ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

Чи допомагають рівненські інтернет-ЗМІ виборцям свідомо обирати: моніторинг

19.07.2019, 13:00
Антоніна Торбіч

За кілька днів – вибори, і у рівнян залишається зовсім мало часу, щоб зробити остаточний вибір. Ми проаналізували рівненські інтернет-ЗМІ за тиждень до виборів, щоб побачити, чи вони допомагають рівнянам зробити усвідомлений вибір.

Щоб дослідити, як рівненські ЗМІ висвітлюють інформацію про вибори народних депутатів, Інститут масової інформації проаналізував 7 місцевих інтернет-ЗМІ:

  • «Радіо Трек»,
  • «ОГО»,
  • «Рівне вечірнє»,
  • ЧаРівне,
  • ВСЕ,
  • Рівне.Медіа,
  • 0362.

Публікації про вибори шукали з 8 по 14 липня. Всього ми проаналізували 996 публікацій, з яких 52 публікації, або більше п’яти відсотків, стосувалися виборів.

Третина новин – з повідомлень поліції

Серед усієї кількості публікацій про вибори – власними новинами були трохи більше 60-ти відсотків (32 публікації) матеріалів. Решта – реклама та «джинса» (немаркована реклама).

Серед новин у рівненських медіа в цей час найбільш поширена тематика – це порушення, зафіксовані під час виборів. 

Цю інформацію черпали, в основному, з повідомлень поліції. Таких повідомлень – третина від усіх новин в цей період (11 публікацій).

Наприклад, і Радіо Трек, і Рівне вечірнє, і ЧаРівне, і РівнеМедіанаписало, що на Рівненщині з початку виборчої кампанії зафіксували 51 порушення виборчого законодавства.

Більшість порушень стосувалися виготовлення, розміщення та розповсюдження агітаційної продукції. У Рівному таких випадків порушень було найбільше – 15, у Дубні – 11, та від одного до трьох – в інших районах області.

Так само, з інформації поліції, ЗМІ написали про підробку підпису голови місцевої ДВК. Про це повідомили Радіо ТрекРівне вечірнєЧаРівне0362.

Ще одне джерело новин для медіа – інформація громадської мережі ОПОРА

Про виборчі маніпуляціі на основі інформації від ОПОРИ повідомив сайт «РівнеМедіа».

Адже ОПОРА зафіксувала у Фейсбуці підтримку кандидатів у народні депутати, які балотуються по виборчих округах Рівненської області  з боку представників виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.

Зокрема, виявили підтримку посадовців на користь кандидатів у народні депутати Юрія Вознюка, Олександра Дехтярчука, Василя Яніцького, Віталія Ундіра, Віктора М’ялика, Олександра Данильчука та на підтримку політичної партії «Європейська солідарність».

Також, на основі повідомлення ОПОРИ, «РівнеМедіа» поінформувало про чергові порушення при веденні агітації та при створенні ДВК.

Як ЗМІ порушували законодавство

Майже чверть усіх публікацій – 12 – про вибори мали ознаки «джинси» (прихованої реклами).

Тобто це рекламні публікації, в яких відсутня позначка, що це політична реклама.

Поширюючи політичну «джинсу» напередодні виборів, медіа порушували не лише професійний обов'язок писати правду, а й закони України.

Зокрема, Закон «Про рекламу». Який забороняє приховану рекламу у ЗМІ, зобов'язує ідентифікувати її рубриками «реклама» чи «на правах реклами».

Формально також порушували Закон «Про вибори народних депутатів України», який зобов'язує ЗМІ позначати передвиборчу агітацію. Формально, тому що існують розбіжності в тлумаченні того чи є інтернет-ЗМІ офіційно засобами масової інформації.

Найбільше публікацій з ознаками політичної джинси ми виявили на сайтах «ОГО» та «ВСЕ»: по чотири публікації. Зокрема, сайт ОГО джинсував на користь «Української стратегії Гройсмана» та одного з місцевих кандидатів Василя Кльопа.

Обидва сайти джинсували на користь  місцевого кандидата до Верховної Ради Олександра Курсика та поширили дослідження з ознаками «джинси» на користь «Європейської солідарності».

Загалом найбільш активно у цей період ЗМІ джинсували на користь місцевого кандидата у нардепи Олександр Курсика. Так, «Рівне вечірнє» писало, що Олександр Курсик записав стрім з Лілією Гриневич, сайт ВСЕ – що Олександр Курсик хоче ліквідувати черги до дитсадків.

Такі самі публікації про садочки та стрім з Гриневич вийшли на сайті «ЧаРівне».

Хоча на сайті «Радіо Трек» подібні повідомлення марковані як реклама. Ось реклама про зустріч з міністеркою, ось – про садки.

Пишучи про напад на приміщення, де знаходиться штаб Олександра Курсика, сайт ВСЕОГО  та Рівне вечірнє майже продублювали один одного та в кінці новини додали, що: «Олександр Курсик є одним з лідерів виборчих перегонів на дострокових парламентських виборах, які відбудуться 21 липня» (хоча не дають при цьому посилань на дослідження, поширені без порушень законодавства).

Сам Олександр Курсик, для представниці ІМІ в Рівненські області, так коментує наявність джинси про нього:

– У мене є виборчий фонд, є договори зі ЗМІ, усі проплати здійснює наш юрист через фонд. Щодо немаркованих матеріалів – це питання не до мене, можливо, журналісти вважали ці новини актуальними, цікавими та не політичними. Дякую.

