ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Емоційна лексика та оціночні судження у дніпровських онлайн-медіа

Незначну кількість ексклюзивних матеріалів власного виробництва місцеві онлайн-ЗМІ Дніпра компенсують оціночними судженнями та апеляцією до емоцій. За результатами моніторингу онлайн-ЗМІ Дніпра, що проведено Інститутом масової інформації, ознаки таких маніпуляцій містять 6 відсотків новин. Загалом з 500 проаналізованих у 31 новині зафіксовані маніпуляції, іноді – по кілька  на одну новину. Це середній показник по 10 регіонам України, в яких проводилось дослідження.

Уже традиційні “шокові” та “криваві” новини доповнюються надмірною емоційною лексикою в новинах кримінального та економічного спрямування. Додають маніпуляцій передруки сумнівних джерел із соціальних мереж та передвиборча політична джинса.

 Метою моніторингу було виявлення емоційної лексики та оціночних суджень, які спотворюють нейтральний контекст новин. Загалом, починаючи з 6 серпня, було проаналізовано по 100 перших новин з п’яти дніпровських медіаресурсів: informator.dp.ua, dnepr.info, dp.vgorode.ua, gorod.dp.ua та 056.ua.

Найбільше таких маніпуляцій зафіксовано на сайті “Інформатор” — 19 випадків у 9 новинах, або в кожній 11 новині. Свідомо чи ні співробітники цього сайту розгорнули хвилю демонізації потенційних клієнтів МАФів та вуличних продавців. Так, у новині “Мне плевать на всех торгую где хочу” торговці на стихійних ринках описані у зверхній емоційно забарвленій манері: “кто-то, словно оловянный солдатик, стойко стоял, капая слезами на малину”. Тут же повідомляється про “запеклу боротьбу” міської влади з МАФами: “Коммунальщики под взором правоохранителей и муниципалов делают из ларьков инсталляции, демонстрирующие всю горечь рабочего класса, лишенного главной в жизни отдушины”.  А вже у новині “На Янтарной демонтировали ларек” автор тексту вдався до проектування думки окремої людини (коментар якої так і не наведено в новині) на думку всіх жителів району:Сам демонтаж вызвал недовольство больше у жителей района, чем у руководства. Мужчины рассуждали о бытие и задавались вопросами о местном самоуправлении. Кто-то даже выкрикивал недовольства в адрес Бориса Филатова. А кто-то просто шел по своим делам, ведь этот лоток не представлял для них никакой культурной ценности”.

Загалом, співробітники “Інформатора” нерідко використовують евфемізми, дисфемізми та метафори у спробі надати незвичайного вигляду пересічним подіям. Так, пориви каналізації для авторів ресурсу виглядають як “ріки”, злочинці “невловимі”, а очікуваний ремонт мосту — це не менш, ніж “чудний момент”.

На сайті dnepr.info — зафіксовано 13 маніпуляцій у восьми новинах. Працівники цього ресурсу найчастіше використовують метод емоційного зомбування “кривавими” аваріями та “шокуючими” історіями. А кримінальні та економічні новини нерідко супроводжуються маніпулятивними заголовками, які не знаходять свого підтвердження безпосередньо в текстах новин.

Автори ресурсу використовують слово “извращенец” у своїх текстах, яке не є чітким визначенням статусу тієї чи іншої особи, а скероване на висловлення крайньої зневаги. Наприклад, у новині “В Днепре задержан извращенец, который лаял и кидался на людей” воно використане на адресу людини, що потребувала медичної допомоги.

На сайті dp.vgorode.ua зафіксовано 8 випадків емоційної лексики або оціночних суджень у шести новинах.

Серед них — штампи на кшталт “Однако замечание водителю так никто и не сделал, полицию тоже не вызвали. Зато, как сейчас принято, снимали на видео и обсуждали” у новині “Наглость зашкаливает: мужчина мыл свою машину в реке”. До того ж у новині зазначено, що відео зняте в селищі Піщанка під Дніпром, але згодом з’ясувалося, що розповсюджене в соцмережі відео насправді було відзняте у Росії.  Матеріал досі розміщений на сайті.

