремих розпорядників інформації. Однак про все по черзі.
Кропивницькі мільйони
Будьмо відвертими, браку уваги до власної роботи Кропивницька міська рада та мер Андрій Райкович ніколи не відчували. Понад три десятки видань, що розташувалися в обласному центрі, забезпечують центральний орган влади міста безперервним інформаційним шумом. Причому в більшості своїй цей шум залишається радше нейтрально-інформативним з нотками реверансів та позитиву щодо окремих рішень чи досягнень. Звісно, не бракує і критики, однак у медійному просторі міста вона явно не превалювала, хіба в період передвиборчих баталій, коли "кусати" опонентів претенденти на пост депутата чи міського голови починали не лише на власних сторінках у соцмережах, а й через офіційні ЗМІ.
Утім, з року в рік видатки на висвітлення діяльності міської ради Кропивницького та її виконавчого комітету дедалі більшають. Зокрема, на 2021 рік у місцевому бюджеті були передбачені кошти на розміщення інформаційних повідомлень: новин, статей та репортажів – на суму 2,38 мільйона. Відповідно до отриманої від міськради інформації, 1,24 мільйона гривень планувалося виплатити за надання відповідних послуг друкованим засобам масової інформації, 840 тисяч гривень – телеканалам і 405 тисяч – інтернет-ресурсам. От тільки реальність виявилася дещо іншою.
17 березня між Виконавчим комітетом Кропивницької міськради та ТОВ "Вечірня газета", колишнім комунальним вісником ради, підписано надзвичайно цікавий договір на суму 1,98 мільйона гривень. За умовами цього контракту, газета не лише отримуватиме гроші за висвітлення діяльності ради, виконкому та депутатів, а й виступить транзитним пунктом для оплати аналогічної роботи друкованих видань: "21 канал", "Україна Центр" і "Нова газета", а також інтернет-ЗМІ CBN, "Гречка" та "Кіровоград24".
Водночас конкретний обсяг роботи кожного медіа не визначено, а маємо лише загальні показники. Для газет це 142,27 тисячі см2, а для інтернет-ЗМІ – 1350 публікацій. На що це може вказувати? Як мінімум, що фаворитів серед згаданих засобів масової інформації ще не визначено. А кількість замовлень для кожного з видань визначатимуть окремо, керуючись відомим лише керівництву міста алгоритмом оцінювання "правильності" подання інформації.
Прикметно й те, що до питання телевізійної складової новин про діяльність міськради та мера в Кропивницькому підійшли традиційніше. Незмінний підрядник – ТОВ ТРК "TTV" і цього року отримав своє замовлення. І хоча договір був підписаний на 500 тисяч гривень і 675 ефірних хвилин, уже за тиждень з’явилася перша додаткова угода, відповідно до якої "бюджетні зобов’язання за цим Договором виникають у межах відповідного бюджетного призначення на 2021 рік, а саме на суму 158 000,00 гривень".
Вимоги до улюбленця міськради теж особливо не змінювались. Від медійників вимагається створення трихвилинних сюжетів, кожен з яких має виходити мінімум двічі. Крім того, відеоматеріал має бути перепублікований у соціальних мережах, що TTV зможе реалізувати на своїх власних сторінках та на інтернет-ресурсах, задля чого доведеться домовлятися з якимось місцевим сайтом, оскільки свого телеканал не має.
Трошки Кіровоградської ОДА
На відміну від Кропивницької міськради, отримати відповідь від Кіровоградської облдержадміністрації не вдалося. Проте певну інформацію про витрати ОДА на висвітлення власної діяльності вдалось отримати завдяки системі Prozorro. Так, у лютому управління комунікації з громадськістю та інформаційної діяльності Кіровоградської ОДА оголосило спрощену закупівлю послуг, предметом якої є "розміщення в газеті інформаційних матеріалів щодо стану реалізації програми економічного і соціального розвитку Кіровоградської області та діяльності органів виконавчої влади на 2021 рік".
Замовлення було розбите на 24 лоти, в кожному з яких передбачався невеликий обсяг робіт в одному з 20 районів, а також чотирьох містах обласного значення: Кропивницькому, Олександрії, Світловодську та Знам’янці. З першого разу знайти підрядника на всі території області не вдалося. Тож тендер був оголошений повторно для тих районів, де з виконавцями домовитись одразу не вийшло з тих чи інших причин. Що ж до вимог, то особливої деталізації від ОДА також отримати не вдалось. Принаймні формулювання "широке висвітлення" я б конкретною вимогою не назвав.
З телевізійниками ОДА теж уже має свій контракт. За 67 тисяч гривень висвітлювати діяльність облдержадміністрації буде ТОВ "Центральноукраїнське бюро новин". За умовами договору, медійники до кінця року мають виготовити та транслювати відеоматеріалів не менше, ніж на 125 хвилин.
Цікавим є пункт, зазначений у технічних вимогах тендерної документації: "виконавець може затребувати узгодження матеріалу перед виходом в ефір", а також вимога "надавати письмові або усні коментарі щодо послуг або договору лише за наявності чіткої письмової згоди іншої сторони", прописана в угоді. Така завбачливість звісно тішить, однак пасувала б радше договірним відносинам, що оплачуватимуться не за гроші платників податків.
Ігнор Кіровоградської облради
З Кіровоградською обласною радою ситуація наразі найгірша. Жодної відповіді на інформаційний запит та відсутність контрактів у системі Prozorro не дозволяють чітко визначити наявність чи відсутність планів на оплату послуг журналістів щодо висвітлення діяльності облради. Важко сказати, подібна гра в мовчанку продиктована зміною керівництва ради та призначенням на посаду колишнього працівника СБУ, яка, як відомо, не надто полюбляє ділитись інформацією, чи простою недбалістю виконавців на місцях. Проте відповіді на свої питання ми плануємо все ж отримати, однак уже з допомогою регіонального представника уповноваженого з прав людини.
У підсумку хотілось би нагадати Кіровоградській облраді та ОДА про відповідальність за ненадання інформації у відповідь на інформаційний запит і перешкоджання в такий спосіб офіційній журналістській діяльності. Але краще нехай про це нагадуватимуть представники Нацполіції, відкриваючи відповідні провадження.
А от щодо питання фінансування висвітлення власної діяльності – тут усе просто. Регіональні ЗМІ завжди писали й писатимуть новини про роботу органів місцевого самоврядування. Стрічка новин рясніє від передрукованих пресрелізів, заміток з апарток і засідань комісій, репортажів із сесій, покладань квітів та офіційних перерізань стрічок. Утім, із року в рік з обласного бюджету витрачаються мільйони на те, щоб інформація подавалася такою, як її бачить замовник. Однак це не інформування громади про діяльність, а створення власного позитивного іміджу, і це вже зовсім інша історія.
Павло Лісниченко, регіональний представник Інституту масової інформації в Кіровоградській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!