Коли в умовах повномасштабної війни доступ до офіційної інформації ускладнюється, а професійні ризики для журналістів зростають, підтримка незалежних редакцій стає не “додатковою опцією”, а передумовою збереження якісної журналістики в регіонах. Саме для цього на початку 2025 року запрацювала “Медіабаза Хмельницький” – регіональний хаб Інституту масової інформації, що поєднав у собі навчальний, координаційний і ресурсний центр для медійників області.
Фактично медіабаза розпочала роботу в грудні 2024 року зі свого першого онлайн-тренінгу для медійників, а вже 10 січня 2025 року відбулось офіційне відкриття офлайн-простору в місті Хмельницькому.

Відкриття офлайн-простору медіабази в Хмельницькому. Фото – Медіабаза Хмельницький
Підсумок року хабу в цифрах:
- 40 медійників зареєструвалися на перший онлайн-тренінг медіабази про інформаційні запити (18 грудня);
- два десятки медійників відвідали офіційне відкриття офлайн-простору медіабази (10 січня 2025 року);
- проведено 11 навчальних подій, які охопили такі теми: доступ до інформації, відкриті дані, висвітлення судових процесів, ШІ в медіа, промт-інжиніринг та SEO / метадані;
- організовано дві закриті зустрічі off the record для відновлення системного діалогу між медіа та інституціями (з обласною владою / силовими структурами та із судами);
- проведено дві події підтримки ресурсу журналістів (SUP-перезавантаження, майстер-клас із флористики як арттерапія);
- 339 медійників стали учасниками подій Медіабази Хмельницький за рік діяльності.

Зустріч off the record між владою та медійниками, яка відбулася вперше з 2022 року. Фото – Медіабаза Хмельницький
За перший рік роботи Медіабаза Хмельницький стала точкою опори для журналістів Хмельниччини в трьох ключових вимірах:
- підвищення професійної спроможності (юридичні інструменти, відкриті дані, судова тематика, SEO, етика й практичне застосування ШІ);
- відновлення системного діалогу з інституціями (влада, правоохоронні органи, суди) у форматах, що зменшують напругу й створюють безпечні правила взаємодії;
- підтримка стійкості та згуртованості спільноти через неформальні та відновлювальні події.
Медіабаза Хмельницький від початку своєї роботи поставила перед собою завдання працювати на потреби журналістів регіону. Тож упродовж року частина навчальних подій стосувалася тем, які безпосередньо впливають на стійкість медіа:
- Штучний інтелект у медіа: інструменти, практичні кейси, а також головне – етичні межі та потреба редакційних політик використання ШІ.
- Промт-інжиніринг: як формулювати завдання для ШІ так, щоб він допомагав автоматизувати рутину (від заголовків і структури матеріалу до аналізу даних), не підмінюючи журналістських стандартів.
- SEO та Google в епоху ШІ: як медіа не втрачати трафік, будувати “рамку довіри” (E-E-A-T), працювати з Discover / News, ключовими словами, структурою й метаданими.
Такі навички підсилюють цифрову видимість редакцій, підвищують відповідальне використання технологій, впливають на життєздатність редакцій, їхню аудиторію та довіру, що є надзвичайно важливим аспектами медійної діяльності.

Перезавантаження на SUP-бордах, яке медіабаза організувала для журналістів. Фото – Медіабаза Хмельницький
Медійники перебувають у стані постійного стресу. Це стає причиною вигорання та виходу з професії. Для стабільної роботи журналістів, які створюють контент, у Медіабазі Хмельницький також проводили й події для емоційного та психологічного перевантаження. Тобто хаб працює не лише з навичками, а й з людською витривалістю редакцій – тим, що прямо впливає на стабільність випуску контенту та збереження команд.
Одна з найвідчутніших змін року – повернення формату “спільної розмови за одним столом”, якого медійникам області бракувало роками.
У 2025 році Медіабаза Хмельницький виступила співорганізатором двох off the record зустрічей, які дали конкретні практичні наслідки. Так, був створений канал для швидкої комунікації з пресслужбами судів Хмельницької області. Також уперше від початку повномасштабного вторгнення відбувся реальний діалог між представниками обласної влади та журналістами. Медійники нарешті змогли відкрито проговорити проблемні питання, які постійно виникають у їхній роботі, а саме терміни і якість відповідей на запити / коментарі, доступ до локацій, етика та безпека висвітлення наслідків атак по цивільній інфраструктурі.

Медіабаза Хмельницький зустріла закордонного гостя – французького журналіста Тома Пітреля, редактора Society Magazine. Фото – Медіабаза Хмельницький
Плани на майбутнє
Наступний етап для Медіабази Хмельницький – це масштабувати те, що вже показало ефект. Йдеться про продовження навчань для медійників, які підсилюватимуть стійкість редакцій, поєднання нетворкінгу та відновлення ресурсу, а також продовження регулярних діалогових форматів між медійниками та органами публічної влади, правоохоронцями й судами.
Ольга Загоруйко, координаторка регіонального журналістського хабу Інституту масової інформації (ІМІ) “Медіабаза Хмельницький”