ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Менше джинси, але більше оманливих позначок: як чернігівські сайти маніпулюють передвиборчою агітацією

20.10.2020, 16:01
Павло Пущенко

Чернігівські  сайти стали більше поважати своїх читачів  під час передвиборчої кампанії місцевих виборів 2020 року і вже не годують користувачів відвертою немаркованою  політичною джинсою. Натомість більшість рекламних матеріалів агітаційного характеру все ж розміщуються з неналежним маркуванням. Такої неналежно маркованої агітації було не менше 15 матеріалів (або  3% від загальної кількості новин).  При цьому тільки чотири публікації (або 0,8% від загальної кількості новин) можна віднести до політичної джинси, з яких дві мали ознаки маніпуляції та контрагітації.

Такі результати моніторингу, який експерти ГО Інститута масової інформації провели  з 5 по 7 жовтня. Аналізувалися замовні матеріали політичного характеру, неналежно маркована реклама та фейки і маніпуляції  в них, а також досліджувалися основні замовники джинси. Всього було промоніторнео 565 новин в 10 онлайн-медіа: Город.CN0462.uaЧеЛайнСуспільне Чернігів,  Високий ВалSvoboda.fmПодії та КоментаріЧернігівський моніторПрилуки.СітіМій Ніжин

Зі стрічок чернігівських сайтів майже зникла джинса́ - прихована реклама та немарковані  замовні  матеріали, опубліковані у вигляді новин чи журналістських матеріалів. Натомість збільшилася кількість неналежно маркованих рекламних матеріалів про кандидатів. Зазвичай, вони марковані незрозумілим для аудиторії чином, зокрема, назвами рубрик, що не містять слів “реклама” чи “агітація”, а позначаються рубриками “Актуально”, “Позиція”, “Імідж” тощо. Лише одиниці з проаналізованих видань відповідним чином маркують замовні передвиборчі матеріали, використовуючи слово “Реклама”. Відзначимо, що виборче законодавство вказує, що вся політична реклама та агітація має бути оплачена офіційно кандидатами із свого виборчо фонду і містити відповідне маркування. Неналежне маркування більшості рекламних матеріалів  кандидатів виявлених під час моніторингу  може свідчити і про невідповідний спосіб оплати цих замовлень.

Так, міський портал Город.CN розмістив неналежно марковану рекламу під позначкою “Актуально” про кандидатів від партії “Батьківщина” до Чернігівської міської ради та розмірковування народного депутата та кандидата на міського голову Чернігова Антона Полякова про необхідність зниження тарифів в місті.

Також видання під позначкою “Позиція” публікує матеріали про начальника чернігівського  управління ЖКГ  та кандидата від місцевої партії “Рідний дім” Ярослава Куца та гендиректора  ПрАТ «ЧЕЗАРА”, кандидатом в депутати до облради від партії «НАШ КРАЙ» Анатолія  Свириденка.

До політичної контагітації проти діючого міського голови Владислава Атрошенка можна віднести матеріал Город.CN “Політологи розповіли, у кого з впливових мерів немає шансу виграти в першому турі” У статті йде мова,  що, на думку політолога,   чернігівський міський голова,  хоч і має високий рейтинг, але навряд чи зможе перемогти одразу у першому турі виборів, мовляв, “будь-яка криза може вплинути на передбачуваний і прогнозований перебіг виборів”. Цікаво,  що аналогічна стаття з позначкою “Позиція”  в цей же період з'явилася і в іншому виданні - 0462.ua.

Крім того, сайт 0462.ua розмістив ще низку матеріалів передвиборчої агітації без належного маркування. Під рубрикою “Позиція” вийшли матеріали від партії “Слуга народу” “Кандидати від «Слуги Народу» підписали зобов’язання перед виборцями”  та про  кандидата в депутати Верховної Ради від партії «Слуга народу» по 208-му виборчому округу Анатолія  Гунька. Зауважимо, що специфіка чернігівського регіону - разом з виборами до місцевих рад відбуваються проміжні вибори народного депутата у 208 окрузі, що, як бачимо,  не могло не позначиться на контенті місцевих сайтів.

 ЧеЛайн - єдиний,  яке більшість політичних агітаційних матеріалів позначає правильно “Політична реклама” або “Реклама”.  Але деякі новини все ж мають неналежне маркування на кшталт “Актуально”. Наприклад, як тут: Невигідні питання: в Іванівській ОТГ депутати вкотре зірвали сесію,  ЦВК зареєструвала Людмилу Давиденко кандидатом у нардепи за 208-м округом Чернігівщини , «Закопувати гроші в асфальт – великого розуму не треба»: в Чернігові обговорили створення ткацького кластера 

Також неналежно маркує політичну рекламу від  різних політичних сил Високий Вал . Також під рубрикою “Позиція” вийшли матеріали “Батьківщина» - єдина надійна: понад 3 мільйони гривень команда зібрала для допомоги медикам”,  “Тимошенко ініціює створення мікрокредитного закону”. Тут же голова управління ЖКГ Чернігова та кандидат в депутати Ярослав Куц  розказав про програми співфінансування громади та міської влади робіт з благоустрою будинків і територій, а нардеп і кандидат на голову Чернігова Антон Поляков обіцяв виборцям соціальне житло.

Немаркована політична реклама (джинса) була зафіксована на Svoboda.fm у  матеріалі  “В Україні почали виготовляти високоякісні захисні костюми для медиків - Марина Порошенко”, який є передруком прес-релізу партії “Європейська солідарність”. Також  в рубриці “Імідж” сайт опублікував  замовний матеріал про згадуваного вже Ярослава Куца.

Чернігівський монітор також розмістив без будь-якого маркування агітаційний матеріал про Анатолія  Гунька, кандидата в нардепи від партії «Слуга народу» по 208-му виборчому округу. Цей самий текст був зафіксований на інших ресурсах з позначкою “Позиція”. Мій Ніжин, в свою чергу, неналежним чином маркує матеріали про ще одного з  кандидатів  на голову громади. Так, в рубриці “Позиція” був опублікований агітаційний матеріал “Що зроблено Олександром Кодолою для Ніжина?”

Сайт Суспільного телебачення має свою сторінку присвячену місцевим новинам -  Суспільне Чернігів . Відзначимо, що саме цей ресурс є найбільш оперативним в інформації і при цьому найбільш професійним. Більшість новин чернігівських сайтів  на політичну тематику - це перепости повідомлень Суспільне Чернігів. І жодної джинси, немаркованих матеріалів чи то маніпулятивної соціології тут немає.

Також за період моніторингу не було зафіксовано політичних рекламних матеріалів на сайтах Події і Коментар та Прилуки.Сіті.

Загалом,   кількість немаркованих політичної реклами (джинси) від загальної кількості проаналізованих матеріалів становить всього 0,4 %. Замовниками таких матеріалів виступили представники політичних партій “Слуга народу” та “Європейська солідарність”.  А ось загальний показник позитивних політичних матеріалів у вигляді джинси або неналежно маркованих матеріалів склав 17 матеріалів, що  становить вже 3 % від загальної кількості новин за визначений дослідженням період.

Павло Пущенко, регіональний представник ІМІ в Чернігівській області.

Матеріал було підготовлено ГО "Інститут масової інформації" за підтримки Міжнародного фонду "Відродження". Матеріал відображає позицію авторів і не обов'язково збігається з позицію Міжнародного фонду "Відродження".

Liked the article?
Help us be even more cool!