ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Черкаські онлайн-ЗМІ: без фейків, але з маніпуляціями

Понад 3% новин черкаських онлайн-медіа містять маніпуляції. Водночас публікації фейків за звітний період не зафіксовано. 

Такими є результати січневого моніторингу ІМІ, метою якого було дослідити, яку частку в стрічках регіональних онлайн-медіа становлять новини з маніпуляціями та фейками, визначити основні типи маніпуляцій і фейків та топтеми, де їх використовують.

Аналізувалися новини зі стрічок сайтів 18000ПровсеВичерпноПрочерк та Zmi.ck.ua, опубліковані з 11 до 15 січня включно. До уваги не бралися блоги, анонси, прогнози погоди, попередження про відімкнення світла чи води тощо.  Всього за період моніторингу промоніторено 564 публікації. Від 91 на Zmi.ck.ua до 148 на "Прочерку". 

Фейків, а саме новин, які, до прикладу, містили б відверто неправдиву інформацію, факти, що не відповідають дійсності, інформацію, що ґрунтується на сумнівних або анонімних джерелах, які неможливо перевірити, спотворені або недостовірні соціологічні дослідження, чорний піар, пропаганду тощо, у вибірці матеріалів за звітний період не зафіксовано. 

Водночас у стрічках усіх медіа, які підлягали моніторингу, наявні маніпулятивні публікації. Таких новин у добірці 17, або 3% загальної кількості. Усі вони – матеріали з ознаками замовності, яку фахівці ІМІ виділяють як окремий тип маніпуляції. На "Прочерку" – сім  таких публікацій, ще одна на 18000 і по три на інших трьох сайтах.  

Нагадаємо, джинса – це замовні матеріали в ЗМІ іміджевого або рекламного характеру, які просувають інтереси певних суб’єктів і не виокремлені в розділ чи безпосередньо в стрічці та не мають маркування типу “рекламний матеріал”, “на правах реклами” тощо.

Джинса – це апріорі маніпуляція, позаяк навіть незалежно від змісту така публікація, подана як редакційна новина, є по суті рекламою, завдання якої зрештою (залежно від типу джинси) – спонукати людину придбати той чи інший товар або послугу, підвищити лояльність до бренду, компанії, політичної партії, кандидата, збільшити впізнаваність тощо. Чи ж у разі саме з політичною джинсою спонукати голосувати або не голосувати за того чи іншого кандидата / партію. Достовірність "джинсового" матеріалу нерідко є сумнівною, адже джерелом фактичної інформації для нього зазвичай стає сам замовник, який, цілком можливо, добирає факти й думки тенденційно, маючи власну корисливу мету. 

Серед типових ознак джинси ангажованість; відсутність балансу, отже однобоке (найчастіше лише позитивне) подання; відсутність реального інфоприводу; прямі посилання на контакти компаній; використання узагальнень; перебільшення. У таких матеріалах можуть міститись елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта, нерідко пулікації пропагують ідею, яка стимулює вживання певних товарів чи послуг.

Про ознаки джинси може свідчити й той факт, що один і той самий матеріал без змін або ж із незначними змінами опубліковано у різних ЗМІ. Також варто насторожитися в разі, якщо відсутні джерела інформації, вони сумнівні  або ж коли джерелами є пресслужби партій чи певних компаній. 

Що ж до власне "джинсових" публікацій із вибірки, то, наприклад, Zmi.ck.uaВичерпно та Прочерк опублікували ідентичні матеріали, в яких ідеться про одну з програм часткового відшкодування витрат на заходи з енергоефективності в багатоквартирних будинках. Джерелом повідомлення є реліз управлінської компанії, яка опікується утриманням багатоквартирних будинків у Черкасах і виконує енергомодернізацію. Наприкінці публікації наведено і контакти компанії. Усі чотири публікації з’явились 11 січня. 

Усі п’ять сайтів також опублікували ідентичний іміджевий пресреліз (18000ПрочеркВичерпноZmi.ck.uaПровсе) з ознаками замовності щодо вже згаданої управлінської компанії, в якому йдеться про те, що компанія безкоштовно організовує доставлення ялинок зі сміттєвих майданчиків у зоопарк. 

Окрім того, Прочерк та Провсе опублікували релізи про "внесок у боротьбу з пандемією" мережі супермаркетів. На цих же сайтах розміщено релізи одного з агрохолдингів про допомогу лікарням регіону (Прочерк) та внесок у боротьбу з пандемією коронавірусу (Провсе). До того ж у релізі на "Прочерку" є й відтінок політичної джинси, позаяк наприкінці публікації наведено і пряму мову одного з депутатів Черкаської обласної ради, директора ТОВ, яке входить до згаданої корпорації. 

Власне, політична джинса – ще одна з топтем для маніпуляцій і також мала місце у вибірці звітного періоду. 22% моніторингової вибірки новин припадає на неї. До прикладу, ПрочеркZmi.ck.ua та Вичерпно публікували ідентичні матеріали з повідомленням про те, що одна з фракцій Черкаської міської ради ініціює звернення про запровадження мораторію на підвищення комунальних тарифів. 

Укотре нагадаємо, що частина перша статті 9 закону про рекламу визначає, що її має бути чітко відокремлено від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, так, щоб її можна було ідентифікувати. Водночас частина третя статті 9 закону визначає, що інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, у якому привертається увага до конкретної особи чи товару і який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою "Реклама" чи "На правах реклами". Відповідно до частини п’ятої цієї ж статті, прихована реклама забороняється.

Захар Колісніченко, регіональний представник Інституту масової інформації в Черкаській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!