ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Кожен десятий матеріал в херсонських медіа - замовний

Майже половина новин із ознаками замовності у місцевих медіа були присвячені трьом "місцевим" партіям: Нам тут жити, Блок Володимира Сальдо та Херсонці. В замовних матеріалах ЗМІ публікували біографії кандидатів, їх думки та заяви, а також позиції партій щодо тих чи інших подій.

Такі дані експерти Інституту масової інформації отримали в результаті моніторингу десяти херсонських онлайн ЗМІ, який проводився 5-7 жовтня 2020 року. Методологія дослідження передбачала аналіз кількості публікацій із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами, виявлення в них фейків і маніпуляцій, а також у виявлення основних замовників політичної джинси в регіоні.

Моніторинг охоплював такі медіа: Херсон онлайн, Любимый Херсон, Мій Херсон, Херсонці, Херсонщина за день, Херсон нет, Вгору, Перший регіональний, Новий день, Херсонщина 24. Всього проаналізовано 537 матеріалів, із них 64 матеріали (або 12%) із ознаками політичної замовності. При цьому 97% - матеріали з позитивною конотацією, замовниками яких є політики та політичні партії, 3% таких матеріалів були контрагітацією, тобто були направлені проти певного політика чи політичної сили і не мали альтернативних коментарів осіб, про яких згадували в матеріалах.

Хто більше джинсує?

Лідерами за кількістю матеріалів, замовниками яких є політики та політичні партії, стали сайти Любимий Херсон (26% матеріалів із ознаками замовності від загальної кількості новин на сайті), Херсонці (28%), Перший регіональний (24%) та Херсонщина 24 (27%).

Сайти Херсонщина за день, Херсон онлайн та Херсон.нет опублікували 9, 4 та 6% замовних новин, в яких фігурували політики та політичні партії.

Маємо відмітити, що у двох виданнях, Мій Херсон та Новий день, не було жодного матеріалу з ознаками замовності.

З усіх матеріалів з ознаками замовності, 73% були присвячені політикам регіонального рівня і 27% - політичним партіям та їх осередкам. Очевидно, що переважна більшість цих матеріалів були присвячені місцевим виборам, що пройдуть в Україні 25 жовтня.

До речі, як і у вересні 2020 року, більшість матеріалів в досліджуваних онлайн-ЗМІ, присвячені так званим регіональним політичним партіям. У жовтні 2020 року 40% новин із усієї позитивної джинси в місцевих медіа були присвячені трьом «регіональним» партіям: Нам тут жити, Блок Володимира Сальдо та Херсонці. В замовних матеріалах ЗМІ публікували біографії кандидатів, їх думки та заяви а також позиції партій щодо тих чи інших подій.

Значно менше, 18% матеріалів з позитивними замовними матеріалами були присвячені партії «Слуга народу» та кандидатам від цієї політсили. Ще 13% матеріалів стосувалися Опозиційної платформи - За життя.

Партії «За майбутнє» присвячено 6% таких матеріалів, а Радикальній партії Олега Ляшка 3%. Цікаво, що жодного замовного матеріала, який би стосувався партій Батьківщина та Європейська солідарність, ми не виявили, хоча ці партії ведуть активну передвиборчу кампанію.

Також ми не фіксували матеріалів, які б стосувалися політиків загальноукраїнського рівня, органів державної влади та місцевого самоврядування.

Фейки та "чорнуха"

Очевидно, що виявити замовників матеріалів із ознаками «чорного піару», що містять фейкову інформацію, ми не можемо. Але можна сказати, що виявлені фейки в матеріалах із ознаками замовності містили семантичні маніпуляції та недостовірні дані.

Так, на сайті Вгору зафіксовано лише один матеріал, який містив критику одного з кандидатів на посаду Херсонського міського голови.

У ньому міститься фейкова інформація, критика та недостовірна інформація. Зокрема, матеріал незбалансований, містить компіляцію фактів з декількох джерел, в тому числі журналістських розслідувань, але посилання є тільки на одне з них.

Зокрема, інформація, що одного з фігурантів кримінальної справи, пов'язаної із можливим викраденням кандидата, Дениса Пащенка, вбили, - є недостовірною, бо у 2018 році було вбито не Дениса, а його брата Ігоря Пащенка.

Ми також зафіксували контрагітацію проти кандидатки в депутати Херсонської міської ради від ОПЗЖ Олени Мазур. В матеріалі сайта Херсонщина 24, посилаючись на пост депутатки міської ради та кандидатки в депутати Оксани Дьякової, автори звинуватили депутатку у погрозах головам ОСББ, але не навели даних, яким саме людям були погрози та не дали коментаря самої Мазур. Наприкінці, матеріалу автор додав, що «безпринципній Мазур все одно від якої політичної сили залишитись при владі та буди в центрі корупційних скандалів».

До речі, відносно невелика кількість замовних матеріалів із ознаками "чорнухи" в цей передвиборчий період, на нашу думку, пов'язана із так званими стоп-листами, коли замовник оплачуючі "позитиву джинсу", одночасно отримує індульгенцію на критику як з боку журналістів, так і з боку політичних опонентів.

Нікітенко Сергій, регіональний представник ГО "Інститут масової інформації" у Херсонській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов'язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Liked the article?
Help us be even more cool!