ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Коронавірус та мовний закон: на чому маніпулювали онлайн-ЗМІ Донеччини в січні

Невелика кількість, менш ніж 2%, повідомлень у новинних стрічках онлайн-ЗМІ Донецької області, мають ознаки маніпуляцій. Водночас у новинах не поширювалися фейки. 

Такі результати моніторингу п’яти онлайн-ЗМІ Донеччини від Інституту масової інформації. Загалом було проаналізовано 622 новини на сайтах karachun.com.ua, novosti.dn.ua, mrpl.city, avdeevka.city, 0629.com.ua 11–15 січня 2021 року. Методологія дослідження охоплювала аналіз кількості новин з маніпуляціями й фейками. Під час дослідження виявлено 11 матеріалів з різними виявами маніпуляцій. Серед них маніпуляції, пов'язані з такими порушеннями стандартів журналістики, як коли заголовок не відповідає змісту тексту, коли інформація в новині є неповною, коли експерт у новині є заангажованою особою, та окремий вид маніпуляції джинса (ніяк не марковані замовні матеріали).

Теми для маніпуляцій

"90% закладів громадського харчування на межі закриття через локдаун" – під таким заголовком вийшла новина на сайті avdeevka.city. "На межі закриття" читається так, начебто майже всі ресторани та кав'ярні припинять свою роботу назавжди, не витримавши тиску локдауну, тобто ресторанному бізнесу в цілому загрожує справжній колапс та крах. Це маніпуляція невідповідності тексту новини її заголовку. Адже потім у тексті уточнюють, що йдеться лише про січень, а не загалом, та й перший місяць після свята Нового року – він завжди такий, невтішний для рестораторів. "За словами експертів, перший місяць нового року традиційно був одним з найскладніших для ресторанної індустрії з точки зору доходів. Це пояснюється тим, що люди змушені були сильно витратитися на організацію свят", – розкривають маніпуляцію в тексті новини.

Наступну добірку маніпуляцій зафіксовано на сайті Слов'янська karachun.com.ua. Тут опублікували щонайменше три новини з різними видами маніпуляцій.

Почати варто з новини, в якій засновник забороненої в Україні соціальної мережі VK Павло Дуров заявляє про небезпеку використання айфонів та закликає переходити на андроїди. Ця новина є маніпулятивною, адже експерт – заангажована особа, бо він є і засновником месенджера "Телеграм". І саме тому "Павло Дуров вважає монополію Apple і Google небезпечнішою, ніж блокування у твіттері". Інформаційним приводом для цієї теми стало гучне блокування тепер уже колишнього президента США Дональда Трампа у твіттері. А така занепокоєність пов'язана з тим, що Дуров не може гарантувати, що телеграм у ситуації, подібній до тієї, що виникла з Parler, залишиться доступним. Та й узагалі такі заяви дуже вже нагадують уривки з конспірологічних теорій. 

Ще одна з трьох маніпулятивних новин стосується теми COVID-19, а саме вакцинації проти вірусу. Вийшла ця новина під заголовком "Почему после прививки от COVID-19 по всему миру умирают люди". Читається він буквально: у всьому світові від вакцини помирають люди, і сама вакцина здається вже страшнішою за смерть від вірусу. Це передрук розгорнутої новини від сайту "Сегодня". В ній перелічуються країни, де зафіксовано випадки смертей від вакцини, але, як повідомляється в тексті, це поодинокі випадки в окремих країнах світу. В самій новині всі випадки в сімох країнах описуються без уточнення джерела інформації, а новина закінчується неоднозначним підсумком: "Як пов'язана вакцина від коронавірусу зі смертями пацієнтів, поки не можна точно сказати. Однак більшість померлих після щеплення мали важкі захворювання та були похилого віку". Такий тип маніпуляцій, мабуть, зустрічається частіше за інші – і знов заголовок не відповідає тексту новини. 

