ГАРЯЧА ЛІНІЯ050 447 70 63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Подай скаргу

Лічильник, електронка, та й досить: наскільки прозорими є тернопільські ЗМІ

25.10.2021, 09:41
Ірина Небесна

Із десяти промоніторених тернопільських новинних сайтів лише два можна назвати прозорими. З телеканалами ситуація дещо краща: з чотирьох у регіоні один телеканал відповідає вимогам абсолютної прозорості, два подають читачам та глядачам досить інформації про себе, щоб їх можна було назвати прозорими. Такими є результати моніторингу, який провела у вересні 2021 року регіональна представниця Інституту масової інформації в Тернопільській області

Під час моніторингу аналізували, яку інформацію про медіа вказано на сайті: контактні дані, імена власників, керівництва та головного редактора, інформацію про аудиторію, редакційну політику та фінансову інформацію. Якщо дані були, за кожен пункт медіа отримувало 1 бал. Якщо інформація була неповною – 0,5. Якщо її не було – 0 балів.

Якщо ресурс набирав 6–7 балів, це свідчило про абсолютну прозорість. 3,5–5,5 бала – прозорість. 2–3 бали – непрозорість. 0–1,5 бала – абсолютну непрозорість.

Сайти своїх власників зазвичай приховують

Для моніторингу сайтів скористалися даними Similarweb, що показують, які тернопільські ресурси були найпопулярнішими в читачів упродовж періоду: грудень 2020 – травень 2021 року. Відповідно до цієї статистики, аналізували ресурси: 20 хвилин /  RIA+0352.uaГаласТерміновоРеальноПоглядtenewsТернополяниНомер один та Голос.

Забігаючи наперед, варто сказати, що фінансової інформації тернопільські онлайн-ЗМІ не публікують. А редакційну політику вказали лише на одному ресурсі – 0352.ua. Та й то подана вона досить символічно: оскільки це частина всеукраїнської мережі сайтів, то й редакційна політика там спільна. Однак на тернопільському ресурсі полінувалися хоча б адаптувати її для своїх читачів. Частину тексту скопійовано зі львівського “колеги”, і свою аудиторію вони описують як львівську. Основні ж принципи, за якими працює ресурс, подано російською.

Найвищий бал серед тернопільських новинних сайтів отримала редакція "20 хвилин" / RIA+. Попри те що на ресурсі немає традиційного лічильника, який показував би загальну відвідуваність ресурсу, біля контактів менеджера з реклами вказано дані з гугл-аналітики (кількість користувачів та відвідин сайту за місяць. – Авт). Біля кожного матеріалу також можна побачити кількість переглядів. Крім того, у друкованому вигляді (а RIA+ – це друкований тижневик. – Авт.) вказують наклад видання. Зважаючи на те що PDF-варіанти тижневика розміщують на сайті, знайти інформацію про тираж нескладно. Ще пів бала редакція отримала за те, що зазначила контакти менеджера з реклами, бо інші видання не називають інших своїх працівників та керівництва.

Натомість інформацію про засновників та власників онлайн-ресурси сайти міста зазвичай приховують. Так, вдалося знайти цю інформацію лише на сайтах "20 хвилин" та "Номер один". Та й то інформацію вказано частково: наведено назви ПП та ТОВ, що є власниками та засновниками. І, хоча, знаючи ці дані, неважко знайти конкретні імена, це все ж не повна інформація для читача.

Імена головних редакторів також є таємницею в половини новинних сайтів, які аналізували. Вказали їх лише "20 хвилин", 0352.ua, tenews, "Номер один" та "Голос". Хто відповідає за контент на решті сайтів – невідомо пересічному читачу.

Контактні дані частково зазначили всі без винятку онлайн-ресурси. Щоправда, йдеться лише про електронки. Фактичні адреси розмістили лише два ресурси: "20 хвилин" та "Терміново". Ймовірно, причина в тому, що багато сайтів працюють буквально "з дому" і редакційного офісу не мають. 

Лічильники відвідуваності також є на дев'яти сайтах з десяти.

Отже, рейтинг прозорості новинних сайтів Тернопільщини має такий вигляд:

  • "Погляд" – 0,5.
  • "Галас" – 1,5.
  • "Реально" – 1,5.
  • "Тернополяни" – 1,5.
  • "Терміново" – 2.
  • tenews – 2,5.
  • "Голос" – 2,5.
  • "Номер один" – 3.
  • 0352.ua – 3,5.
  • "20 хвилин" / RIA+ – 4.

Телеканали не афішують редакторів

Для моніторингу взяли чотири телеканали, що працюють у регіоні: Тернопільську філію Суспільного (UA: Тернопіль), tv-4Тернопіль 1 та ІНТБ.

Найвищий показник прозорості – в "UA: Тернопіль". Телеканал набрав 6 балів із 7. Щоправда, більшість із них завдяки тому, що чи не вся інформація є на основному сайті – спільному для всіх філій. 

Прозорими можна назвати телеканали ІНТБ та "Тернопіль 1": вони набрали 4 та 3,5 бала відповідно.

Редакційну політику та фінансову звітність суто тернопільські телеканали не афішують. А інформацію про аудиторію вдалося знайти лише на сайті ІНТБ: там є лічильник, що показує кількість заходів на ресурс.

Знайти імена головних редакторів також не вдалося. На сайті TV-4 кнопка, що мала б вести на структуру телекомпанії, не працює. На "Тернопіль 1" вказали лише редакторку власне сайту новин телеканалу, однак хто відповідає за наповнення телепрограм – незрозуміло. 

А от власників зазначили всі телеканали, хоча дехто лише формально. Нагадаємо, для телебачення та радіо потрібно вказувати повну структуру власності: кінцевих бенефіціарів та власників істотної участі (хто має понад 10%. – Авт). Щоправда, на сайті tv-4 розмістили структуру власності станом на 2017 рік. Навіть якщо інформація відтоді не змінилася, її потрібно оновлювати щороку. Через це ресурс отримав 0 балів за показник "структура власності" та "керівництво". 

Отож, відповідно до результатів моніторингу, тернопільські телеканали набрали таку кількість балів:

  • tv4 – 1.
  • "Тернопіль 1" – 3,5.
  • ІНТБ – 4.
  • "UA: Тернопіль" – 6.

Замість висновку

Для читачів сайтів та глядачів телеканалів важливо розуміти, що це за ресурс та чи можна йому довіряти. Тож що більше даних про себе оприлюднює те чи інше ЗМІ, то більший кредит довіри отримує, пояснює медіаюрист Роман Головенко.

"Анонімні сайти, без поштової адреси і т.п. зручніше використовувати для чорного піару та маніпуляцій. Адже щодо них важко знайти відповідального за контент і незрозуміло, на кого подавати до суду, якщо на сайті розміщено якусь недостовірну інформацію, – пояснює фахівець. – Це шкодить іміджу таких медіа, як і відсутність інформації про керівників телеканалів, принаймні в очах просунутої аудиторії з критичним мисленням. А часто це якраз платоспроможна аудиторія, однак далеко не всі рекламодавці орієнтуються на неї, та й не кожен сайт живе за кошт маркованої реклами".

Ірина Небесна, регіональна представниця Інституту масової інформації в Тернопільській області

Матеріал підготовлено в межах проєкту "Мережа медіаспостерігачів", який виконує ІМІ за підтримки Freedom House.

Liked the article?
Help us be even more cool!