З новин про кримінал, надзвичайні події та соціалку формуються стрічки популярних інтернет-медіа Житомира. Тема війни зустрічається дещо рідше, а більшість публікацій – це передруки пресрелізів і повідомлень офіційних органів влади. Такими є результати моніторингу, проведеного регіональною представницею Інституту масової інформації в Житомирській області.

До моніторингу потрапили такі популярні сайти міста: "Житомир.інфо", "20 хвилин. Житомир", "Журнал Житомира", Times.zt та "Перший Житомирський". Аналізувалися новини за 12–16 червня. Всього проаналізовано 481 публікацію, 42 з яких – авторські матеріали.

Новинні стрічки цих медіа є досить схожими, адже значна кількість новин дублює повідомлення пресслужб поліції, прокуратури, СБУ, Житомирської ОВА та міськради, також поширеними є передруки з інших ЗМІ та соціальних мереж.

Топтеми

Повідомленнями про пограбування, ДТП, пожежі та нещасні випадки рясніють стрічки житомирських медіа кожного ранку, також час від часу з’являються повідомлення СБУ про затримання проросійських агітаторів та колаборантів.

Деякі сайти розбавляють негатив розважальним контентом: патріотичними мемами, гороскопами, добірками фото житомирян з Instagram, прогнозами погоди, оглядом ігор та інформацією про свята і локації для відпочинку.

Серед тем, яким часто приділяють увагу журналісти, – тарифи, стан укриттів, тендери і закупівлідіяльність водоканалу та інших комунальних підприємств.

Війна та навколовоєнні теми

Міжнародна тематика досить рідко з’являється в житомирських медіа, але чи не кожен сайт написав про те, як Президент Чехії Петр Павел зустрівся з маленькою дівчинкою з Коростеня, яку в Чехії цькували через національність.

Велику кількість міжнародних матеріалів опублікувало видання Times.zt. Зокрема, писали повідомлення про те, що росія наростила імпорт іранських дронів і готує в окупованому Криму техногенну катастрофу, про гендиректора МАГАТЕ, який прибув на окуповану ЗАЕС, тощо.
Times.zt – видання, у якому найчастіше висвітлюється тема війни (із 76 новин 23 стосувалися воєнної тематики). Сайт "20 хвилин" часто публікує оперативну інформацію щодо російського вторгнення та свіжі дані про втрати окупантів. Усі п'ять видань регулярно писали про втрати на фронті, ці матеріали переважно базуються на коротких повідомленнях влади (без додаткових коментарів від родичів і репортажів із прощальних церемоній).

Авторські матеріали на тему війни зустрічалися значно рідше. Житомир.інфо – журналісти підготували сюжет про те, як курсанти в навчальному центрі виборювали право на маруновий берет, "Журнал Житомира" готував матеріал про "Бабусин батальйон" – волонтерок, які з 2014 року допомагають військовим.

Також значну увагу журналісти приділили темі допомоги мешканцям Херсонщини, які зазнали лиха після руйнування росіянами Каховської ГЕС. Кожен сайт публікував новини про тонни гуманітарної допомоги, яку передають до підтоплених населених пунктів, а також брали інтерв’ю у волонтерів.

Реклама маркована і не тільки

Волонтерство і доброчинність – це теми, на яких часто будуються замовні матеріали. Втім, за період моніторингу ми виявили тільки один "волонтерський" іміджевий матеріал – про колишнього голову Житомирської ОДА Ігоря Гундича, який передав дитячому садочку меблі для облаштування укриття. Цей матеріал на сайті не маркується як рекламний чи іміджевий, як і деякі інші статті, що мають рекламний характер: у яких просувають мережу магазинів побутової техніки або сайт – обмінник валют.

Зважаючи на фінансову скруту, яку медіа переживають через повномасштабну війну, багато хто з них змушений іти на поступки й на прохання замовників маскувати рекламу під інші види інформації. Тому ми звернули увагу на позначки, рубрики й маркування, під якими новинні сайти подають рекламу:

Times.zt розмістив текст про вибір батутів у розділі "Реклама". "Журнал Житомира" пресреліз АТ "Житомиргаз" про встановлення газорегулювальних пунктів промаркував позначкою "Новини компаній". Так само "20 хвилин" маркує тексти про акумулятори для сонячних станцій, акцію від мережі АЗК UPG, концерт Павла Зіброва, рекламу адвокатської фірми. На Житомир.інфо з 14 рекламних матеріалів шість мали позначку "Новини компаній", два – "PR", два – "Новини бізнесу", чотири – "Реклама". В підвалі сайту "Житомир.інфо" є роз’яснення, що матеріали, позначені значками "Р", "Позиція", "Бізнес", "ПР", "PR", "Політика", розміщують на правах реклами або партнерства.

Юристи ІМІ неодноразово аналізували Закон "Про рекламу" і зазначали, що позначення, відмінні від передбачених законодавством "Реклама" або "На правах реклами", можуть вводити в оману осіб щодо дійсної мети таких програм, передач, публікацій.

Висновки

Проаналізувавши публікації житомирських сайтів, можемо зробити висновки, що інтернет-видання доносять до своїх читачів дуже схожий контент, який базується на повідомленнях офіційних органів влади й порушує теми, актуальні в певний період. Хтось намагається вирізнятися розважальним контентом і підготовкою відео- та фоторепортажів, хтось робить ставку на воєнну тематику, втім відсоток дійсно авторських матеріалів, інтерв’ю та аналітики лишається незначним. У період моніторингу ми не зафіксували відвертих фейків та маніпуляцій, втім ситуація з маркуванням замовних матеріалів бажає кращого.

Тому ми б рекомендували житомирським журналістам розширювати тематику публікацій, робити більше авторського контенту, а також бути чесними зі своєю аудиторією і називати рекламу рекламою, уникаючи завуальованих позначок, які можуть вводити аудиторію в оману.

Оксана Трокоз, регіональна представниця Інституту масової інформації в Житомирській області