Третя тема для маніпуляцій – українська мова. Адже під час моніторингу в країні готувався набрати чинності закон про перехід сфери обслуговування на державну мову. Закон не лише наробив галасу cеред громадян, а й став приводом для маніпуляцій у медіа. Так, на сайті "Карачун" вийшла новина під гучним заголовком: "Украинизация Славянска: как это будет работать". Усередині новини лише два речення, а інформацію обрізано до коментаря від міського голови міста Слов'янська Вадима Ляха: "Я вважаю, що потрібно поважати та розвивати державну мову. Що стосується контролю з боку міської ради, то в нас немає будь-яких повноважень, щоб штрафувати співробітників сфери обслуговування". Та пояснення про те, що "контроль здійснюватимуть ті, кому це належить за законом", це, власне, і вся інформація щодо того, "як буде працювати українізація Слов'янська". Жодних пояснень закону в новині немає, цей тип маніпуляції – неповна, фрагментована інформація.

І кілька слів про аналітику на сайті. Так, попитом у редакції сайту "Карачун" користуються передруки проросійського сайту "Страна.ua". Тут уже є, де розгулятися на темі "українізації". Читачу розтлумачують, що до чого, але, звісно, у маніпулятивній формі, з огляду на російські інформаційні тренди щодо цього питання та з прямими розбіжностями в текстах на одну й ту саму тему. Так, у статті під заголовком "Штраф за "чего желаете": как будут наказывать бизнес за русский язык с 16 января", з одного боку, кажуть, що "опитані юристи вважають, що якщо клієнт сам починає говорити російською, то це за замовчуванням можна трактувати як його згоду на обслуговування цією мовою". Водночас в іншій подібній статті з того ж ресурсу "Сферу услуг переводят на украинский язык с 16 января. 5 главных вопросов" дають зовсім інше пояснення цієї норми закону і кажуть, що "співробітник підприємства не повинен переходити на мову клієнта, навіть якщо він звертається до нього англійською або російською мовами". Або отаке, де виконання закону називають не інакше, як "кошмарити бізнес" ("Что делать, если вас начнут кошмарить за русский язык после 16 января? Алгоритм действий").

Проблема в тому, що статті з такою "брудною" аналітикою зустрічаються частіше за якісні регіональні новини на ту саму тему, і саме вони створюють проросійський наратив в інформаційному фоні регіону. 

Джинси замовляють небагато

Слід відзначити, що під час моніторингу не зафіксовано фейків та дезінформації. Проте виявлено сім випадків матеріалів з ознаками замовних (1% усіх проаналізованих новин). Політичної джинси зовсім не було, а всі замовні статті були комерційними та стосувалися діяльності Ріната Ахметова та "Метінвесту". Вся джинса була зосереджена на двох "ахметівських" сайтах-близнюках: маріупольському mrpl.city та авдіївському avdeevka.city. 

Чому джинса завжди маніпуляція? Тому що це підміна новини, джинса завжди обманює читача, адже це не справжня новина, а реклама, в якої є конкретне завдання або придбати товар, або отримати голос читача, залежно від типу джинси. Тут і про покращення побуту на підприємствах групи "Метінвест", і про заохочення підлітків до екологічної освіти від "Зеленого центру Метінвест", і про те, що компанія "Метінвест" увійшла до 50 найкращих роботодавців країни. І, звісно ж, про допомогу фонду Ріната Ахметова дітям, бо куди ж без дітей? Слід зазначити, що проєкт фонду "Сирітству – ні!" насправді корисна благодійна справа, але навіть якщо це так, це не скасовує факту замовності, комерційного та політичного піару на цих темах. Джинса від "Метінвесту" створює позитивний образ корпорації, окремих його підприємств та й самого власника Ріната Ахметова, а той, як відомо, хоч і не політик, але на політику має чималий вплив в очікуванні наступних виборів. Нагадаємо, таких замовних матеріалів цього разу був лише 1% серед усіх проаналізованих новин (622 новини). У типах маніпуляцій джинса становила частку в 63%. 

Юлія Гаркуша регіональна представниця Інституту масової інформації в Донецькій області (неокуповані території)

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!