Менш ніж 5% новин топових видань Кіровоградщини стосуються волонтерської тематики
Волонтерство і війна. Війна і волонтерство. У березні-квітні минулого року ці дві теми займали чи не 80% інформаційного простору переважної більшості новинних видань Кіровоградщини. Однак з часом відсоток новин, що висвітлювали ці безперечно важливі тематики, зменшувався. Особливо це стосується волонтерських проєктів та ініціатив, які вже стали настільки впізнаваними та буденними в очах рядових містян, що й писати про них стали менше. Набагато менше. Принаймні новинних матеріалів.
Загалом за моніторинговий період, а шукали ми новини на волонтерську тематику з 9 до 13 січня включно, в п'яти топових виданнях Кіровоградщини написали лише 14 разів, або ж 4,6% загального числа новин.
Традиційно для нашого регіону моніторили видання “Гречка”, “Dozor”, “Без купюр”, “Точка доступу” та “CBN”.
Волонтерські будні та загальна статистика
Почати варто із загальних цифр. Загалом п’ять робочих днів, під час яких ми моніторили нашу топову п’ятірку, онлайн-видання випустили 304 новини. Тут одразу зроблю ремарку для розуміння – до моніторингу потрапляли саме новини, без аналітики, розслідувань, інтерв’ю, фоторепортажів та інших жанрів, які, безперечно, також присутні “на сторінках” інформаційних сайтів.
Так от, із загального числа новин волонтерська тематика з’являлася доволі рідко. Усього 14 новин, майже половина яких була написана журналістами видання “Точка доступу”. Загалом медійники цього сайту знайшли шість інфорприводів написати про волонтерські ініціативи місцевого охоплення. Ще чотири тексти вийшли на шпальтах CBN, три – у “Гречки”, та одну новину опублікували працівники “Без купюр”. А от видання “Dozor” до волонтерських новин поставилося байдуже, не видавши жодної з цього приводу.
Інформаційну політику сайту “Dozor” хотілось би зачепити окремо, адже може здатися, що саме це видання не надто стежить за настроями читацької аудиторії та особливо не турбується про різноплановість новинного контенту. Однак це не зовсім так. Річ у тім, що останні кілька років інформпортал має суттєві кадрові проблеми та працює, як то кажуть, “у півтора журналіста”. Тож, щоб не витрачати даремно час і ресурси на максимальне заповнення стрічки новин, журналісти перемкнулися на роботу з “повним метро”. Дозорівські інтерв’ю дійсно якісні та цікаві, але звичайних новин сайту бракує.
Дещо схожий підхід обрали для себе і в “Точці доступу”, зробивши значний акцент саме на великих матеріалах. “Від початку повномасштабної війни наше медіа значну увагу приділяє публікаціям про волонтерські ініціативи. Спочатку це були короткі новини про потреби та запити. Нині ж ми більше акцентуємо на конкретних історіях про локальних волонтерів та про потужну допомогу, яку вони надають. Подаємо їх у форматі журналістики рішень: люди можуть побачити приклад та спробувати втілити його в життя. Крім цього, допомогти волонтерам або ж допомогти військовим. Кожного тижня на нашому сайті виходить одна-дві таких статті", – розповідає головна редакторка видання Олена Зима.
Незважаючи на такий підхід, саме “Точка доступу”, як показують результати моніторингу, приділяє найбільше уваги щоденному висвітленню ситуації на “волонтерському фронті”.
Погоджується з колегою і редакторка видання “Гречка” Анастасія Дзюбак: “Я б не сказала, що ми менше уваги звертаємо на волонтерство. Завжди намагаємося писати і про збори, і про цікаві ініціативи. Наприклад, щомісяця в нас виходить мінімум дві-три великі тексти про волонтерство в громадах, не кажучи про новини на ці теми.
Дійсно, багато потужних ініціатив у Кропивницькому є вже добре знаними, тому зараз ми плануємо розширювати географію наших текстів і писати про ініціативи з-за меж міста. Проте від повномасштабного вторгнення минув майже рік, і ми не можемо забувати й про інші сторони життя. Наприклад, про потребу контролювати публічні витрати бюджету, стежити за тим, куди йде охорона здоров’я, освіта. В умовах обмежених людських ресурсів доводиться балансувати між темами. Та й інтерес аудиторії до теми волонтерства, як не прикро, але впав також”.
Цікава особливість регіональних “волонтерських новин” – фактично повна відсутність текстів щодо міжнародних та всеукраїнських волонтерських ініціатив. Медійники із задоволенням пишуть про місцевих локальних благодійників або організації, що працюють над забезпеченням армійців усім необхідним. А от великі фонди тут лишаються без уваги. Як бачимо, “Гречка” планує змінювати цю ситуацію, тож стежитимемо за ними й надалі.
Нетипова джинса
Дещо несподіваною знахідкою порадувало нас видання “CBN”. Сайт, що зарекомендував себе стрічкою новин з хорошою оновлюваністю та швидкою реакцією на поточні події, у моніторинговий тиждень встиг видати чотири навколовонтерські новини, одна з яких була відверто джинсовою.
Звісно, ми всі звикли до того, що джинса – це часто навколополітичні тексти, які в ненав’язливій чи в дуже нав’язливій формі популяризують у масах того чи іншого “діяча”. Однак часи змінюються, і теми, які могли стати базою для піару, змінюються разом з ними.
Йдеться про текст “Компанія Point передала у 121 бригаду з Кіровоградщини дрон Mavic 3 Fly More Combo та зарядну станцію (фото)”, який структурно є класично-джинсовою новиною. І, хоча сама тематика благородна – фірма назбирала кошти, які витратила на придбання необхідного нашим військовослужбовцям обладнання, – одне подання насторожує. Детально розписані процедура збору коштів, цитати керівниці відділу маркетингу, наліпочка з назвою компанії на самому дроні, фото якого є титульним у новині.
Тож за ініціативу – вдячність, але подання варто змінювати.
Підсумовуючи, скажемо – наразі волонтерство як ніколи потребує інформаційної підтримки. Адже запал перших місяців війни поступово спадає, а потреба донатити не зникає.
Павло Лісниченко, регіональний координатор ІМІ в Кіровоградській області
Help us be even more cool!