ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Інстаграм Терехова, "сгорбленная старушка" і меми про локдаун: вивчаємо тренди харківських маніпуляцій

02.02.2021, 11:22
Олена Лептуга

"Ну хоч без фейків" – цими словами хочеться підсумувати результати січневого моніторингу ІМІ.  Він досліджував новини з маніпуляціями та фейками, опубліковані протягом 11–15 січня в п’яти найпопулярніших медіа Харківської області – 057.ua, SQ, "Вечерний Харьков", "ВГороде.Харьков" та "Об’єктив". За його результатами, таких матеріалів виявилося трохи більш ніж два відсотки (2,16%).

Потенційні кандидати в мери вже джинсують

Три з п’яти харківських медіа надрукували політичну джинсу, причому кожне з них зосередилося на окремій політичній силі.

SQ написав на надзвичайно "соціально значущу" тему – "Терехов завел Instagram". В. о. харківського голови Ігоря Терехова зображено як наступника померлого Геннадія Кернеса: "Кстати, многие подписчики поприветствовали первую публикацию Игоря Терехова в инстаграм смайлом "фирменного" жеста Кернеса – "виктори".

Ще однією потенційною кандидаткою на посаду міського голови є колишня очільниця ХОДА Юлія Світлична. На її користь, як і під час місцевих виборів, джинсує "Вечерний Харьков": "Блок Светличной созывает сессию в Кегичевке, чтобы решить проблему высоких тарифов" ("Вечерний Харьков"). Подібних матеріалів на ресурсі три.

На "Зе!Команді" зосередилася медіагрупа "Об’єктив", яка присвятила по одному матеріалу депутатці "Слуги народу" Марії Мезенцевій та колишньому кандидатові в мери Харкова від цієї ж партії Олексію Кучеру. Заголовок статті, яка побудована на пості посадовця в телеграм-каналі, – "Алексей Кучер поделился впечатлениями от работы в новой должности" – дуже перегукується з "інстаграмом Терехова". 

За період моніторингу ми знайшли шість прикладів політичної джинси, що становить 30% загальної кількості маніпуляцій.

Феєрія навколо тарифів і локдауну

Соціальна тема, куди ввійшли обидві тригерні для мешканців регіону, стала топовою маніпуляцією в трьох з п’яти харківських видань –  SQ, "Вечерний Харьков" і "Об’єктив". Загалом 35% загальної кількості опублікованих у цей період новин з маніпуляціями. Тут і про судження й оцінки, що подаються як факти, і про псевдоекспертів, і про перебільшення реальних даних, і про неповну інформацію, і, зрештою, про меми. Тож далі топскін маніпуляцій про наболіле. 

Найочікуванішими були меми. У статті "Непонятый локдаун. Бурлеж сети" SQ зробив відповідну добірку. 

"Магічна математика" від SQ, коли заявлена в заголовку кількість мітингувальників проти підвищення тарифів не підтверджується в тексті підрахунками: 50+150+15+70=285, а не заявленим "понад тисячу".

Заангажований експерт — не найкращий вибір для отримання інформації.  Ідеться про Андрія Золотарьова — політолога, керівника Центру "Третій сектор", що неодноразово оприлюднював сумнівні дані соцопитувань. Таку інформацію підтверджує й видання texty.org.ua


Медіагрупа "Об’єктив" поставила оцінний заголовок "Рост тарифов: одинокому пенсионеру "можно сразу идти на кладбище" – мнение" до опитування, проведеного BBC News Україна. Матеріал містить також вибіркове цитування. 


Шедевром маніпулятивного подання є ось цей "репортаж" від видання "Вечерний Харьков". Його героями стали "сгорбленная старушка", що шукає сірники; "бухгалтер Марина", яка зайшла по батарейки для тонометра мами; "женщина", яка жаліється чоловікові; "финансист Анжела", що не розуміє, навіщо карантин, і просто харків’яни, обурені рішенням Кабміну: "Маразм крепчал", "полный идиотизм", "театр абсурда", "дурдом", "бардак", "чудо чудесное", "квартал 95" – какими только эпитетами ни сопровождают харьковчане свое возмущение решением Кабмина".

Проте хочеться завершити на позитиві. Серед аналізованих медій є єдине онлайн-медіа, що цілком не вдавалося до маніпуляцій, принаймні протягом 11–15 січня 2021 року, – це "ВГороде.Харьков". І ще одне видання – 057.ua, – попри 13 немаркованих рекламних матеріалів, не вдавалося до викривлення інформації.  

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.  

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!