Фейсбуком єдиним: Як львівські онлайн-видання використовують соцмережі
Місцеві онлайн-ЗМІ недооцінюють телеграм і інстаграм — більше 84% новин з соцмереж витягнуті з Фейсбуку.
Журналісти охоче використовують соціальні мережі як джерела інформації. Це зручно і економить час, скорочується дистанція зі спікером і підвищується оперативність, в разі чого можна прояснити ситуацію в коментарях або через приватне спілкування. Чимало організацій та політиків розглядають сторінки у фейсбуці як основні майданчики для комунікації і оперативні новини спершу з'являються в соцмережах, а потім вже на офіційних сайтах. Разом з тим, сприймати пости у соцмережі як істину в останній інстанції небезпечно, оскільки не завжди можна бути впевненим у достовірності акаунту особи чи організації. Та і самі дописувачі можуть помилятися і ставати джерелами поширення фейків. Подібний конфуз стався, наприклад, з новопризначеним генпрокурором Русланом Рябошапкою, який перепостив неперевірену інформацію про завершення обміну українських бранців Кремля. Чимало ЗМІ сприйняли цей перепост за інформацію, що йде безпосередньо від посадовця і послалися на нього у своїх публікаціях.
Експерти Інституту масової інформації дослідив, наскільки активно місцеві онлайн-видання використовують соціальні мережі як джерела інформації, в яких темах таких новин найбільше і яким соцмережам найбільше довіряють. Ми проаналізували контент 5 онлайн-ЗМІ (zik.ua, zaxid.net, varta1.com.ua, vgolos.com.ua, tvoemisto.tv) в період з 2 вересня (по 50 новинних матеріалів на кожному ресурсі). Соцмережі стали джерелами інформації для 17,6% новин (44 з 250). Найбільше таких матеріалів на ресурсі zik.ua (24%), найменше — на zaxid.net (14%). Та в цілому показники дуже близькі і засвідчують, що соцмережі є вагомим джерелом, втім, не найголовнішим.
На місцевих ресурсах монополія фейсбуку — 84% новин спираються на цю соцмережу, значно менше посилань на твіттер (9%), інстаграм (4,5%) та телеграм (2,3%). При чому всі ресурси використовував як джерело інформації лише zik.ua. Крім того, до твіттера звертався сайт vgolos.com.ua, а на інстаграм послався zaxid.net. Цікаво, що посилання на твіттер — це посилання на закордонних політиків та експертів (віцепрезидент США Майкл Пенс, речниця Держдепартаменту США Морган Ортагус, італійський спортивний журналіст Джанлука Ді Марціо).
Головними ньюзмейкерами є акаунти офіційних установ (32%) та офіційних осіб (20,5%) — зокрема Нацбанку, штабу ООС, Головного управління ДСНС, військової прокуратури Західного регіону України, Львівобленерго, ЛКП “Лев”, Львівського історичного музею, Львівської духовної семінарії УГКЦ тощо. З офіційних осіб — прем'єр-міністр Олексій Гончарук на самокаті (ЗІК), очільниця міністерства освіти Ганна Новосад, яка припустилася низки помилок у вітальному пості (zaxid.net), міністр Кабміну Дмитро Дубілет (“Вголос”), який розповів про перші перемоги в боротьбі з рейдерством, заступник голови Нацполіції В'ячеслав Аброськін (“Вголос”), мер Львова Андрій Садовий (zaxid.net), який пообіцяв премії для студентів, керівництво аеропорту “Бориспіль” (ЗІК), куди тимчасово перенесли рейси з аеропорту “Київ”. А от речник львівської архієпархії УГКЦ Павло Дроздяк закликав львів'ян до молитви перед чудотворною іконою (Твоє Місто).
На рівні 5-10% посилаються на локальні пабліки, такі як “Підслухано на Тернопільщині”, “Пустомити ON-LINE”, “Київ оперативний”, громадські організації та волонтерські установи та їх представників (громадську спілку “Освіторія”, благодійний фонд “Із янголом на плечі”), пресслужби військових утворень, зокрема 24 ОМБр імені короля Данила, політиків (в основному на депутата львівської міської ради Ігоря Зінкевича), лідерів думок та активістів (Іллю Большедворова, затриманого силовиками в Криму, Ларису Ніцой, яка вчергове підняла тему вивчення російської мови), приватних осіб, зокрема мешканки Дрогобича, яка виявила на своєму будинки тріщини. Перша леді Олена Зеленська в інстаграмі повідомила сина-першокласника, що також зацікавило медіа. Не рідко посилаються на соцмережі колег-журналістів, як у повідомленні про загибель барда Василя Жданкіна (zaxid.net, Варта1), так і в новинах про потенційний перехід футболіста Євгена Коноплянки до “Шахтаря” (ЗІК, Вголос). Фактично поза увагою акаунти зірок шоу-бізнесу — за промоніторений період всього 1 посилання на офіційний акаунт групи “Океан Ельзи” в інстаграмі.
Соцмережі стають джерелами для новин різної тематики. У вересні пріоритетними були соціальна тематика та кримінал (майже половина від усіх матеріалів). Початок навчального року, премії для студентів з одного боку та ДТП й самогубства з іншого. Менше з посиланням на соцмедіа писали про військову тематику, зокрема про загибель українських військових та проведення військових операцій (18%). Також соцмережі стали джерелами для новин про політику, економіку, культуру, релігію, спорт тощо. Не оминули увагою темою міських протистоянь. Так, “Варта1” з посиланням на депутата ЛМР Ігоря Зінкевича написала про конфлікт в центрі міста між прокатчиками машинок та представниками “Муніципальної дружини”.
Гучно грає завдяки соцмережам мовна тема. “Вголос” перепостив міркування громадської активістки Лариси Ніцой про ситуації навколо вивчення російської мови в одній з харківських шкіл, де батькам, за її словами, навязали подібні уроки. В новині — суто перепост з фейсбуку, жодного коментаря від директорки школи, хоча її ім'я вказане в дописі, як і номер школи. Пізніше видання поширило повідомлення спільноти “Пустомити ON-LINE” про конфлікт між водієм однієї з маршруток, який слухав “Русское радио” і зокрема шансон, та одним з пасажирів, який не хотів слухати подібну музику.
Власне вся новина знову полягає в цитуванні допису роздратованого пасажира. Соцмережі значно спрощують роботу журналістів, втім, в деяких випадках здається, аж занадто.
Марина Довженко, регіональна представниця ІМІ у Львівький області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!