ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

Без засилля джинси і опозиції: особливості передвиборчої кампанії на шпальтах чернівецьких ЗМІ

19.07.2019, 16:00
Альона Заїка

Напередодні голосування до Верховної Ради України політичні новини у cтрічках чернівецьких ЗМІ набирають популярності, а передвиборча кампанія не позбавлена своїх цікавинок.

За перший тиждень липня у п’яти місцевих онлайн-ЗМІ Чернівців («0372», «Молодий буковинець»«БукІнфо»«АСС» і «Час») опублікували 482 новини, 108 з яких стосувались майбутнього голосування. Таким чином, кожна п’ята публікація у новинній стрічці була політичною, розповідала про кандидатів, партії або перебіг передвиборчої кампанії.

Найбільш заполітизованим ресурсом у оглядовий тиждень виявився сайт «Букінфо». З 59 опублікованих новин половина (51% або 30 новин) була про політику. На другому місці опинився «Час». Частка політичних новин тут склала 35% (або 18 публікацій) від усього контенту на сайті.

Найменше політичних новин було у стрічках ресурсів «0372» (11 матеріалів з 113 опублікованих на сайті новин) та «АСС» (14 політичних публікацій з 138 новин).

У оглядовий період місцеві ЗМІ приділили увагу перебігу передвиборчої кампанії в країні. Писали про реєстрацію кандидатів, роботу поліції та порушення виборчого законодавства. Але основним інформаційним приводом у оглядовий період стали казуси передвиборчої перегонки у Чернівцях.Одним з таких було оприлюднення діючим нардепом-кандидатом інформації щодо подвійного громадянства його опонентів:

Бурбак заявив, що двоє його конкурентів на окрузі мають громадянство Румунії

Бурбак продемонстрував буковинським журналістам, як виявив кандидатів у народні депутати, що вони є громадянами Румунії (ВІДЕО)

Очевидно, діючий нардеп Максим Бурбак намагався використати дану інформацію на свою користь. Проте місцеві ЗМІ досить нейтрально піднесли цей інформаційний привід, надавши можливість висловитись і іншим сторонам конфлікту.

Темі наявності подвійного громадянства серед кандидатів у нардепи приділили увагу чотири з п’яти ресурсів. Проігнорував це питання лише «АСС».

Ще одним неприємним сюрпризом передвиборчої кампанії на Буковині став політичний плагіат. На Кіцманьщині місцеві журналісти побачили, що у одного з кандидатів у народні депутати передвиборча програма підписана чужим прізвищем. Виявилось, що програма кандидата повністю співпала з програмою його колеги та однопартійцем з іншої області (Про прізвище забули: у одного з кандидатів у нардепи вкрадена від іншого передвиборча програма) :

Розголосу інциденту надали “0372” і “Молодий буковинець”.

Прихована реклама на шпальтах чернівецьких ЗМІ

Не обійшлось у оглядовий тиждень і без політичної «джинси». Хоча не можна сказати, що стрічки місцевих медій були вщент «засіяні» піаром кандидатів, приклади не зовсім коректного подання новин все ж спостерігались. Наприклад, замість того, аби відкрито маркувати політичну рекламу, місцеві медії частіше приховано «джинсували».

Так, із 108 новин, що стосувались політики і передвиборчої кампанії, тільки 5 були належним чином марковані як політичний піар. Ще 16 матеріалів мали ознаки замовності.

Найбільше прихованого піару було в стрічці «Букінфо». Із 11 матеріалів з ознаками джинси, тільки два були марковані як політична реклама («Лише медичного обладнання купили на десятки мільйонів»: нардеп від Чернівців Микола Федорук знову балотується до парламенту»;  «Поки Фищук "засівав" тільки свій округ, програла вся Кіцманщина: медпрацівники центральної райлікарні розповіли Івану Тичині про свої проблеми»). Інші 9 матеріалів з ознаками замовності на ресурсі подавалась під виглядом звичайних новин, або передруку пресслужб партій.

До піару під виглядом експертної думки політологів на шпальтах місцевих ЗМІ по одному разу вдавались лідерка БЮТ ("Тимошенко – прем’єр, який сьогодні потрібен Україні та президенту", – політологи», «0372») та партія націоналістів («Об'єднані націоналісти можуть пройти в Раду за рахунок активного електорату, - політолог, «Букінфо»). За леді Ю у ЗМІ джинсували політолог Олександра Решметділова та глава корпорації стратегічного консалтингу «Гардарика» Костянтин Матвієнко. Рух націоналістів рекламував політичний експерт Петро Олещук.

Відомі імена були помічені у прихованій рекламі “Аграрної партії» (Винник співатиме "молодим вовчицям" про Аграрну партію») та експрезидента Порошенка (Відомі українські письменники проголосили про свою підтримку “Європейської Солідарності” та особисто Петра Порошенка).

В цілому, відмінною особливістю передвиборчої кампанії у Чернівцях можна вважати повну відсутність реклами опозиційних сил. За оглядовий період на досліджуваних сайтах не зафіксовано жодної такої новини. Єдиним згадуванням став матеріал мережі “ОПОРА”, в якому йшлось про незаконну агітацію з боку представника опозиції:

“У Чернівецькій області кандидат у нардепи агітував освітян на колегії - ОПОРА”.

Альона Заіка, регіональна представниця ІМІ у Чернівецькій області

Підготовка матеріалу для цього блогу стала можливою завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews. 

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!