Робити все можливе для перемоги. Які нові проєкти запустили чернівецькі медійники з початку повномасштабної війни
За понад дев'ять місяців повномасштабного вторгнення росії в Україну чернівецькі ЗМІ оновили звичні формати роботи та створили нові проєкти. У фокусі уваги – боротьба України з агресором, історії війни, соціальні теми, волонтерство. Розповідаємо про кілька нових та оновлених проєктів, їхню місію та актуальність.
Важливі історії, аналітика та закон у кадрі ТВА
Головна редакторка телеканалу ТВА Юлія Стеранка розповідає, що з початку повномасштабного вторгнення росії їхня команда розпочала створення нової програми у форматі інтерв’ю "Життя з присмаком війни".
– У цьому проєкті ми висвітлюємо життя та труднощі, які переживають внутрішньо переміщені особи, надважку роботу волонтерів, які продовжують їздити допомагати в найгарячіші точки України. Також розповідаємо й про благодійників, які створюють нормальні умови для життя українців, які втратили свої домівки та переїхали до Чернівців, – каже Юлія.
Загалом це проєкт про людей, яких важливо знати. Які попри всі труднощі війни знайшли в собі сили йти далі, допомагати, творити та підтримувати інших.
Також на телеканалі ТВА після початку повномасштабних дій відновили програму "Теми Тижня. Світ". За словами Юлії Стеранки, щонеділі виходить аналітична добірка світових подій у контексті України.
– Розповідаємо про підтримку демократичних країн та загрози держави-агресора, а також як світ на них реагує чи не реагує. Для ретельного аналізу в програмі завжди є коментарі експертів, зокрема професорів кафедри міжнародних відносин ЧНУ ім. Ю. Федьковича.
Також на ТВА відродили програму "Про закони".
– З настанням воєнного стану життя кожного українця змінилося, відтак розповідаємо про права та обов’язки в умовах війни. Зокрема, про мобілізацію, зміни в трудовому законодавстві, можливість компенсацій та отримання допомоги ВПО тощо.
Оновленим став формат випусків "Теми дня".
– Попри те що ми регіональний канал та зазвичай робимо новини, територіально близькі до нашого безпосереднього глядача, у щоденному випуску завжди є добірка оперативних даних з усіх регіонів України. Кожен випуск розпочинається з інформації про бойові втрати, нові атаки ворога та їхні наслідки, а також про здобутки ЗСУ", – зауважує головна редакторка ТВА.
Незалежні й незламні
"Народжені бути вільними" – авторський проєкт МА АСС, який журналісти розпочали створювати до Дня Незалежності України. Це історії лікарів, артистів, волонтерів, військових, IT-фахівців, які день за днем і кроком за кроком роблять свою справу на фронті й в тилу та пришвидшують Перемогу України.
В.о. головної редакторки МА АСС Олександра Раца розповідає, що ідея проєкту була в тому, щоб показати людей з різних професій, які допомагають ЗСУ та наближають нашу перемогу:
– У відеосюжетах ми розповіли історії буковинців, ровесників незалежної України, про їхні щоденні перемоги, здобутки та життя під час війни.
Зокрема, були історії виконавця Quatoshі, який своїми піснями підбадьорює наших військових та на концертах збирає гроші на автівки для ЗСУ, також ми розповіли про майстриню, яка виготовляє патріотичні прикраси, про айтівця, який з початку повномасштабного вторгнення бере участь у кібервійні, про військового медика з Буковини, який рятує життя побратимів на нульових позиціях, про волонтерку, яка на міжнародних ярмарках збирає мільйони на армію. У нас була ідея – показати, що неважливо, хто ти, ким працюєш і чим займаєшся: якщо маєш бажання, то знайдеш можливості, як на своєму місці робити все для перемоги.
Найголовніші напрями роботи
Головний редактор медійної платформи "Шпальта" Олександр Юхимець розповідає, що зараз важко говорити про повноцінну реалізацію того чи іншого проєкту в нинішніх умовах, адже складно встановлювати конкретні дедлайни через проблеми зі світлом, інтернетом та зв'язком. Водночас виокремлює кілька напрямів, за якими колектив намагається працювати насамперед.
– По-перше, це розповіді про наших військових. Нам вдається час від часу знаходити цікавих особистостей, котрі брали участь у важких боях. Дехто з них навіть представлений до нагороди. Хоча військову людину, яка на власні очі побачила жахи війни й готова про це розповідати, знайти непросто, все ж це нагадування людям у тилу про те, що війна триває, ми ще не перемогли та святкувати перемогу дуже рано. Крім того, маємо надію, що такі матеріали певною мірою можуть мотивувати наших людей і надалі ставати на захист країни. Бо є наочні приклади, як до війська йдуть бармен, журналіст, адвокат, представники інших цивільних професій, котрі не мали жодного бойового досвіду до повномасштабного вторгнення, але котрі успішно воюють та навіть отримують нагороди. Ще один важливий аспект – герої розповідають про справжні жахи війни та про те, що росіяни – ніякі не "чмобіки", "чмоні" та "безхатьки", а підступний та жорстокий ворог. Маємо надію, що в такий спосіб ми змусимо людей у тилу бодай замислитися над тим, якою ціною дається нам наша незалежність і наскільки подібні "геройські" висловлювання людей у тилу дратують військових та знецінюють втрати наших героїв, – зауважує Олександр.
Важливою темою для "Шпальти" є також розповіді про внутрішньо переміщених осіб.
– Чернівецька область прийняла дуже багато переселенців. Серед них є чимало цікавих особистостей. Нерідко це дуже емоційні історії про те, які жахи війни довелося побачити цим людям та як їм вдалося врятуватися. І, можливо, надто гучно сказано, але найголовніше – це те, що такі матеріали консолідують людей зі сходу та заходу. Основними також є історії про наших волонтерів. Хочемо, щоб люди знали про те, як наші доброчинці евакуйовують людей з деокупованих територій, купують або ремонтують автомобілі, допомагають ВПО, виробляють окопні свічки, амуніцію та інше необхідне військовим обладнання. Перед нами не звітують, але ми сподіваємося, що допомагаємо в такий спосіб волонтерам зі збором коштів, а людям, котрі готові давати гроші, такі публікації допомагають знайти або обрати волонтерів, яким вони готові донатити, – каже Олександр Юхимець.
Редактор "Шпальти" додає, що чи не щодня медійники бачать чимало виявів ІПСО та інформаційних вкидів у мережі, тож продовжують працювати над таким важливим напрямом, як боротьба з фейками та дезінформацією.
– Місцеві телеграм-канали, пабліки в соцмережах та блогери-інфлюенсери не надто перебірливі в інформації, яку вони публікують. Тож ми намагаємося з цим боротися. Водночас припускаємо, що цього не досить – необхідно ще й переконувати людей читати офіційні та надійні джерела інформації. Для цього готуємо низку матеріалів, у яких спростовуватимемо найпоширеніші фейки та й надалі будемо нагадувати читачам послуговуватися виключно надійними джерелами інформації.
Альона ЧОРНА, регіональна представниця Інституту масової інформації в Чернівецькій області
Help us be even more cool!