День байбака харківського журналіста, або Знову про ковід
Уже два роки ранок редакторів новинної стрічки починається з виставлення статистики захворюваності на COVID-19, продовжується фіксацією кількості проведених щеплень та контролю за наявністю всього необхідного в лікарнях. І це не весь перелік тем.
Поточний моніторинг Інституту масової інформації стосувався тематичного складу новин про пандемію коронавірусу в регіональних медіа. Дослідження проводилося 1–5 листопада й стосувалося матеріалів п'яти найрейтинговіших видань Харківської області: Status Quo, 057.ua, Newsroom, ВГороде.Харків, Редпост. За цей час журналісти зазначених медіа написали 119 новин про COVID-19 з-поміж 709, тобто 16,8%. Моніторинг 11–15 травня 2020 року виявив понад 37%, або 272 харківських новини, що стосувалися теми коронавірусу. Однак ці показники ми можемо обережно порівнювати з попередніми періодами, оскільки змінився склад аналізованих медіа.
У нинішньому дослідженні статистика захворюваності / госпіталізацій / смертності – 31% (39 зі 119) новин про коронавірус, або 5,2% усіх публікацій. Це найбільша категорія: такі матеріали наявні в усіх аналізованих виданнях. Їх ще більше конкретизують, пропонуючи спочатку загальнонаціональні дані, а після уточнення місцевого лабцентру ще й регіональні. Так, зокрема, робить 057.ua:
Така увага до статистики – навіть більше, ніж до перебігу вакцинації (28 новин зі 119, тобто 23,5% новин про коронавірус та 4% усіх публікацій) – зумовлена двома причинами. Перша – зростання кількості захворілих, адже Харківська область трималася весь аналізований тиждень у трійці лідерів за добовим приростом хворих на COVID-19. Друга – той факт, що регіон не перейшов до червоної зони, медіа пояснювали майбутніми виборами мера Харкова. Зокрема, за кілька днів до голосування Суспільне.Харків зробив сюжет про це:
Тож після обрання очільника міста інформаційна картина виглядала так: на Харків чекає локдаун. Моніторинг зафіксував 14 матеріалів про ймовірний карантин, як-от "Харьков снова не попал в красную зону" (SQ) або "Совсем скоро Харьковщина может оказаться в красной зоне" (Вечерний Харьков).
Попри те що обидві теми були гострими, маніпуляцій чи інших порушень журналістських стандартів в аналізованих медіа не було. Можновладці обережно й спокійно висловлювались і про статистику, і про ймовірний карантин:
"Есть надежда, что мы перешли барьер заболеваемости и будем постепенно снижаться. В городе и области уменьшилось количество вызовов скорой и число госпитализаций. Будем надеяться, что и дальше заболевших будет меньше", – отметила Горбунова-Рубан" (057.ua).
Натомість моніторинг зафіксував шість матеріалів з ознаками замовності, що стосувалися стану лікарень. Усі приклади – джинса на користь представників політичної партії "Наш край". Показовою є цитата нардепа Сергія Шахова у двох ідентичних замовних матеріалах на SQ та 057.ua.
Попри те що 3 листопада пройшов мітинг антиваксерів, жодне з названих медіа не ретранслювало їхньої позиції й загалом не згадало про це у своїх стрічках. Єдиний матеріал на цю тему побудовано на цитаті міністра охорони здоров’я Віктора Ляшка щодо акції, увага, в Києві:
Спокійне подання інформації про ковід, роз’яснювальні матеріали – це те, чого бракувало в тогорічних моніторингах. І найкраще з цим впорався ресурс "ВГороде.Харьков". Журналісти видання запропонували читачам статті з поясненням, наприклад "По полочкам: ответы на 10 самых популярных вопросов о covid-сертификатах в "ДІЇ" або "ДЛЯ ХАРЬКОВЧАН, КОТОРЫЕ НЕ МОГУТ ПОЛУЧИТЬ СЕРТИФИКАТ О ВАКЦИНАЦИИ, ОТКРЫЛИ ГОРЯЧУЮ ЛИНИЮ". Переважно теми таких матеріалів стосувалися отримання сертифікатів і огляду "Дії". Таких матеріалів моніторинг зафіксував вісім (6,7% кількості матеріалів про коронавірус). Крім того, сертифікати фігурували ще в кримінальних хроніках:
"На Telegram-бот и канал подростка успели подписаться больше 20 000 человек. Через чаты можно было всего за 200 гривен получить доступ к фейковому приложению, за 300 гривен – оформить поддельный сертификат о вакцинации от COVID-19. В 100 гривен разработчик оценил фальшивое водительское удостоверение" (newsroom.kh.ua).
Зважене подання чутливої теми перебігу пандемії, притаманне харківським медіа в цей період, дає надію, що хайп на коронавірусі (мова ворожнечі, незбалансована подача, джинсування) перестав бути мейстрімом-2021.
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!