Також тут зафіксовані інші оціночні судження, що подаються як основне повідомлення в новині. Наприклад, у короткій новині про цвітіння річки Дніпро: В районе ресторана "Поплавок" люди решили искупаться в цветущем Днепре.

Вода сейчас ярко-зеленого цвета и воняет. Возле берега собралась странная белая пена. Купаться в такой "жиже" может быть опасно для здоровья. Вода становится чище только на середине реки.

На Дніпровському міському сайті  зареєстровано 13 маніпуляцій у п’яти новинах. Усі є ретрансляціями маніпулятиних повідомлень офіційних органів або користувачів соцмереж.

Так, у повідомленні Дніпропетровської обласної державної адміністрації про ремонт доріг у Синельниківському районі, в тексті на 370 слів, чиновники п’ять (!) разів називають дороги якісними, без конкретних підтверджень такій оцінці.

У розсилці від цієї ж адміністрації про ремонт школи, стає відомо, що стіни просто “молили” про реставрацію.

Передвиборча реклама, розміщена у стрічці новин без будь-якого маркування, також додає маніпуляцій. Текст про захід партії “Основа” розпочинається зі спрощення, що апелює до емоцій читачів: Каждый украинец вместо того, чтобы быть процветающим инвестором, сегодня живет в долг. Даже если лично вы не брали никаких займов и кредитов, за вас это уже сделало государство. Причем несколько раз”.

Також тут зафіксовані передруки з соцмереж, що вже містили емоційну лексику, як у повідомленні про бродячу собаку, над якою знущались невідомі.

На сайті 056.ua зафіксовано 11 випадків маніпуляцій у трьох новинах. Подібно до міського сайту, журналісти не написали жодної власноруч, а передрукували їх із джинсою.

Наприклад, лише в новині “Александр Вилкул – Владимиру Гройсману: Прежде чем делать громкие пиар-заявления было бы неплохо погасить людям 2,7 млрд грн долгов по зарплате” зафіксовано 8 випадків маніпуляцій. Серед них: “гривня ушла в крутое пике”, “бездарная политика”, “долги растут как снежный ком”, “экономику лихорадит”, “экономику необходимо вылечить” та інші.

Серед інших джерел маніпуляцій на цьому ресурсі: партія “Основа” та радник голови обласної адміністрації Юрій Голік.

Отже, ми можемо зробити висновки, що журналісти дніпровських онлайн-медіа у боротьбі за читача із колегами та соціальними мережами часто обирають найшвидший спосіб привернення уваги — апеляцію до емоцій. Якщо вони не ретранслюють його від іншого джерела, то виробляють самостійно. Згідно з результатами першої хвилі дослідження ІМІ, більшу частину інформації місцеві журналісти просто передруковують з прес-релізів державних установ та матеріалів з інших онлайн-медіа. Аби надати такому контенту привабливого вигляду, до нього просто пишуть емоційно забарвлені заголовки. Вдаються до більш комплексних маніпуляцій і виробники іміджевої та політичної джинси: багаторазові повторення оціночних тверджень, спрощення, перенесення приватних ситуацій на загальні явища, апеляцію до емоцій у раціональних питаннях — це передруковується ресурсами без жодного редакторського втручання. Неперевірені новини із соцмереж також не є рідкістю. І часто саме емоційність того чи іншого допису стає головним сенсом у повідомленні, що поширюють журналісти.

Цей матеріал підготовлено в рамках проекту "Розвиток відповідальних інтернет-ЗМІ", що реалізується ГО "Інститут масової інформації" за підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки. Інформація та погляди, висловлені в цьому матеріалі, належать автору та не обов’язково відображають офіційну думку Міністерства закордонних справ Чеської Республіки.

Liked the article?
Help us be even more cool!