Дніпровські новини у Facebook: неадаптовані та немарковані
69% новин дніпровські онлайн-медіа репостять до власних офіційних сторінок у Facebook. Такий високий показник залученості соцмереж у журналістську роботу є одним із найвищих в Україні. Це дані моніторингу, який у серпні 2020-го провели представники та представниці Інституту масової інформації. Метою моніторингу було дослідити, як і який контент публікують онлайн-медіа на своїх сторінках у фб; проаналізувати, чи публікується на сторінках медіа у фб джинса та реклама.
У Дніпрі досліджувалися п’ять найвідвідуваніших дніпровських ресурсів, згідно з даними сайту Similarweb: opentv.media, nashemisto.dp.ua, dnpr.com.ua, dp.informator.ua, gorod.dp.ua. Усього було проаналізовано 1269 матеріалів зі стрічок новин на цих ресурсах та 874 пости на сторінках цих сайтів у Facebook з 10 до 16 серпня 2020 року включно.
Репост без адаптації
Опитування USAID-Internews щодо споживання ЗМІ в Україні, проведене у 2019 році, показало, що 68% респондентів використовують соціальні мережі для отримання новин, а популярність та охоплення аудиторії телеканалами становить 66%. Тобто 2019-го соцмережі вперше випередили телебачення як основне джерело новин для українців. Такі цифри просто змушують новинних журналістів іти в соцмережі. Як показує моніторинг, новинарі Дніпра переважно використовують Facebook для просування контенту, але майже не адаптують його для цих платформ.
Так, чотири з п’яти інформаційних ресурсів Дніпра, що аналізувалися, активно залучають Facebook до своєї роботи. Сайт gorod.dp.ua – єдиний, який не розвиває власну сторінку: із 276 новин із власної стрічки протягом моніторингового тижня журналісти репостнули до Facebook лише чотири – про відкриття музею, демонтаж гаражів, роботу вишів з вересня та річницю відкриття чоловічої гімназії.
Найактивніше працюють із Facebook журналісти “Інформатора”: протягом моніторингового тижня вони опублікували 207 новин на сайті та зробили 258 постів на своїй сторінці у Facebook – тобто постів на 25% більше, ніж новин у стрічці. Це єдиний ресурс із проаналізованих, який не просто репостить новини із сайту, а й працює з виключно Facebook-форматами, що значно активніше залучає аудиторію. Зокрема, журналісти “Інформатора” активно користуються стрімами з місця подій. 89% своїх новин репостять журналісти ресурсу “Відкритий”, 77% – “Днепровская панорама”, 70% – “Наше місто”. З огляду на те що журналісти репостять майже всі власні новини до Facebook, вибірковості в темах для репостів як такої немає: загалом, найбільше новин криміналу – 29%, новин на соціальну тематику – 22% та розважального контенту – 13%. Найменше – новин на екологічну та спортивну тематику: пів відсотка та 1% відповідно.
Джинса, реклама та чорний PR
Усі матеріали з ознаками замовності на сторінках у Facebook – джинса, бо жодне проаналізоване медіа не маркує їх як рекламу. Найбільше джинси на Facebook-сторінках “Днепровской панорамы” та “Нашого міста”: 7 та 9% відповідно. Ці ресурси писали про партію Бориса Філатова “Пропозиція“, діяльність міської ради з подяками особисто Борису Філатову та про Бориса Філатова безпосередньо. Також ці ресурси розміщували джинсу про Олександра Вілкула, представника партії ОПЗЖ Сергія Нікітіна та партію “Європейська солідарність”. Були тут і матеріали з ознаками замовності про курортні готелі й турбази Запорізької області. 4% постів “Інформатора” – теж матеріали з ознаками замовності. Серед них тексти про ОПЗЖ, Бориса Філатова, Загіда Краснова, рекламні пости без будь-якого маркування про комерційні заходи.
Ці три ресури також розміщували протягом моніторингового тижня у своїх стрічках і репостили на свої сторінки у Facebook контрагітаційні матеріали проти обласної влади та її представників, переважно щодо голови обласної адміністрації Олександра Бондаренка. На “Інформаторі” таких матеріалів зафіксовано 2%, на “Днепровской панораме” – 1%, на “Нашому місті” – 3%.
Також варто додати, що журналісти “Інформатора” до виборів розпочали рубрику “Вибори в Дніпрі“, у якій висвітлюють стан справ на округу того чи іншого чинного міського депутата: журналісти виїжджають на округ, опитують місцевих жителів і в результаті одних депутатів критикують через невиконання передвиборчих обіцянок, інших, навпаки, відзначають. Загальна картина виглядає доволі збалансовано.
Утім, на дніпровському ресурсі 49000 вийшов матеріал про те, як журналісти “Інформатора” вимагали від депутатів гроші за “імунитет на критику”. Про такі дії журналістів повідомили два міських депутати: Сергій Шевченко та Михайло Гороховський.
Ресурс “Відкритий” протягом моніторингового тижня репостнув на свою Facebook-сторінку один матеріал з ознаками замовності – про Бориса Філатова.
З чотирьох новин на сторінці gorod.dp.ua джинси або реклами зафіксовано не було.
Загалом, за результатами моніторингу, можна відзначити високу залученість соцмереж у поширенні власних матеріалів дніпровськими онлайн-медіа. Утім, журналісти часто користуються ними поверхово, не створюють текстів, відео або інших форматів окремо під соцмережі та не адаптовують матеріалів із сайту під них. Як окрему платформу для розміщення реклами офіційні сторінки у Facebook дніпровські медійники не використовують, але репостять туди ту саму джинсу, що й розміщують на власних сайтах.
Валерія Мальченко, регіональна представниця ІМІ в Дніпропетровській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!