ГАРЯЧА ЛІНІЯ050 447 70 63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Подай скаргу

“Хороші новини”: скільки влада Дніпра та області витратить на висвітлення власної діяльності

Щонайменше 32 мільйони гривень витратять представники Дніпропетровської обласної та Дніпровської міської влади на висвітлення власної діяльності. Це офіційні дані, які чиновники або надали самі, або оприлюднили як видатки на "висвітлення діяльності". Утім, кількість бюджетних коштів, залучених на піар чиновників, значно більша і не завжди прозора для платників податків. Такі результати дослідження, яке провели представниці та представники ІМІ у березні 2021, аби з'ясувати скільки саме витрачають на власний піар співробітники міських та обласних адміністрацій.

Запити із проханням надати таку інформацію, включно із угодами та договорами із медіа, які виконуватимуть такі завдання, були надіслані до Дніпровської міської ради, Дніпропетровської обласної адміністрації та Дніпропетровської обласної ради.  В результаті, відповідь надала лише обласна рада. Дніпропетровська ОДА та Дніпровська міська рада проігнорували запити, що, за словами юриста ІМІ Алі Сафарова, є адміністративним правопорушенням, передбаченим статтею 212-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Відповідні скарги були надіслані до уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.

Пів квадратних метри оголошень для обласної ради та рекламні матеріали на користь ОДА

Згідно із відповіддю на інформаційний запит до обласної ради, на висвітлення діяльності депутатів обласної ради у "засобах масової інформації, в ефірі радіостанцій та телеканалів, на інтернет-ресурсах та в соціальних мережах, передбачено 2 мільйони гривень". З них: "400 тисяч на послуги з виробництва, 1 мільйон на розповсюдження відеоматеріалів, 600 тисяч гривень на послуги телевізійного виробництва з використанням інтерактивних технологій". 

Станом на дату надання відповіді на запит, 9 березня, облрада уклала лише один договір "на розміщення оголошень про конкурси на заміщення вакантних посад"  у газеті "Зоря" на суму 4968 гривень. Кількість таких оголошень або їх обсяг у кількості знаків у договорі не зазначена. Вартість цієї послуги тут розрахована у вартості квадратних сантиметрів газетної площі:

"Сторони домовились, що ціна 1 кв.см газетної площі для розміщення оголошень обласної ради без ПДВ становить 9 гривень, крім того ПДВ — 1,80, загальна ціна з ПДВ — 10 гривень 80 копійок", — йдеться у третьому розділі договору.

Згідно цього ж розділу договору,  "загальний обсяг газетної площі для розміщення оголошень обласної ради становить 460 квадратних сантиметрів".

Дніпропетровська обласна адміністрація, як зазначалось вище, не відповіла на інформаційний запит. Ніякої офіційної інформації щодо оплати висвітлення діяльності ОДА або її представниць чи представників знайти також не вдалося.  Утім, навіть поверхневий аналіз місцевих стрічок новин показує, що, наприклад, до 100 днів роботи голови ОДА Валентина Резніченка, кілька місцевих онлайн ресурсів опублікували компліментарні матеріали, які мають ознаки замовності через те, що наголошують лише на позитивних прикладах його роботи, ігноруючи негативні. Наприклад, сайт 34 каналу, ресурс "Оперативная служба новостей", "Вести Приднепровья" та інші.

Також, на ресурсі "Днепр час", з 1 по 23 березня 2021 року щонайменше 5 матеріалів про діяльність ОДА чи її представників розміщено на правах реклами: "Юрий Голик о «Большой стройке», борьбе с идиотизмом и правильных приоритетах менеджеров больших проектов",  "Подход Резниченко – стремительное развитие области благодаря грамотному менеджменту – эксперт", "Резниченко смог наладить диалог с местными элитами и возобновил развитие инфраструктуры – эксперт", "В рамках «Великого будiвництва» на дорогах Украины продолжается установка систем «взвешивания-в-движении", "За 2020 год в рамках «Великого будівництва» уже построено больше, чем за несколько предыдущих лет, — Юрий Голик".  

Ресурс "Днепр час" помітив ці матеріали тегом "рк", за даними цього ж ресурсу "материалы помеченные тегами "рк", "рк1", "rk" опубликованы на правах рекламы".

Міська влада: 30 мільйонів і ще 63 

Міська рада Дніпра так само проігнорувала запит на надання інформації про висвітлення власної діяльності. Утім, значні суми, які дніпровська міськрада витрачає на такі видатки, традиційно викликають інтерес у місцевих журналістів, і є предметом частих публічних обговорень.

