ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Бойові втрати, мобілізація та повернення блекаутів: що у воєнних новинах черкаських медіа

11.06.2024, 10:00
Єлєна Щепак

Кожна третя новина онлайн-медіа з Черкащини стосується війни. Найбільше журналісти пишуть про бойові дії, нагородження військових, соціальні наслідки війни, а також затримання колаборантів. Водночас черкаські сайти майже не створюють новин про волонтерів і внутрішньо переміщених осіб, а також оминають тему окупованих територій.

Такими є результати дослідження, проведеного Інститутом масової інформації. Ми з’ясували, як місцеві медіа висвітлюють тему війни, а також чи наявна в таких новинах мова ворожнечі. Для цього ми проаналізували найрейтинговіші місцеві медіа: 18000, “Прочерк”, “Змi.ck.ua”, “Про все” та “Вичерпно” із 6 до 10 травня включно. До уваги не брали аналітичні статті, журналістські розслідування, авторські колонки та блоги, анонси (крім відключень) та репортажі. Загалом за цей час медіа сукупно опублікували 573 новини. Найбільше вийшло на сайті “Вичерпно” – 137, 122 новин опублікувало медіа “18000”, 114 – “Прочерк”, 109 – “Про все” і найменше, 91 новину, сайт “Змi.ck.ua”. Воєнній тематиці присвячено 181 новину, або 31,5% новин. Найбільше таких повідомлень, 47% загальної кількості новин, було у “Вичерпно”, найменше – у “Змi.ck.ua” (27 % новин).

Поява мобілізації в новинних стрічках

Подібне дослідження ІМІ вже проводив у листопаді 2022 року. Кількісно результати були майже ідентичними: тоді війні також була присвячена кожна третя новина. Водночас до вже “традиційних” тем, на які пишуть журналісти, віднедавна додалася мобілізація. Насамперед це пов’язане з ухваленням нового закону. Так, сайт “Вичерпно” опублікував у травні новину “Верховна Рада дозволила мобілізовувати засуджених”, а “Про все” – “10 запитань про “Оберіг”: хто матиме доступ до даних і як їх верифікуватимуть”. Загалом мобілізації присвячено 7% опублікованих у цей період новин на воєнну тематику.

Незмінна та сумна першість

Уже традиційно на першому місці в переліку тем залишаються бойові дії. Левова їхня частка стосується втрат серед черкащан. Медіа пишуть некрологи про загиблих, а також повідомляють інформацію про те, де можна буде віддати їм останню шану. Бойовим діям було присвячено 25% новин.

Велику увагу медіа присвячують темі нагородження військових за їхні бойові заслуги. Зокрема, і про вручення таких нагород посмертно. Такі новини ввійшли під час моніторингу до категорії “інше” (загалом 23% новин). До прикладу, опубліковано новину “Черкаські захисники отримали “Золоті хрести” від Головнокомандувача” на сайті “18000” та матеріал “Військового з Катеринопільщини нагородили “Золотим Хрестом” на сайті “Прочерк”. 

Також серед найпопулярніших за кількістю – кримінальні новини про війну. У звітний період медіа опублікували 36 новин про кримінал. Найбільше, дев’ять новин, було на сайті “Змi.ck.ua”, найменше, по шість, у “Вичерпно” та 18000. Зокрема, під час моніторингового періоду місцеві медіа активно писали про суд над митрополитом Української православної церкви Феодосієм, якого підозрюють у розпалюванні міжрелігійної ворожнечі. 

Скриншот із сайту “Про все”

У фокусі уваги журналістів були й інші кримінальні новини. Зокрема, медіа писали про судові процеси щодо черкащан, які намагаються ухилитися від служби в армії, а також колаборантів, які повідомляли інформацію ворогу. Так, сайт “Про все” опублікував новину “Ходять злі собаки”: у Чигирині засудили адміністратора чату, в якому попереджали про роздачу повісток”, а “Прочерк” – “Золотонісець, переодягнений у жінку, намагався незаконно перетнути кордон”. Загалом криміналу присвячено майже 20%, або кожну п’яту новину на воєнну тематику. Це значно більше, ніж у листопаді минулого року, коли криміналу було присвячено лише 7% новин.

