Доступність чернігівської влади: нормативне регулювання
Окремо стоїть порядок доступу до публічної інформації – оприлюднення розпорядником наявної в нього інформації та отримання інформації у відповідь на запити.
Регламент Чернігівської міської ради можна назвати одним з найдемократичніших серед органів місцевого самоврядування. Така ситуація склалася завдяки тому, що у свій час до написання проекту Регламенту були долучені громадські активісти, які обстоювали максимальну відкритість органу місцевого самоврядування.
Так, стаття 3 Регламенту надає право будь-кому безперешкодно бути присутнім на пленарних засіданнях ради та проводити фото- і кінозйомки, відео-, звукозапису із застосуванням мобільних пристроїв або стаціонарної апаратури.
Варто відзначити, що в Регламенті ради попереднього скликання існували норми, які ускладнювали присутність на пленарному засіданні як журналістів, так і звичайних громадян. Так, представникам ЗМІ, щоб потрапити на пленарне засідання, необхідно було зареєструватися та отримати перепустку. А для громадян була передбачена процедура написання заяви про бажання бути присутнім на засіданні, і лише після того, як більшість депутатів давала згоду, громадян впускали до залу.
Сьогодні ж Регламент ради поточного скликання визначає, що присутньою під час засідання Ради може бути будь-яка особа, що виявила відповідне бажання. Обмеження стосуються лише перебування громадян в частині залу, відведеної для депутатського корпусу.
Більше того, в Регламенті ради зафіксовані такі прогресивні норми, які не передбачені законодавством. Наприклад, забезпечення онлайн-трансляцій пленарних засідань Ради, а також можливість у будь-який час доби перегляду архіву трансляцій.
Якщо до Регламенту ради претензій немає, то норми Положення про роботу постійних комісій викликають певні зауваження.
Так, стаття 21 регламентує, що «засідання постійних комісій проводяться відкрито і гласно, крім випадків, коли за рішенням постійної комісії проводиться закрите засідання».
В той же час у нормативному документі не визначено перелік випадків, у яких комісія може ухвалити рішення про проведення закритого засідання. Така ситуація дає можливість для маніпуляцій членам комісії. Більше того, законодавством взагалі не передбачена можливість проведення закритих засідань постійних комісій ради, окрім тимчасових. Тобто в даному випадку бачимо конкретне порушення законодавства.
Що стосується доступу громадськості до засідань Виконавчого комітету Чернігівської міської ради, то вони регламентуються відповідним Регламентом виконкому. В документі з цього питання посилаються на Регламент всієї ради під час проведення сесії, які, як ми з’ясували вище, є цілком демократичним.
Але якими би не були добрими нормативні документи, важливо, як їх виконують на практиці.
На практиці в Чернігові з часів каденції поточного скликання ради, тобто з кінця 2015 року, не було жодного випадку недопущення журналістів чи навіть громадян до засідань колегіальних органів влади – таких як пленарне засідання ради, засідання постійних комісій чи виконкому. В цьому контексті нинішня рада є більш публічною за попередню каденцію. Звичайно, є нюанси та недопрацювання влади щодо оприлюднення певної інформації, як то протоколи та стенограми засідань комісій, проектної документації чи інформації у форматі відкритих даних. Але базові пункти виконуються.
Залишається сподіватись, що досягнута нормотворча та практична реалізація принципу доступності буле лише вдосконалюватись під тиском громадськості і ніколи вже не деградує до прикладів попередніх років.
Павло Пущенко, регіональний представник ІМІ в Чернігівській області, для сайту "Події і коментарі"
Матеріал підготовлено в рамках проекту «Мережа медіа-спостерігачів», який виконує Інститут масової інформації (ІМІ) за підтримки Посольства США
Help us be even more cool!