Аполітична Кіровоградщина. Лише 2% новин топових медіа регіону стосувалися політики
Топові онлайн-медіа Кіровоградщини оминають тему політики у своїх новинах. Причому роблять це так майстерно, що з майже трьох сотень проаналізованих нами новин лише 2% стосувалися політичної тематики.
Вже традиційно для вивчення усереднених показників медіасередовища Кіровоградщини ми досліджували стрічки новин п’яти топових видань регіону. Йдеться про “Гречку”, “Dozor”, “Без купюр”, “Точку доступу” та CBN. Шукали матеріали про політику, політиків та все, що з цим пов’язане. Особливо прискіпливо видивлялися в новинах ознаки політичної замовності, що вже почала проповзати до інфополя на національному рівні.
Факти без політики
Не затягуючи інтригу, констатуємо – ознайомившись із 288 новинними матеріалами, що були опубліковані в згаданих нами інтернет-виданнях із 6 по 10 березня, ми виявили лише шість новин, що так чи інакше стосувалися “політичної тематики”.
Це матеріал “Не день краси, а боротьба за рівноправ’я: кропивницькі депутатки презентували ролик до 8 березня (ВІДЕО)”, який було опубліковано на сайті “Гречка” 7 березня. “Політичною” новину можна назвати досить умовно, адже журналісти не робили прямих прив’язувань до конкурентних політсил депутаток, що фігурували в матеріалі. Тим не менш у тексті фігурує міжфракційне об’єднання “Рівні можливості”, членкині якого й звернулися до електорату з роз’яснювальним контентом на тему справжнього сенсу Дня боротьби за права жінок.
Першоджерелом відеозвернення виявився офіційний сайт Кропивницької міської ради, який депутатки й використали як майданчик для поширення просвітницької інформації. Що ж до журналістів, то вони не додавали зайвих “політичних мотивів” до новини, обмежившись фактажем та власне самим відеороликом.
Десь на межі з новинами про політиків і політику виявилась інформація про невдалу спробу провести сесію Кіровоградської обласної ради. Новини про це з’явились абсолютно у всіх топових видань. Однак тексти були однотипними – фактаж про відсутність кворуму і де-не-де короткий коментар голови облради Сергія Шульги.
Щоб додати привабливості такій, не надто цікавій для пересічного читача інформації, частина сайтів додала до новини десяток фотографій з місця події, фактично “перепрофілювавши” новину у фоторепортаж
У підсумку загальна кількість ”політичних новин” у медіаполі, створеному найпопулярнішими онлайн-медіа Кіровоградщини, становила 2%. Це найменший показник серед 10 регіонів, у яких було проведено дослідження. Найближча до нас у цьому аспекті Рівненщина, однак навіть там таких новин знайшли близько 2,5% загальної кількості.
Свідома позиція
Звісно, подібна статистика потребувала додаткових роз’яснень. Тож ми звернулися по коментар до редакторів видань, які наголосили, що відсутність політичних новин частково зумовлена періодом “затишшя” в представників політсил регіону, а частково позицією самих журналістів.
“Ми ніколи не були виданням, яке пише про політику як таку. Виняток – місцеві вибори, коли часом усе починає кипіти, і ситуації, коли політика втручається в соціальне життя, як-от було з перейменуванням міста.
Загалом, зараз спорадично ми моніторимо те, як обрані від області нардепи голосували за важливі законопроєкти або виступали їхніми авторами. Плюс змога вхопитися за політичні теми обмежена. Раніше ми моніторили декларації нардепів і місцевих депутатів, але зараз така опція відсутня.
Також до повномасштабної війни якісь політичні сутички, дебати ми могли помітити, спостерігаючи баталії на сесіях міськради, виконкомі, і це потрапляло на сайт. Зараз вони закриті для журналістів. Останні сесії обласної ради були відкриті, але проходили досить тихо і “без політики”, тобто без політичних чвар. Проте попереду – 31 березня – чергова сесія обласної ради, яка обіцяє бути гарячою і її ми не пропустимо”, – коментує ситуацію Анастасія Дзюбак, редакторка видання “Гречка”
Дещо інше бачення ситуації в Ольги Зими, редакторки видання “Точка доступу”: “Наше медіа висвітлює також політичні події, які відбуваються в Кіровоградській області. Це і про рішення міської та обласної рад, і політичні новини всеукраїнського контексту, що стосуються й жителів регіону.
Ці публікації з’являються, коли є інформаційні приводи. Найімовірніше, в період, що аналізувався, просто не було про що писати. А окремого політичного журналіста, який би детальніше цікавився всіма процесами, ми не маємо в штаті”.
Звісно, така відносна “аполітичність” інформаційного поля регіону підтримується далеко не всіма виданнями області. Вистачає і новин про “хорошого депутата”, і текстів-подяк за щедрі донати тим чи іншим політсилам. Та все ж подібним контентом зачасту грішать не надто популярні медіамайданчики, афілійовані до тих самих політиків.
Виваженіше до цього підходить, наприклад, інформпортал “Без купюр”, який виділив під політичні події цілу рубрику, яка хоч і не часто, та все ж наповнюється якісними матеріалами.
Підсумовуючи, констатуємо – фахові журналісти регіону останнім часом не надто активні у висвітленні навколополітичних новин. Однак якщо такі тексти все ж виходять, то їх намагаються робити максимально збалансованими та фактологічно наповненими. І це не може не тішити.
Павло Лісниченко, регіональний представник ІМІ в Кіровоградській області
Help us be even more cool!