На четвертому місці – новини про соціальні наслідки війни, 15% загальної кількості новин про війну. До новинних стрічок знову повернулися новини про дефіцит електроенергії, а також графіки відключень світла. Найбільше, вісім, таких новин було на сайті “18000”, найменше, три, на сайті “Про все”. Зокрема, всі перелічені медіа передрукували інформацію про обмеження електропостачання від Укренерго. “Вичерпно” писало про зміну в роботі вуличного освітлення в Смілі, а 18000 дізнавалося, чи будуть такі самі обмеження в Черкасах. 

Окрім блекаутів, регіональні медіа також писали, зокрема, про виплати постраждалому від обстрілів бізнесу та знищення ворожих боєприпасів. 

Що ще?

Значно зменшилася кількість новин про волонтерів, благодійну допомогу, а також внутрішньо переміщених осіб. Так, у листопаді 2022 року темі переселенців було присвячено 11% новин, а в травні 2024-го – в десять разів менше, 0,6%. Єдиною такою новиною став пресреліз представництва уповноваженого Верховної Ради з прав людини в Черкаській області про моніторингову місію, яка перевірила умови проживання ВПО. Опублікував її “Прочерк”.

Також під час попереднього дослідження ми фіксували 10% новин про роботу волонтерів та 7% – про міжнародну гуманітарну допомогу. Цього разу роботі волонтерів присвячено лише 2,7% новин, а міжнародній допомозі – трохи більш ніж 3%. Зокрема, всі медіа опублікували новину про лікаря-волонтера зі США, який передав хірургічне обладнання одній з місцевих лікарень.

Скриншот із сайту “Змi.ck.ua”

Під час моніторингового періоду ІМІ виявив один матеріал, що містив ознаки політичної джинси. Новину “Європейська солідарність”: Головне наше завдання – це захист інтересів людей*” опублікував “Прочерк”. У ній звіт політичної сили про свою роботу за 2023 рік. І хоч у заголовку міститься зірочка, текст не позначено як рекламний, натомість унизу є примітка про те, що його надала фракція “Європейська солідарність” у Черкаській міській раді. Третину опублікованого звіту присвячено допомозі армії, підтримці внутрішньо переміщених осіб, а також волонтерській діяльності політичної сили.

Матеріал, що містить ознаки джинси, на сайті “Прочерк”

Що не так з “ухилянтами”?

Під час висвітлення новин на воєнну тематику регіональні медіа майже не використовують мови ворожнечі. Водночас майже всі медіа, що підпадали під моніторинг, допустили у своїх заголовках слово “ухилянт”. Так, дві новини з таким терміном опублікував “Про все”, а також по одній “Прочерк”, “Вичерпно” та 18000.

Чому вживання такого терміна є некоректним, пояснює дослідниця Інституту масової інформації Яна Машкова. “Здебільшого медіа не мають підтвердження, чи людина, про яку йдеться в матеріалі, справді отримала повістку й ухилилася від служби / оновлення даних. І, якщо в тексті цього не зазначено (а здебільшого не зазначено), всі ці випадки є порушенням і мовою ворожнечі, бо так містять негативне забарвлення та стереотип”, – пояснює медіаекспертка.

Воєнний фокус уваги черкаських медіа

Про специфіку роботи з воєнною тематикою ми запитали, зокрема, в головної редакторки “Вичерпно” Анни Романенко. Вона зазначає, що медіа висвітлювало тему війни ще до повномасштабного вторгнення, зокрема чимало писало про антитерористичну операцію, ветеранів та їхню реабілітацію. Після 24 лютого 2022 року частка таких матеріалів зросла. 

