ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Херсонські ЗМІ та коронавірус: хто тут ньюзмейкер?

Кожну п'яту новину в херсонських онлайн-ЗМІ, присвячену темі коронавірусної інфекції, в області та країні загалом, коментують представники місцевої влади й майже не коментують медики.

Такі дані були отримані в межах аналізу п'яти херсонських новинних вебсайтів, який із 6 до 10 квітня 2020 року включно провів Інститут масової інформації.

Під час моніторингу було проаналізовано новинні стрічки п'яти онлайн-ЗМІ ("ХерсонОнлайн", "Херсонці", 0552.ua, "Херсонщина за день" та "Любимый Херсон"). Всього під час аналізу дослідили 903 новин, із них 504 – про коронавірусну інфекцію та карантинні заходи.

Метою моніторингу було визначити кількість новин про коронавірус та проаналізувати число і якість заяв, пов'язаних із ним, від місцевих представників влади, бізнесу та громадського сектору, а також дослідити кількість піар-матеріалів і джинси в новинах про коронавірус у херсонських онлайн-медіа.

Хто і як коментує новини про коронавірус?

На період моніторингу припали повідомлення про перше одужання хворої в Генічеську, підготовка і проведення сесій Херсонської обласної ради та районних рад, перші захворілі в Олешківському районі та підготування до першого закриття цього міста на вихідні. Ці події і стали основними темами в місцевих електронних ЗМІ.

Абсолютний рекорд за кількістю новин узагалі й про коронавірус зокрема опублікував сайт "ХерсонОнлайн". За п'ять днів тут було опубліковано 525 новин, з яких 312 (59%) були присвячені карантину, вірусу та питанням, що з цим пов'язані. Більшість новин тут стосувалися місцевих подій, але були й передруки новин із загальноукраїнських видань.

Очевидно, що також тут відзначається і великий відсоток новин, у яких спікерами виступають представники влади, громадськості та експерти. Всього в матеріалах цього сайту ми зафіксували 198 спікерів, більшість із яких були представниками місцевої влади. Міські голови, голова ОДА, голови РДА та інші посадовці 96 разів виступали спікерами в новинах "ХерсонОнлайн".

Зрозуміло, що більшість цих заяв лунало від голови Херсонської ОДА Юрія Гусєва та першого заступника Херсонського міського голови Ігоря Козакова. Обидва посадовці практично з перших днів карантину почали практику відеозвернень, які місцеві журналісти використовували як джерела під час написання новин.

Інші сайти як спікерів під час написання новин також найчастіше використовували представників влади. Так, із 53 спікерів у новинах видання "Херсонці" 33 рази цитували місцевих посадовців, а сайт 0552.ua у 14 випадках із 23 цитувань звертався до прямої мови можновладців.

У половині матеріалів видання "Любимий Херсон" у ролі спікерів використовувало очільників міст та області. Найбільше тут цитували голову ОДА Юрія Гусєва (65% усіх спікерів від влади).

Значно менше спікерів, які б коментували тему коронавірусу, було серед політиків – як регіональних, так і загальноукраїнського масштабу. Лише по 3% новин містили посилання на них. Зазвичай місцеві ЗМІ публікували думки парламентаря Михайла Радуцького та міністра охорони здоров'я Максима Степанова. Останній був ньюзмейкером новин на досліджуваних сайтах чотири рази, коментуючи ініціативи уряду чи роз'яснюючи окремі питання карантину.

Трохи більше в новинах були присутніми місцеві діячі, волонтери, активісти. Їх як спікерів використовували в майже 4% новин. Зазвичай ці новини були про роботу обласного штабу допомоги населенню. Незважаючи на те що більша частина новин про діяльність цього органу коментувалася посадовцями ОДА, які його створили й очолили, люди та організації, що долучалися до його роботи, інколи коментували її. Наприклад, активісти місцевого загону Червоного Хреста та окремі активісти.

Приблизно стільки ж коментарів було від медиків, що дуже дивно, адже на перший погляд саме ці спеціалісти, а не посадовці мали б вести роз'яснювальну роботу в ЗМІ. Але чи не єдиним медиком, якого цитували ЗМІ, був головний лікар Херсонського обласного центру громадського здоров'я Юрій Ромаскевич. 6 квітня його якраз відрекомендували як начальника обласного штабу з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, тому очікувано, що цікавість до його слів у журналістів була високою.

Загалом, треба зазначити, що моніторинг показав чітку інформаційну політику, яка існує в області. По-перше, це стосується спікерів, адже посадовці не коментують, як зазвичай, усе поспіль, а заяви роблять чітко визначені особи: голова ОДА, голова штабу подолання НС, міський голова та його перший заступник. По-друге, існувала й зараз існує практика, коли першим усі новини про коронавірус удень і ввечері повідомляє саме голова ОДА Юрій Гусєв, а вже після нього коментують посадовці міськрад.

Також показово, що карантинні заходи майже не коментували та не коментують голови районних державних адміністрацій. Винятки було зроблено тільки для голови Генічеської РДА, де було зафіксовано першу в області захворілу, яка першою і одужала.

Мішки для тіл, фейки від міського голови й трошки піару на пандемії

Слід зазначити, що з такої кількості новин на цьому й на інших сайтах ми майже не знайшли фейкових чи панічних новин.

Панічними ми б назвали заяви міського голови Олешок Дмитра Воронова та головного лікаря обласної інфекційної лікарні Володимира Мітковського, які стосувалися карантинних заходів. Заяви лікаря про брак мішків для трупів, які пізніше ретранслював і міський голова Херсона Володимир Миколаєнко спричинили великий резонанс у соціальних мережах і стали джерелом для маніпулятивних матеріалів у популярних пабліках.

Інший приклад – заява Олешківського міського голови Дмитра Воронова про те, що у вихідні в місті не працюватимуть магазини. Він закликав містян купувати продукти, що, зрозуміло, також призвело до паніки.

Пізніше він повідомив, що помилявся і магазини працюватимуть, але це не завадило олешківцям стояти в чергах до продуктових крамниць ще декілька днів.

олешки
Черга до магазину в Олешках (10 квітня 2020 року)

Але ці показові випадки не стали системними, зокрема й тому, що існувала хоч якась інформаційна стратегія, чи то її подоба, що в результаті допомогло уникнути серйозних панічних та істеричних новин.

Не можна не оминути й питання матеріалів з ознаками замовності. Їхня кількість із загального числа новин про коронавірус була невеликою – 2,6%, і якоїсь системності ми не помітили. Найбільше піарилися на болючій темі регіональні політики (1,6% матеріалів), що цілком зрозуміло в передвиборчий рік. Про купівлю засобів захисту звітували помічник нардепа Павла Павліша Роман Завгородній, про що написали відразу три сайти з-поміж тих, що ми аналізували, а також депутат Херсонської міської ради Єгор Устинов. Останнього також цитували ЗМІ, розповідаючи про вдячність медикам міста.

Зате жодного матеріалу, який можна було б вважати джинсою і де б містилася пряма мова регіональних політиків, ми не знайшли. Що, в принципі, також зрозуміло: їх друкували всі ЗМІ й без замовлення.
Загалом можемо зробити висновок, що ландшафт інформаційного поля Херсонщини в розпал карантину більш-менш одноманітний, без панічних новин, безглуздого піару на хворобі та з більш-менш широким висвітленням проблеми. Це, звісно, пов'язане з якістю та кількістю офіційної інформації, яка дуже необхідна в такий час.

Нікітенко Сергій, регіональний представник ГО "Інститут масової інформації" в Херсонській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов'язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!