Королі «Джинси»: кого із житомирських ЗМІ фінансує влада
З роздержавленням місцева влада не перестала дотувати локальні медіа. За відсутності критеріїв оцінки, кошти розподіляються на власний розсуд, оминаючи відкриті торги серед лояльних ЗМІ, переважно ТРК і онлайн-видань.
Цей рік є першим в історії сучасної України, коли держава та місцеві ради позбавлені права володіти засобами масової інформації. Із реформуванням комунальних та державних ЗМІ вихваляння та заангажованість локальних медіа мала б відійти у минуле. Однак звільнене місце ручних рупорів влади готові зайняти комерційні проекти.
Традиційно найбільшим спонсором ЗМІ залишається обласна державна адміністрація. Переважно угоди укладають з профільним управлінням інформаційної діяльності Житомирської ОДА. Однак в цьому році інформація приховується. У відкритому доступі вона відсутня: на сайті закупівель, де зазвичай викладають звіти про підписані договори, пусто. Разом з тим, нам вдалося віднайти понад 600 тис грн., сплачених з січня по грудень 2019 року управлінням за висвітлення діяльності ОДА.
Слід відзначити, що сплеск активності укладання договорів припав на період активної фази президентських виборів та приїздом у березні Петра Порошенка. Саме в цей час було підписано декілька десятків договорів з обласними та районними редакціями.
Досить очевидною виявились й тематика матеріалів, розміщених у цей період місцевими ЗМІ. Як свідчать тогочасні моніторинги, у публікаціях переважало одностороннє подання протокольного формату. Передруковуючи офіційну розсилку прес-служби ОДА, майже усі районні редакції, окрім газети «Прапор», належно не маркували інформацію словами «згідно з договором про висвітлення діяльності». Зазначали лише посиланням на джерело – Управління інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю облдержадміністрації.
Деякі з видань, як «Народна трибуна», публікували рейтинг голови Житомирської облдержадміністрації в одному блоці з рейтингом кандидатів у президенти.
Редакторка видання «Час плюс» Лариса Гембарська у лютому 2019 року в коментарі ОПОРІ стверджувала, що матеріал передрукований з мережі Інтернет і не є замовним. Та в цей період протягом тижня від управління ОДА на її ФОП сплачено 4 платежі загалом на 12 тис грн. «Улюбленцем» серед друкованих ЗМІ було редакція газети «Эхо» з витраченими 51,2 тис. грн. на висвітлення діяльності облдержадміністрації.
Все ж фаворитом з отриманих від облдержадміністрації коштів залишилися два місцевих телеканали. На рахунки ТОВ «Медіа-Проспект» (телеканал «СК-1») надійшло 115,2 тис грн. Ще 100 тис грн отримав телеканал «Союз-ТВ».
Про оплату розміщених публікацій коштом бюджету не повідомляють як телебачення, так і на сайтах. Зрідка у розміщених статтях інтернет-ЗМІ позначають, що новина підготовлена на основі отриманої від прес-служби інформації.
Переглядаючи платежі, ми знайшли цілий ряд угод з ФОПами – Віктор Котик («Рупор Житомира»), Сергій Харчук («Журнал Житомира»), Олександр Хоруженко («Перший житомирський») та ТОВ «РА «Житомир.Інфо» з однойменним інтернет-сайтом. Останнє є лідером зі сплачених управлінням коштів. На рахунок рекламної агенції «Житомир.Інфо» за послуги з висвітлення діяльності Житомирської ОДА перераховано 57,7 тис. грн.
Не жалкує коштів на публікацію матеріалів про свою роботу й Житомирська обласна рада. На 2019 рік в Програмі забезпечення депутатської діяльності депутати на дані потреби заклали 638 тисяч гривень. Половину з цієї суми обласною радою закладається для висвітлення роботи для кожного обранця по 5000 грн. Де публікуватимуться замовні матеріали, депутати обирають самостійно.
“Угоди укладаються окремо з двома приватними телеканалами. Від друкованих та інтернет ЗМІ спочатку збираються пропозиції, а потім з їх числа визначаються найкращі”, - розповідає регіональному представнику ІМІ керівниця управління облради Олександра Стежко.
З 2020 року має з’явитися чітко виписаний перелік критеріїв, за якими проводиться відбір. Однак наразі його немає і угоди укладаються без торгів, оскільки передбачена сума менша за обов’язковий для відкритих закупівель поріг.
На противагу облдержадміністрації, Житомирська обласна рада оприлюднює інформацію про підписані зі ЗМІ угоди. Левова частка коштів знову ж таки дісталася двом місцевим телеканалам: 120 тис грн сплачено «Союз-ТВ» та 45,2 тис грн – телеканалу «СК-1». Серед інтернет-ЗМІ, які отримали кошти, знаходимо «Житомир.Інфо» (40 тис грн), «Рупор Житомира» (35 тис грн) та «Журнал Житомира» (3 тис грн). Решта суми розподілили між собою близько 10 друкованих видань, публікуючи, головним чином, замовні матеріали від депутатів обласної ради.
З ліквідацією комунального інформаційного центру Житомирська міськрада залишилися без власного видання та радіостанції. Для публікації оголошень, обов’язкових за законом для оприлюднення органом самоврядування, угоду знову пролонгували з тим же виданням. Роздержавлена обласна газета «Житомирщина» за проведеним у 2018 році тендером на 300 тис грн. вже отримувала від міськради кошти на ці потреби. Цьогоріч договір з виданням підписали дві угоди без проведення відкритих торгів.
З витрачених за цільовою програмою понад 361 тис грн, майже третину міськрада припало за друк офіційної інформації. Телеканалу «Союз-ТВ» заплатили 100 тисяч грн і близько 60 тисяч грн надійшло телеканалу «СК-1». За рекламу на радіо 10 тисяч грн дісталися Житомирській телерадіокомпанії та по 28 тисяч грн - ТРК «Орта-Форум» та ТОВ «Ростмедіа.ТВ». Товариство «Ростмедіа.ТВ», як і «Рекламна агенція «Житомир.Інфо» належить очільнику ЗЕ!команди в області - Євгену Яремчуку. На його інтернет-ЗМІ «Житомир.Інфо» з міського бюджету сумарно припало 20 тисяч грн. На обласній газеті «Эхо» з перерахованими 27,8 тисяч грн список отримувачів коштів завершується.
Проаналізувавши викладену на порталі публічних фінансів інформацію, ми склали рейтинг найбільш фінансованих бюджетом ЗМІ в області.
Перше місце дісталося роздержавленій газеті «Житомирщина» з 890 тисяч грн. За нею йде рекламна агенція "Ростмедіа.ТВ", яка разом з інтернет-виданням «Житомир.Інфо» освоїла 713 тис грн. Далеко позаду - з 381 та 349 тис грн - залишилися два приватних місцевих телеканали.
Коментуючи отримання таких значних бюджетних коштів, керівник ТОВ «Рекламна агенція «Житомир.Інфо» не вбачає жодних в цьому пересторіг: “Ми рекламна агенція і для нас саме важливим є отримання коштів за рекламу. І нам немає різниці, хто нам сплачує”, - переконаний директор товариства Олексій Антіпенко.
Усе вищесказане в черговий раз підтверджує - локальні ЗМІ залишаються у тісній зв’язці з владою та готові інформаційно всіляко «обслуговувати владу». Досить сильно впливаючи на стиль і зміст матеріалів, місцеві органи влади є основним фінансовим «донором» для когорти онлайн та друкованих ЗМІ.
Тарас Боросовський, регіональний представник Інституту масової інформації в Житомирській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!