“Зараз багато уваги зосереджуємо на висвітленні допомоги Збройним силам України, розповідаємо про самих військових – їхню мотивацію та незламність, зачіпаємо і більш чутливі теми, як-от загибелі захисників. Цьому присвячений наш проєкт “Полеглі, але не забуті”. Пишемо і про реабілітацію військових, зокрема про умови, які створено в Черкаській області для відновлення поранених захисників”, – зазначає Анна.

Ще один пріоритетний напрям воєнних новин – мобілізація, зокрема останні законодавчі зміни. Нещодавно видання опублікувало репортаж: журналісти знімали, як відбувається вручення повісток у Черкасах.

“Своїм відеорепортажем хотіли показати об’єктивну картину роботи представників територіальних центрів комплектування та реакцію на них черкащан, оскільки бачили, що в соцмережах поширювалося чимало фейкової інформації, – каже головна редакторка “Вичерпно”. – Домовитися з обласним територіальним центром комплектування та соціальної підтримки про спільний рейд вдалося доволі швидко. Представники ТЦК також охоче йшли на контакт, розповіли про свої функції, особливості роботи та свій попередній бойовий досвід (усі троє представників ТЦК, які були під час рейду з нашими журналістами, служили до цього в інших бойових підрозділах ЗСУ)”.

Анна додає, що медіа отримало багато відгуків на відеорепортаж. “Проте й побачили, що під цими дописами коментарі залишали боти, які намагалися дискредитувати як ТКЦ, так і ЗСУ. Тож розуміємо, що в суспільства є запит на висвітлення об’єктивної і неупередженої інформації, яка стосується війни в Україні, адже в іншому разі громадяни починають черпати її з інших джерел, не завжди достовірних”, – резюмує Анна.

Видання “18000” нині створює серію матеріалів про військових, які отримали складні поранення на фронті. Скриншот із сайту

Головне – не нашкодити своєю новиною. Такий головний принцип публікації матеріалів про війну в медіа “18000”, говорить керівниця відділу новин Вікторія Нянько. Вона додає, що видання продовжує послуговуватися порадами, які опублікувало Міністерство оборони ще на початку повномасштабного вторгнення. 

“Також ми публікуємо некрологи про полеглих на війні черкащан. Важливо цю інформацію брати з офіційних джерел: щоб вона була сто відсотків достовірною та щоб не зробити боляче рідним воїна. І як би це жорстко не звучало, такі новини потрібно балансувати в стрічці з іншими”, – зазначає Вікторія.

Вона додає, що медіа намагається бути корисним для своєї аудиторії. “Новина “спрацьовує”, якщо буде корисною аудиторії: інформуватиме, вчитиме, пояснюватиме, аналізуватиме. Такі замітки можуть бути і регіональні, і національні, лише важливо, щоб вони нікому не нашкодили. Так, у нашій стрічці можуть бути новини про збори, ситуацію на фронті від Зеленського чи Генштабу, про збитий Су-25 черкаською 110 бригадою, а також про роботу саперів, збиті ракети чи безпілотники”, – каже Вікторія Нянько.

Війна залишається однією з головних тем у публікаціях медійників Черкащини. Проте за півтора року після попереднього моніторингу тематика цих новин частково змінилася: медіа почали менше писати про благодійність та волонтерів і більше – про мобілізацію та кримінал. Водночас як тоді, так і зараз більшість новин на воєнну тематику – стримані публікації, часто пресрелізи офіційних установ. 

Єлєна Щепак, регіональна представниця ІМІ в Черкаській області

*Онлайн-медіа “18000”, директоркою якого є авторка публікації, відповідно до вимог методології моніторингів ІМІ, які передбачають дослідження найпопулярніших медіа регіону, задля уникнення конфлікту інтересів досліджувала регіональна представниця ІМІ з іншої області

Liked the article?
Help us be even more cool!