ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

Черкаські онлайн-ЗМІ активно використовують Facebook як джерело новин

Джерелом майже 15% новин черкаських онлайн-ЗМІ є соціальні мережі. Найчастіше вони використовують інформацію з Facebook, проте далеко не завжди зазначають, що джерелом публікації є та чи інша соцмережа. Такими є результати моніторингу ІМІ у вересні. 

Метою моніторингу було дослідити, як часто регіональні онлайн-медіа використовують соціальні мережі як джерело інформації, проаналізувати, які акаунти для цього використовуються та в яких темах соцмережі стають джерелом найчастіше. До аналізу були взяті по 50 новин поспіль, опубліковані на сайтах "18000", "Вичерпно", Zmi.сk.ua, "Інфоміст" та "ПроВсе" з 2 вересня 2019 року. Не враховувалися в дослідженні журналістські розслідування, комерційні публікації у формі аналітики чи статей, авторські колонки та блоги, анонси. Всього було проаналізовано 250 новин.

Найчастіше, у 15 випадках, соцмережі ставали джерелом інформації для сайту "Вичерпно". Так, 30% новин із вибірки містили текстове або гіперпосилання на соцмережі. Такі ж посилання містили по сім новин (14%) із сайтів "ПроВсе" та "Інфоміст", шість новин (6%) із вибірки на сайті "18000" та дві новини (4%) на сайті видання Zmi.ck.ua.

У 86% виявлених прикладів джерелом новин були публікації у Facebook. Instagram та YouTube – по 7%. Новин, джерелом яких був би Telegram або Twitter, у вибірці не зафіксовано. Найчастіше як джерела інформації ЗМІ використовують акаунти офіційних і приватних осіб – у 34% прикладів з вибірки в обох випадках для новин різноманітної тематики. До прикладу, видання "18000" використовує публікацію Facebook-користувача Дениса Шевченка для новини “Черкащанам показали Успенський собор з висоти пташиного польоту”, "Вичерпно" робить новину “Ноу-хау по-черкаськи: у мережі показали як потрібно латати ями на тротуарах” із посту Дмитра Зінченка. "Інфоміст" у новині “Воронов розповів, коли школярі підуть на канікули” використовує пост зі сторінки директора департаменту освіти та гуманітарної політики черкаської міської ради Сергія Воронова, Zmi.ck.ua в новині "За власним бажанням: Овчаренко прокоментував своє звільнення з посади прокурора Черкаської області” посилається на пост уже експрокурора області Сергія Овчаренка, а "ПроВсе" для новини “Черкаські рибоохоронці затримали браконьєрів із незаконним уловом майже на 9 тисяч гривень” використовують пост начальника рибоохоронного патруля Віктора Іванька.

Рідше – у 19% прикладів – ЗМІ посилалися на сторінки офіційних установ, зокрема Патрульної поліції, Управління ДСНС, Управління захисту економіки та ін. Як, наприклад, це робить видання "Інфоміст" у новині “У Черкасах підпалили автівку жителя Феодосії” чи "Вичерпно" в новині  “Справу про привласнення мільйона експосадовцем Черкаської ОДА передано до суду”.

Окрім того, автори новин використовували інформацію з локальних пабліків, з акаунтів політиків та лідерів думок – по 2% з виявлених прикладів – та зі сторінок іншого типу (у 7% випадків). Зокрема, для новини “У Черкасах збили батька з дитиною” видання "Інфоміст" використовує пост із пабліку "Услышано-Черкассы". А, наприклад, видання "18000" компілює новину “Черкаський “слуга народу” в День знань встиг побувати у трьох школах” з Іnstagram-постів народного депутата Олексія Скічка.

Що ж до тематики новин, джерелом яких є соцмережі, то тут переважають кримінал та надзвичайні події: таких публікацій серед інших 43%. Найбільше було на сайті “Вичерпно” – понад 50% від виявлених у вибірці. Зокрема, наприклад, новина “У Південно-західному районі невідомий вдарив дівчину пляшкою по голові”, у якій видання посилається на сторінку патрульної поліції чи ж замітка “На Черкащині продовжує горіти торф”, де використано пост начальника обласного гідрометцентру Віталія Постриганя.

Також соцмережі були джерелом новин про шоу-бізнес, економіку, корупцію та новин соціальної і військової тематики. Разом – 16% загальної кількості. Наприклад, матеріал “Черкащина опинилася в середняках за цінами на хліб” на сайті "Вичерпно", де використовують інформацію з допису директора Української асоціації постачальників торговельних мереж Олексія Дорошенка, або ж новина “На сцені “Танців з зірками" опинилося два Винники” видання "18000" на основі фрагменту з телеефіру 1+1, розміщеного на YouTube.

Слід зауважити, що досить часто онлайн-ЗМІ не вказують на те, що джерелом опублікованої інформації є соцмережі. До прикладу, публікація на Fаcebook золотоніського управління житлово-комунального господарства подана новиною на сайтах "ПроВсе" та "Інфоміст". Однак "Інфоміст" не вказує саме публікацію на Fаcebook як джерело новини, а посилається на установу, тоді як "ПроВсе" використовує гіперпосилання на соцмережу. 

Новина на сайті "Вичерпно" “На Черкащині внаслідок пожежі загинув п’ятирічний хлопчик” містить посилання на джерело інформації – публікацію у Facebook речника Управління ДСНС України в Черкаській області Костянтина Проценка. В подібній новині на сайті "ПроВсе" міститься вже лише текстова вказівка, що джерелом інформації є пост у Facebook. Цю ж публікацію речника ДСНС подають як новину і решта троє сайтів, котрі підлягали моніторингу (18000, Zmi.ck.ua, "Інфоміст"), однак не дають ані текстової згадки, ані гіперпосилання на Facebook, зазначаючи лише, що використано інформацію пресслужби УДСНС у Черкаській області або ж речника управління.

Схожий випадок, коли сайти "18000", "Інфоміст", "ПроВсе" подають новину про виявлений у Черкасах автомобіль, що перебуває в розшуку, на основі публікації на Facebook-сторінці патрульної поліції Черкаської області, не зазначаючи, що джерелом є повідомлення в соцмережі. Притому "ПроВсе" і взагалі не зазначає джерела в новині. Водночас сайт "Вичерпно" розміщує гіперпосилання на пост. 

Видання "ПроВсе" розмістило публікацію “Атовця із Черкас запросили на Талліннський марафон”, розмістивши гіперлінк на пост героя публікації і вказавши джерелом соцмережу. Водночас сайти "Вичерпно", "Інфоміст" та Zmi.ck.ua, розміщуючи майже ідентичну замітку, посилаються на публікацію газети "Черкаський край", яка, зі свого боку, джерела не вказує.

І це лише декілька прикладів. 

Варто окремо відзначити, що загалом досить поширеною є практика, коли ЗМІ, посилаючись на пресслужбу тієї чи іншої установи, речників установ або ж офіційних осіб, не вказують, що інформацію для публікації взято з їхніх сторінок у соцмережах. Відтак ще один приклад – пост радника міського голови Павла Мосійчука з деякою статистикою КП “Черкасиелектротранс”, який "18000" і "ПроВсе" публікують без згадки джерела чи ж гіперлінку на соцмережу, зазначаючи, втім, що інформацію надав радник. 

Захар Колісніченко, регіональний представник Інституту масової інформації в Черкаській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!