Доступ до інформації на Хмельниччині у 2022 році: звернення до омбудсмана
Завершився досить складний для українців рік. Це був рік, в якому ми дізнались, що таке війна. Рік, в якому ми навчились об’єднуватись, щоб дати відсіч ворогу. Рік, в якому ми почали жити та працювати задля перемоги. Однак це був і рік, коли ми почали відчувати згортання тих досягнень, які були запровадженні в останні роки. Частина обмежень була обґрунтована в умовах війни, а от якась частина використовувались посадовцями для закриття інформації про діяльність органів публічної влади. Найяскравіший приклад – посадові особи почали використовувати можливість і обмежувати інформаційні права, в тому числі право на доступ до публічної інформації.
В Україні кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб – на свій вибір. Це передбачено частиною 2 статті 34 Конституції України. Поряд з тим частиною 2 статті 50 Конституції України кожному гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена.
Поряд з тим тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, була запроваджена можливість обмежувати конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені окремими статтями, в тому числі статтями 30–34, 38, 39, 41–44, 53 Конституції. Це наразі передбачено Указом Президента України № 64/2022 від 24 лютого 2022 року «Про введення воєнного стану в Україні».
Загалом всі запроваджені зміни в чинному законодавстві України жодним чином не вплинули на забезпечення доступу до публічної інформації в Україні та не внесли зміни до профільного Закону України «Про доступ до публічної інформації». Єдина зміна стосується оприлюднення проєктів рішень. Якщо розбирати детальніше, то стаття 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» практично не зазнала змін, а тому розпорядники повинні оприлюднювати всі передбачені цією статтею категорії інформації. Зміни було внесено Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування у період дії воєнного стану» від 12 травня 2022 року № 2259-IX, а саме затверджено таку норму:
У період дії воєнного стану на акти органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їх посадових осіб не поширюються вимоги пункту 3 частини першої (у частині оприлюднення проєктів актів), частини четвертої статті 15 Закону України “Про доступ до публічної інформації”.
Отже, головний висновок – законодавство щодо забезпечення інформаційних прав, в тому числі права на доступ до публічної інформації, не зазнало значних змін та має забезпечуватись і в діє умовах воєнного стану. Однак не всі розпорядники це зрозуміли та почали, прикриваючись дією воєнного стану, не надавати інформацію на запити або ж взагалі ігнорувати їх. Про існування таких випадків може свідчити кількість звернень, які були отримані та розглянуті регіональним представництвом Уповноваженого ВРУ з прав людини в Хмельницькій області у 2022 році. В минулому році загалом представництво отримало 16 звернень. Всі вони були розглянуті та представництвом були вжиті заходи для поновлення права на доступ до публічної інформації.
З початку запровадження правового режиму воєнного стану працівниками регіонального представництва Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини в Хмельницькій області здійснено розгляд 5 звернень щодо порушення вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації» (перше півріччя 2022 року). До прикладу, серед розпорядників Красилівська міська рада, Ізяславська міська рада та Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області.
«У всіх випадках були вжиті заходи з метою поновлення права на інформацію шляхом направлення до розпорядників листів-запитів з роз’ясненнями вимог законодавства щодо забезпечення права на інформацію та вимогою вжиття заходів до негайного поновлення права», – йдеться у наданій регіональним представництвом інформації.
Поряд з тим, у представництві зазначили, що оскільки розпорядниками були вжиті відповідні заходи та право заявників на отримання запитуваної інформації було поновлено, то додаткові заходи реагування, в тому числі складання протоколу про адміністративне правопорушення, не вживались. Розпорядники повідомили про це регіональне представництво Уповноваженого з наданням підтверджуючих документів
За період з 1 липня по 31 грудня 2022 року (друге півріччя 2022 року) працівниками регіонального представництва Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини в Хмельницькій області здійснено розгляд 11 звернень щодо порушення вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації». Цього разу серед розпорядників була Нетішинська міська рада, Ізяславська міська рада, Дунаєвецька міська рада, Судилківська та Маківська сільські ради; КНП Хмельницький обласний центр психічного здоров’я та Сектор Державного агентства водних ресурсів України в Хмельницькій області.
Знову ж таки представництвом в усіх випадках були вжиті заходи з метою поновлення права на інформацію шляхом направлення до розпорядників листів з роз’ясненнями вимог законодавства щодо забезпечення права на інформацію та вимогою вжиття заходів з метою негайного поновлення цього права.
«Оскільки розпорядниками були вжиті відповідні заходи та право заявників на отримання запитуваної інформації або обґрунтованої відмови у наданні інформації відповідно до вимог Закону було поновлено, про що повідомлено Секретаріат Уповноваженого з наданням підтверджуючих документів, додаткові заходи реагування, в тому числі складання протоколу про адміністративне правопорушення, не вживались», – зазначила Оксана Кізаєва, працівниця регіонального представництва Уповноваженого ВРУ з прав людини в Хмельницькій області у наданій відповіді.
В регіональному представництві також наголосили, що звернення до інституції Уповноваженого у випадку порушення права на інформацію з метою його поновлення є дієвим механізмом. Саме тому у представництві радять громадянам звертатися до Офісу омбудсмана якщо розпорядники відмовляють у доступі до публічної інформації, а також тоді, коли права на звернення і права у сфері захисту персональних даних порушуються.
Загалом інформація про результати роботи регіонального представництва Офісу омбудсмана на Хмельниччині в 2022 році свідчить про те, що розпорядники публічної інформації після більше як десяти років функціонування цього законодавства готові надалі ловитись за будь-яку можливість, щоб не надавати запитувачам інформацію чи документи, які вони запитують. І з цією наявною практикою громадськості, журналістам та загалом Уповноваженому потрібно буде продовжувати боротись як в умовах воєнного стану, так і після перемоги, щоб не втратити усі наявні надбання.
Альона Береза, регіональна представниця Інституту масової інформації в Хмельницькій області
Help us be even more cool!