Інстаграм Терехова, "сгорбленная старушка" і меми про локдаун: вивчаємо тренди харківських маніпуляцій
"Ну хоч без фейків" – цими словами хочеться підсумувати результати січневого моніторингу ІМІ. Він досліджував новини з маніпуляціями та фейками, опубліковані протягом 11–15 січня в п’яти найпопулярніших медіа Харківської області – 057.ua, SQ, "Вечерний Харьков", "ВГороде.Харьков" та "Об’єктив". За його результатами, таких матеріалів виявилося трохи більш ніж два відсотки (2,16%).
Потенційні кандидати в мери вже джинсують
Три з п’яти харківських медіа надрукували політичну джинсу, причому кожне з них зосередилося на окремій політичній силі.
SQ написав на надзвичайно "соціально значущу" тему – "Терехов завел Instagram". В. о. харківського голови Ігоря Терехова зображено як наступника померлого Геннадія Кернеса: "Кстати, многие подписчики поприветствовали первую публикацию Игоря Терехова в инстаграм смайлом "фирменного" жеста Кернеса – "виктори".
Ще однією потенційною кандидаткою на посаду міського голови є колишня очільниця ХОДА Юлія Світлична. На її користь, як і під час місцевих виборів, джинсує "Вечерний Харьков": "Блок Светличной созывает сессию в Кегичевке, чтобы решить проблему высоких тарифов" ("Вечерний Харьков"). Подібних матеріалів на ресурсі три.
На "Зе!Команді" зосередилася медіагрупа "Об’єктив", яка присвятила по одному матеріалу депутатці "Слуги народу" Марії Мезенцевій та колишньому кандидатові в мери Харкова від цієї ж партії Олексію Кучеру. Заголовок статті, яка побудована на пості посадовця в телеграм-каналі, – "Алексей Кучер поделился впечатлениями от работы в новой должности" – дуже перегукується з "інстаграмом Терехова".
За період моніторингу ми знайшли шість прикладів політичної джинси, що становить 30% загальної кількості маніпуляцій.
Феєрія навколо тарифів і локдауну
Соціальна тема, куди ввійшли обидві тригерні для мешканців регіону, стала топовою маніпуляцією в трьох з п’яти харківських видань – SQ, "Вечерний Харьков" і "Об’єктив". Загалом 35% загальної кількості опублікованих у цей період новин з маніпуляціями. Тут і про судження й оцінки, що подаються як факти, і про псевдоекспертів, і про перебільшення реальних даних, і про неповну інформацію, і, зрештою, про меми. Тож далі топскін маніпуляцій про наболіле.
Найочікуванішими були меми. У статті "Непонятый локдаун. Бурлеж сети" SQ зробив відповідну добірку.
"Магічна математика" від SQ, коли заявлена в заголовку кількість мітингувальників проти підвищення тарифів не підтверджується в тексті підрахунками: 50+150+15+70=285, а не заявленим "понад тисячу".
Заангажований експерт — не найкращий вибір для отримання інформації. Ідеться про Андрія Золотарьова — політолога, керівника Центру "Третій сектор", що неодноразово оприлюднював сумнівні дані соцопитувань. Таку інформацію підтверджує й видання texty.org.ua.
Медіагрупа "Об’єктив" поставила оцінний заголовок "Рост тарифов: одинокому пенсионеру "можно сразу идти на кладбище" – мнение" до опитування, проведеного BBC News Україна. Матеріал містить також вибіркове цитування.
Шедевром маніпулятивного подання є ось цей "репортаж" від видання "Вечерний Харьков". Його героями стали "сгорбленная старушка", що шукає сірники; "бухгалтер Марина", яка зайшла по батарейки для тонометра мами; "женщина", яка жаліється чоловікові; "финансист Анжела", що не розуміє, навіщо карантин, і просто харків’яни, обурені рішенням Кабміну: "Маразм крепчал", "полный идиотизм", "театр абсурда", "дурдом", "бардак", "чудо чудесное", "квартал 95" – какими только эпитетами ни сопровождают харьковчане свое возмущение решением Кабмина".
Проте хочеться завершити на позитиві. Серед аналізованих медій є єдине онлайн-медіа, що цілком не вдавалося до маніпуляцій, принаймні протягом 11–15 січня 2021 року, – це "ВГороде.Харьков". І ще одне видання – 057.ua, – попри 13 немаркованих рекламних матеріалів, не вдавалося до викривлення інформації.
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!