ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Експерти перемагають експерток, а герої – героїнь: гендерний моніторинг ІМІ

02.03.2020, 12:00
Олена Лептуга

Жінки стають експертками й героїнями в харківських новинах рідше, ніж чоловіки, – доведено дослідженням Інституту масової інформації.

Серед 68 експертів / експерток 35% – жінки і 65% – чоловіки. Співвідношення героїв і героїнь приблизно таке саме: у 70% матеріалів героями є чоловіки, у 30% – жінки. Звичайно, у деяких матеріалах згадувалися й ті, й інші, проте математичний підрахунок виглядає саме так. 

Якщо проаналізувати тематику новин і пов’язати її з гендером, то в жодній категорії немає жіночої переваги. Лише завдяки статті "В Нововодолажской ОТГ потратили деньги на уборку снега, которого не было" (Kharkiv.Today) маємо нічию – 1:1 у співвідношенні герой:героїня серед матеріалів про корупцію.

Загалом щодо жіночого представлення в матеріалах харківських медіа маємо таку картину (дані із загальної кількості експерток та героїнь у матеріалах): 

Найбільша кількість жінок-експерток у соціальній сфері – 50%. Здебільшого це коментарі лікарок або представниць пресслужб, як у матеріалах "Четверть школьников скосили ОРВИ – в Харьковской области школы закрыли на карантин" (Kharkiv.Today), "Пеликан отпраздновал день рождения в Харьковском зоопарке (фото, видео)" (SQ) чи "Более 1600 детей обследовали в Харьковском инклюзивном центре" (АТН).

Майже вдвічі рідше журналісти зверталися до експерток, коли писали про надзвичайні ситуації та кримінал, – 29%. У цій категорії також як експертки виступають здебільшого прессекретарки. Новини зазначеного типу виглядають приблизно так: 

(SQ)

У матеріалах про економіку, війну корупцію та спорт немає жодної експертки (ми не беремо до уваги статті про екологію, бо в аналізований період їх не було). Для порівняння: моніторинг виявив по одному експерту-економісту (SQ) та спортивному промоутеру (АТН), двох спеціалістів у питаннях ООС (057.ua / 057.ua). 

Найбільш гендерно збалансованими виглядають статті Kharkiv.Today. Тут маємо по дев’ять експерток та експертів. Натомість в АТН співвідношення є 3:9 на користь експертів.

Щодо героїнь, то найбільше їх у матеріалах кримінальної тематики (44,3%), однак варто пам’ятати, що такі статті переважають (і це підтверджено моніторингом ІМІ). 

До речі, гендерну належність деякі видання виносять у заголовки, найчастіше цим зловживає видання "Город Х": "В Харьковской области ревнивый парень обозлился и наказал бывшую" ("Город Х"), "Женщина из Харькова сколотила состояние, отравляя людей (видео)" ("Город Х"), "Огонь отрезал единственный выход: под Харьковом бабушка пробралась в горящий дом и спасла внука" (057.ua).

На другому місці соціальна тематика (21,5%). Показовим є приклад АТН:

Як бачимо, залучення жінок як спікерок і героїнь під час створення журналістських матеріалі є доволі стереотипним.

Моніторинг проводився з 10 лютого і стосувався 50 новин п’яти найпопулярніших харківських ЗМІ: "Город Х", Status QuoKharkiv.Today057.uaАТН. Фіксувалася загальна кількість новин, експертів і експерток, героїв і героїнь та їхнє процентне співвідношення. 

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews.  

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!