Офіційно, згідно "Програми розвитку місцевого самоврядування та висвітлення діяльності Дніпропетровської міської ради на 2021-2025 роки", безпосередньо на висвітлення діяльності міської ради у 2021 буде витрачено на радіо 7 мільйонів гривень, в "мережі Інтернет" — 9,8 млн грн, в друкованих ЗМІ — 7,4 млн, на телебаченні — 6,4 млн грн. Загалом —  30,6 мільйонів гривень. Перші тендери на виконання цих робіт уже проведено: на розміщення матеріалів  у "мережі Інтернет" на суму  4,44 млн грн;  4,35 млн грн на радіо; 4,125 млн грн на регіональних телеканалах; 4,5 в пресі і знову 4,5 млн в "мережі Інтернет".

У тендерній документації для регіональних телеканалів, наприклад, йдеться, що Nobel TV (власник - Університет Альфреда Нобеля) та Відкритий (кінцевий бенефіціарний власник Сергій Касьянов) мають розміщувати "рекламно-інформаційні сюжети" безпосередньо в рамках регіональних новин, що може значно вплинули на дотримання стандартів балансу та повноти і вплинути на неупередженість новин загалом. А 34 канал (кінцевий бенефіціарний власник Рінат Ахметов) за рахунок цих коштів має забезпечити участь у програмі "Грані", яка є "головним соціально-політичним проєктом телеканалу".

Загалом, згідно тендерної документації на Прозорро, розміщуватимуть замовні матеріали про Дніпровську міськраду на телебаченні: Nobel TV, Відкритий, 34 канал, 11 канал. Інтернет-ресурси: obozrevatel.com, rbc.ua, dnpr.com.ua, nashemisto.dp.ua, opentv.media, kp.ua, gorod.dp.ua, dnepr.info, 056.ua, dp.vgorode.ua, dv-gazeta.info, dpchas.com.ua, afishadnepr.com.ua, dnepr.express, gorsovet.com.ua, glavnoe.dp.ua, dnepr.news. Друковані видання: «КП в Україні», «Днепр Вечерний», «АРГУМЕНТЫ И ФАКТЫ», «ЗОРЯ»-Город», «Теледом», «Наше Місто», «ВІСТІ ПРИДНІПРОВ'Я», «Телескоп», «Теленеделя». Радіостанції: «ХIT FM», 102,0 МГц, «Радіо Мелодія», 90,1 МГц, «Кіss FM», 106,8 МГц, «Радіо Relax», 88,5 Мгц , «Радіо РОКС», 90,5 МГц, «Русское радио-«Украина», 101,1 МГц.

Утім, навіть ці, зазначені у офіційній програмі витрати на власний піар з місцевого бюджету, не є повними. Так, наприклад, у тій же "Програмі розвитку місцевого самоврядування та висвітлення діяльності Дніпропетровської міської ради на 2021-2025 роки", є такі статті витрат як "Оперативне реагування щодо висвітлення не запланованих подій" на радіо, в інтернеті, на телебаченні і друкованій пресі ще на 8 880 000 гривень, а також розміщення привітань на майже 5 мільйонів гривень, здійснення передплати газети "Наше місто" (яка розміщує матеріали про міську раду) на суму понад 5 мільйонів гривень.

Також, окремо на "фінансову підтримку "КП Дніпровська міська студія телебачення" у 2021 році з бюджету передбачено 45,6 мільйонів гривень. 

Як зазначає юрист ІМІ Алі Сафаров, висвітлення діяльності влади потрібно, утім не в тому форматі, як це часто відбувається сьогодні  у медіа.

Законодавство України, зокрема Закон України “Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації” передбачає, що тут йдеться саме про інформацію “про діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування, задоволення інформаційних потреб громадян, юридичних осіб про роботу цих органів”. Тобто саме про рішення комісій, про те, хто як голосував під виділення землі під чергову забудову тощо. Законодавство не передбачає, що в такій інформації мер урочисто на камери перерізає червону стрічку чи відвідує бабусю тощо – мова саме про офіційну діяльність (яку якраз старанно намагаються приховати, блокуючи доступ журналістів до публічної інформації, сесій рад тощо). Тобто висвітлення потрібно, але потрібно повернутися до первісного розуміння цього висвітлення”, –  резюмував медіаюрист.

Валерія Мальченко, регіональна представниця Інституту масової інформації у Дніпропетровській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Liked the article?
Help us be even more cool!