Експерти перемагають експерток, а герої – героїнь: гендерний моніторинг ІМІ
Жінки стають експертками й героїнями в харківських новинах рідше, ніж чоловіки, – доведено дослідженням Інституту масової інформації.
Серед 68 експертів / експерток 35% – жінки і 65% – чоловіки. Співвідношення героїв і героїнь приблизно таке саме: у 70% матеріалів героями є чоловіки, у 30% – жінки. Звичайно, у деяких матеріалах згадувалися й ті, й інші, проте математичний підрахунок виглядає саме так.
Якщо проаналізувати тематику новин і пов’язати її з гендером, то в жодній категорії немає жіночої переваги. Лише завдяки статті "В Нововодолажской ОТГ потратили деньги на уборку снега, которого не было" (Kharkiv.Today) маємо нічию – 1:1 у співвідношенні герой:героїня серед матеріалів про корупцію.
Загалом щодо жіночого представлення в матеріалах харківських медіа маємо таку картину (дані із загальної кількості експерток та героїнь у матеріалах):
Найбільша кількість жінок-експерток у соціальній сфері – 50%. Здебільшого це коментарі лікарок або представниць пресслужб, як у матеріалах "Четверть школьников скосили ОРВИ – в Харьковской области школы закрыли на карантин" (Kharkiv.Today), "Пеликан отпраздновал день рождения в Харьковском зоопарке (фото, видео)" (SQ) чи "Более 1600 детей обследовали в Харьковском инклюзивном центре" (АТН).
Майже вдвічі рідше журналісти зверталися до експерток, коли писали про надзвичайні ситуації та кримінал, – 29%. У цій категорії також як експертки виступають здебільшого прессекретарки. Новини зазначеного типу виглядають приблизно так:
(SQ)
У матеріалах про економіку, війну корупцію та спорт немає жодної експертки (ми не беремо до уваги статті про екологію, бо в аналізований період їх не було). Для порівняння: моніторинг виявив по одному експерту-економісту (SQ) та спортивному промоутеру (АТН), двох спеціалістів у питаннях ООС (057.ua / 057.ua).
Найбільш гендерно збалансованими виглядають статті Kharkiv.Today. Тут маємо по дев’ять експерток та експертів. Натомість в АТН співвідношення є 3:9 на користь експертів.
Щодо героїнь, то найбільше їх у матеріалах кримінальної тематики (44,3%), однак варто пам’ятати, що такі статті переважають (і це підтверджено моніторингом ІМІ).
До речі, гендерну належність деякі видання виносять у заголовки, найчастіше цим зловживає видання "Город Х": "В Харьковской области ревнивый парень обозлился и наказал бывшую" ("Город Х"), "Женщина из Харькова сколотила состояние, отравляя людей (видео)" ("Город Х"), "Огонь отрезал единственный выход: под Харьковом бабушка пробралась в горящий дом и спасла внука" (057.ua).
На другому місці соціальна тематика (21,5%). Показовим є приклад АТН:
Як бачимо, залучення жінок як спікерок і героїнь під час створення журналістських матеріалі є доволі стереотипним.
Моніторинг проводився з 10 лютого і стосувався 50 новин п’яти найпопулярніших харківських ЗМІ: "Город Х", Status Quo, Kharkiv.Today, 057.ua, АТН. Фіксувалася загальна кількість новин, експертів і експерток, героїв і героїнь та їхнє процентне співвідношення.
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!