ДТП та надзвичайні події: в соціальних мережах одеських медіа 40% "гарячих" новин
Практично 40% новин на сторінках одеських ЗМІ в соціальних мережах стосується криміналу та надзвичайних подій. Водночас кількість повідомлень у соціальних мережах практично збігається з кількістю новин на самих сайтах.
Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в межах вибіркового аналізу п’яти одеських онлайн-ЗМІ, який з 10 до 16 серпня 2020 року включно провів Інститут масової інформації. Загалом було проаналізовано 811 повідомлень на сторінках у фейсбуці сайтів "Думська", 048, "Одеса.Онлайн", "УСІ", "Одесская жизнь". Водночас встановлено вісім матеріалів з ознаками прихованої реклами, або, мовою журналістів, джинси.
Методологія дослідження охоплювала аналіз кількості новин у соціальних мережах, виявлення тем повідомлень та встановлення матеріалів з ознаками прихованої пропаганди.
Слід зазначити, що найбільше підписників у фейсбуці з проаналізованих ЗМІ має сайт "Думська" – 80 тисяч читачів, друга позиція в сайту "УСІ" (70 тисяч), практично по 40 тисяч підписників у сайтів "Одеса.Онлайн" та "048". Сім тисяч читачів у сайту "Одесская жизнь".
У місцевих онлайн-медіа зафіксовано цікаву тенденцію: на сторінках у соціальних мережах сайтів "Думська" та "УСІ" опубліковано більше публікацій, ніж у стрічках новин цих сайтів. Так, у фейсбуці Української служби інформації (УСІ) опубліковано кілька онлайн-заходів, наприклад трансляція брифінгу заступника голови МОЗу та мітинг проти незаконної забудови. Наживо ці брифінги відбувалися лише в соціальних мережах, а не на основному сайті. На сторінці "Думської" публікуються аналітичні матеріали та інтерв’ю, актуальні репортажі з каналу "Думська ТВ", а кореспонденти сайту "048" узагалі створюють окремий контент для соціальних мереж – як політичний (опитування щодо виборів у Білорусі), так і розважальний (наприклад, як правильно обрати кавун).
Також у межах цього дослідження було встановлено, що одеські ЗМІ в соціальних мережах здебільшого пишуть про надзвичайні ситуації, кримінал та ДТП (38% загальної кількості публікацій на сторінках соцмережі). Новини на ці теми для редакцій одеських ЗМІ стали доступнішими через щоденні кваліфіковані розсилання відповідних відомств (ДСНС, МВС тощо). До того ж такі новини дають рейтинги: у населення відсутній запит на інформаційні матеріали аналітичного напряму.
Слід зазначити, що в тогорічному дослідженні кількість згадок про надзвичайні події у звиклій стрічці новин була така сама – 40%. Отже, можна стверджувати про збереження тенденції місцевих ЗМІ до публікації новин про надзвичайні події з пресрелізів.
Лідер серед поширювачів гучних новин – сайт "Одеса.Онлайн": 60% повідомлень за період моніторингу були про кримінал, ДТП та інші "гарячі" події. Найменше подібних публікацій у медіа "Одесская жизнь" – 10%. Зазначимо, що цей сайт уже тривалий час відзначається низькою кількістю новин з розсилань правоохоронних органів та рятувальників. На сторінках у соціальних мережах інших сайтів, які досліджувалися, у середньому 35–40% згадок про надзвичайні ситуації.
Кожна десята новина контенту соцмережі стосувалася політики. Суттєво від інших ЗМІ в цьому напрямі вирізняється сайт "Думська": про політику тут зафіксовано 21% повідомлень, що вчергове свідчить, що це медіа залишається одним з головних громадсько-політичних порталів Одещини. Майже 30% згадок у медіа стосуються соціальних регіональних тем – медицина, освіта, культура. Водночас економічні питання порушуються лише в 5% новин. Також за час моніторингу зафіксовано лише одну новину, яка стосується захисту прав людини! Часом трапляються новини про спорт (1,5%) та екологію (0,5%).
Узагалі в контенті медійних сторінок у соцмережах були відсутні новини про ООС (АТО) та армійські частини з Одещини, які перебувають на сході країни. Відповідно, у певному інформаційному вакуумі перебувають і читачі. І це при тому, що в Одеській області дислоковано велику кількість бойових частин, а в місцевому шпиталі лікуються та проходять реабілітацію десятки військовослужбовців.
Водночас 1% з усіх новин на сторінках медій у соцмережах мали ознаки замовності. Так, дві новини з ознаками схованої політичної реклами були зафіксовані на сайті "Думська". У матеріалах "Як Ширяївський район газифіковано (суспільство)" та "Глобальним перекладом на "поліетилен" необхідно займатися вже сьогодні" йдеться про місцевого політика та підприємця Ігоря Учителя, але структура та виклад основної суті новин підпадають під ознаки політичної джинси або в цьому разі неналежного маркування. У заголовку однієї з цих новин вказано рубрику – "Суспільство", хоча ж наразі таку позначку нормативно не встановлено. Тривале інтерв’ю та виступ кандидата на посаду мера в Одесі Олега Михалика, опубліковане на сторінці у фейсбуці сайту "УСІ", також підпадає під ознаки політичної джинси. Виступ ніби має громадський характер, проте місцевий діяч наразі позиціює себе як кандидат на мерську посаду і під час виступу перед людьми оголошує фактично свої програмні засади. Інші новини з ознаками замовності в позосталих медіа мали комерційний характер.
Отже, одеські онлайн-ЗМІ активно використовують соціальні мережі та публікують у них практично всі вироблені інформаційні матеріали. Деякі медіа створюють окремий для соціальних мереж контент і ведуть прямі трансляції, публікують відеосюжети. Дослідження також демонструє, що теми на самих сайтах та в соціальних мережах практично не відрізняються. Більшість повідомлень стосуються надзвичайних подій та ДТП, лише потім актуалізуються політичні новини та соціалка.
Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!