Окрім джинси про Олександра Курсика та вже згаданого Василя Кльопа, немарковану рекламу публікували ще про одного кандидата.

Сайт ВСЕ поджинсував, дописом головлікаря обласної дитячої лікарні, на користь одного з кандидатів Володимира Рашовського.

Під час моніторингового періоду (з 8 по 14 липня) не виявили політичної джинси лише на сайтах РівнеМедіа та 0362.

Маніпуляція рейтингами

«Четверта влада» нещодавно оприлюднила розслідування, в якому показала, як рівненські ЗМІ порушують виборче законодавство, поширюючи неправдиві рейтинги кандидатів у нардепи.

Так, закон «Про вибори Президента Україні» і закон «Про вибори народних депутатів» зобов’язує поширювати таку інформацію щодо досліджень. Соціологи зобов’язані поширювати:

  • час і місце проведення дослідження;
  • територію, яку охоплювало опитування;
  • розмір та спосіб формування соціологічної вибірки опитаних;
  • метод опитування;
  • точне формулювання питань;
  • можливу статистичну похибку.

Інформаційні агентства та ЗМІ, які поширюють результати опитування громадської думки, пов'язаної з виборами, зобов'язані зазначати повну назву організації, яка проводила опитування, замовників опитування і інші відомості, які зобов’язані вказати самі соціологи.

Низка рівненських ЗМІ, як пише «Четверта влада», опублікувала дослідження, які не містили усіх необхідних даних та мають ознаки замовлення.

Це «Радіо Трек», «Рівне вечірнє» та сайти місцевих телекомпаній «Рівне-1» та «Ритм», та «Сфера-ТВ», а також сайти  «Рівненські новини», «Прес-центр», «7 днів».

Під час моніторингового періоду ми також знайшли приклад такого порушення.

Так, сайт ОГО опублікував матеріал під назвою «Василь Кльоп вийшов на перше місце серед кандидатів-мажоритарників у 156-му виборчому окрузі». При цьому не називається не те, що замовник дослідження, а навіть назва організації, яка його нібито проводила, використавши тільки фразу «Так, згідно соціологічного дослідження, яке було проведене з 4 по 10 липня однією з провідних дослідницьких компаній...»

Ознаки замовності можна також побачити в оприлюдненні загальноукраїнського дослідження від реальної структури Info Sapiens.

Підстав не довіряти результатам цього дослідження наразі немає, але через тенденційність висвітлення результатів дослідження у ЗМІ, можна зробити висновок, що ці публікації були оплачені.

Так, сайти ОГОВСЕ, а також низка всеукраїнських сайтів подають це дослідження під майже однаковою назвою, з акцентом на здобутки однієї політичної сили: «Опитування Info Sapiens: Партія Порошенка обходить Опозиційну платформу»

Під час моніторингового періоду ми не знайшли публікацій про рейтинги, які відповідали би усім правилам поширення таких рейтингів.

Реклама

8-14 липня найбільше маркованої політичної реклами було на сайті «Радіо Трек» (6 публікацій): по дві публікації за кандидатів Олександра Курсика (балотується від «Батьківщини») та Олександра Ковальчука (балотується від «Слуги народу»), одна публікація – про «Європейську солідарність» та одна – про кандидата Юрія Вознюка.

Одна рекламна стаття про Олександра Курсика вийшла на «Рівне вечірнє», одна – на ВСЕ – про Володимира Рашовського («Слуга народу»).

Майже повна відсутність інформації про кандидатів в онлайн-медіа

У цей період інформацію, яка познайомила би виборців з усіма кандидатами, хоча би поверхнево, з сайтів, які ми моніторили, писало лише ОГО.

Тут, на основі інформації з ЦВК, подали докладний список кандидатів по всіх округах Рівненської області (три подібні публікації під час моніторингового періоду). Ці публікації були досить популярними серед читачів ОГО – набирали по півтори тисячі переглядів та більше.

Більше публікацій (крім джинси та реклами), які допомагали би читачам зробити усвідомлений вибір, під час моніторингового періоду ми не виявили.

Якщо мешканці Рівненщини хочуть більше дізнатися про кандидатів у своїх округах, їм краще звернути увагу на сайти телекомпаній.

Так, на початку липня місцева філія Суспільного мовника UA:Рівне провела 5 зустрічей-дебатів по всіх округах, запросивши на ці зустрічі усіх кандидатів. Що з того вийшло можна подивитися за цим посиланням.

Також дебати між місцевими представниками політичних сил та кандидатами-мажоритарниками пропонує телеканал «Рівне 1» за грантової підтримки Міжнародного фонду «Відродження».

Проаналізувати діяльність нардепів, які знову балотуються у Верховну Раду, допомагають громадські ініціативи.

Так, рух «ЧЕСНО» оприлюднив докладну аналітику про те як нардепи, часто маніпулятивно, використовують для свого піару кошти державних субвенцій.

Рівненська ОПОРА розповіла, як кандидати агітують під час свят, організованих місцевою владою, як посадовці піарять кандидатів, та про діяльність одного з кандидатів, яка має ознаки непрямого підкупу виборців.

Агенція журналістських розслідувань «Четверта влада» показала як ЗМІ, на угоду кандидатам, готові торгувати довірою своєї аудиторії.

Антоніна Торбіч, регіональна представниця ІМІ в Рівненській області

Підготовка матеріалу для цього блогу стала можливою завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!