Лайтовий ритм робочих буднів: причини спаду порушень проти журналістів на Кіровоградщині
Цьогорічна виборча кампанія для журналістів Кіровоградщини видалася на диво спокійною та практично "безподієвою". На думку більшості опитаних медійників, пов’язано це радше не з якісною роботою штабів, а з відсутністю активної зацікавленості журналістів "копатись" у темі президентських перегонів та певної "віддаленості" самої теми від пересічного споживача.
"Місцевого читача завжди більше цікавитимуть місцеві теми. Навіть така глобальна подія, як вибори Президента України, краще сприймається крізь призму регіональних проблем. Більшість подій, пов’язаних з візитами кандидатів, відбувалися спокійно та без провокацій, журналісти всюди мали можливість працювати, масові збурення обходили область стороною, тож передвиборчі теми в місцевих медіа з’являлися ситуативно, залежали від інформаційних приводів", – розповіла журналістка-фрілансерка Світлана Литвиненко.
Підтримує думку колеги й редактор "Першої електронної газети" Дмитро Васильєв. Журналіст переконаний: якби більше подій відбувалося "на місці", не обійшлось би й без порушень. Однак до сьогодні як онлайн, так і друковані засоби масової інформації працювали під час виборчої кампанії радше як дошка чужих оголошень: мінімум власної роботи, лише розміщення вже готових матеріалів.
Відсутність проблем, тим не менш, не свідчить про повну ізоляцію від навколовиборчих подій. Ще до офіційного старту кампанії, з вересня по грудень минулого року, до Кропивницького та області завітало дев’ятеро тоді ще потенційних кандидатів на пост глави держави. У 2019 році прес-конференцій, брифінгів та "зустрічей з народом" також не бракувало. Повторно відвідали область Петро Порошенко, Олег Ляшко, Сергій Тарута та Валентин Наливайченко, вперше як кандидати побували Руслан Кошулинський, Олександр Мороз та Анатолій Гриценко. Досить несподівано проігнорувала Кіровоградщину Юлія Тимошенко, чия політсила, та й сама кандидатка, на виборах зазвичай збирали дуже хороший відсоток голосів.
"Основну роботу прогнозуємо на день виборів. Рідко коли все відбувається без порушень, особливо якщо журналісту пощастило натрапити на якісь відверті маніпуляції зі боку членів дільниць чи "штабників". У будь якому разі вважаю, що відносно спокійна для журналістів виборча кампанія – це чудово, адже попереду на нас чекають парламентські вибори, а потім і місцеві, де спокійно буває далеко не завжди", – прогнозує головний редактор видання "Златопіль" Альона Шендеровська.
Попри відсутність питань та проблем у журналістів, є питання до них. Так, за даними Громадянської мережі "ОПОРА", на Кіровоградщині лише за тиждень у 10 обласних виданнях було зафіксовано 22 матеріали, які мають ознаки агітації, та три матеріали, що закликають не підтримувати одного з кандидатів. Найбільше хвалили Петра Порошенка та Юлію Тимошенко, дещо менше Олександра Шевченка, Олега Ляшка та Олександра Вілкула. А от головними об’єктами для чорного піару стали Юлія Тимошенко та Володимир Зеленський.
Досить критична до роботи колег і редактор видання "Без купюр" Анастасія Зубова. Журналістка впевнена: не останню роль у лояльності ЗМІ до кандидатів та, як наслідок, відсутності конфліктів відіграли гроші. "За моїми спостереженнями, період виборів для медіа все ж лишається способом заробити, ніж донести читачу, глядачу достовірну інформацію. Критичні ж тексти ми бачимо переважно у вигляді "чорнухи" або "зливів" штабів. Особисто я писала про випадок із "волонтерами Порошенка", яких у ЗМІ називають учасниками "сітки". Ще до публікації отримала інформацію про охочих "зняти" матеріал. Також можу відзначити засилля ботів, які розкидаються звинуваченнями, навіть під текстами з інформацією від ОПОРИ. Крім цього, відзначу тенденційність у висвітленні певних конфліктних ситуацій, як-от у питанні заміни голови ОВК в одному з виборчих округів. Переважна більшість майданчиків, які подали інформацію про вимогу членів комісії відсторонити голову ОВК, проігнорували позицію звинуваченої. Мабуть, так комусь потрібно було", – резюмує Зубова.
І поки країна роздумує, за кого голосувати в день виборів, журналісти Кіровоградщини готуються до можливих провокацій та роботи "в полі". Адже навіть найспокійніше море час від часу турбують шторми, а виборчий процес, на жаль, ще ніколи не проходив цілковито без ексцесів.
Матеріал підготовлено в межах проекту "Мережа медіаспостерігачів", який виконує ІМІ за підтримки Freedom House.
Help us be even more cool!