Адмінресурс і власний "логотип": як рівненська міська рада просуває бренд Віктора Шакирзяна
“У Рівному взялися за очищення Басового Кута”, “Ще одне перехрестя стало безпечнішим для пішоходів”, “Чергова партія допомоги на передову від Рівненської громади”. Це уривки з публікацій телеграм-каналу секретаря Рівненської міської ради, в.о. мера Віктора Шакирзяна. Здавалося б, ці новини описують роботу комунальників і допомогу рівнян військовим. Але піар на цих подіях створили насамперед для Віктора Шакирзяна, чий особистий “логотип” фігурує на фото і відео новин.
Телеграм-канал Віктора Шакирзяна рівненська міськрада почала просувати наприкінці 2023 року, а віднедавна в соцмережах почали публікувати відео з позначкою “Віктор Шакирзян”, де посадовець фігурує на різних зустрічах, нарадах, інспекціях тощо. Персональним лого політика маркують навіть відео з церемоній прощання із загиблими військовими. У міській раді стверджують, що не знають, хто, з якою метою і за чий кошт у такий спосіб піарить політика. Не знають, хоча самі докладаються до просування цього контенту. Тож ми спробуємо розгадати цю загадку і зрозуміти, чи є все-таки межа в піару.
Телеграм-канал Віктора Шакирзяна позиціюють як офіційне джерело інформації. Принаймні в його описі так і сказано: “Офіційний Telegram-канал Секретаря Рівненської міської ради, виконуючого обов‘язки міського голови Рівненської територіальної громади”. Крім того, у назві каналу через скісну риску повідомляють, що це також канал Рівненської міської ради. Тож варто очікувати, що тут відображена офіційна позиція не лише посадовця, а й усього органу самоврядування. Хоча, спойлер, міська рада в спілкуванні з нами від цього ресурсу відреклася.
Телеграм-канал Віктора Шакирзяна позиціює себе також як канал Рівненської міської ради. Скриншот з телеграм-каналу @victorshakirzyan
Цей канал почали наповнювати в жовтні 2023 року, і зараз він має понад 6 тисяч підписників. До речі, хто займається його наповненням, невідомо. Зворотного зв’язку тут немає, як і можливості щось запитати в коментарях.
На каналі можна побачити різні анонси, оголошення, новини міста і багато контенту про діяльність Віктора Шакирзяна, який має характер і звітів, і самореклами політика водночас.
Канал наповнюють активно, деякі дописи в ньому досить емоційні, з цитатами Віктора Шакирзяна. Мабуть, через таке активне наповнення цей ресурс став одним з головних джерел інформації про події міста. Тож тепер на нього часто посилаються рівненські медіа.
Приклади, коли ЗМІ посилаються на телеграм-канал Віктора Шакирзяна. Скриншоти із сайтів “Суспільне” і “Рівне 1”
Такі канали є чи не в кожного політика досить високого рівня. У Рівному, наприклад, свій канал має голова ОВА Олександр Коваль. Щоправда, очільник адміністрації не має свого власного лого, на відміну від в.о. мера.
Позначка “Віктор Шакирзян” почала з’являтися на фото і відео телеграм-каналу Віктора Шакирзяна в липні цього року. На лого схематично зобразили символ міста – рівненську браму і напис “Віктор Шакирзян”. До речі, подібне лого має партія Віктора Шакирзяна “Рівне разом”.
Ліворуч логотип партії “Рівне разом”, праворуч – позначка “Віктор Шакирзян”. Джерела зображень: сторінка “Рівне разом” у фейсбуку, телеграм-канал Віктора Шакирзяна
Тепер це лого розміщують на фото і коротких відео для соцмереж, знятих на заходах, де буває посадовець. Вочевидь, у такий спосіб команда політика не лише прагне показати власника контенту, а й створити в аудиторії асоціацію, що все хороше, про що розповідають, – завдяки Віктору Шакирзяну. Інакше навіщо досить великим шрифтом вказувати його ім’я?
У деяких випадках персональне лого політика видається досить доречним, як-от на заході вшанування Битви під Берестечком, куди Віктор Шакирзян поїхав на вихідних. А в деяких поява лого дезорієнтує. Наприклад, коли на відео великим планом знімають дрони, старлінки, зарядні станції, а потім секретаря ради, який передає все це військовим. Якщо ці відео дивитися, не прочитавши текст публікації, то у вас неодмінно складається враження, що Віктор Шакирзян сам це все купує і передає військовим. Тільки з тексту публікації ви дізнаєтесь, що техніку придбали за кошт громади міста.
Віктор Шакирзян передає військовим техніку, придбану за кошти громади міста. Скриншоти з відео телеграм-каналу Віктора Шакирзяна
На цьому ж каналі поруч з відео про передання техніки, придбаної за міський кошт, є й такі самі відео, де Віктор Шакирзян надає військовим техніку, придбану вже коштом його благодійного фонду “Фонд Віктора Шакирзяна”. Тут використання його позначки має доречніший вигляд.
Інший приклад недоречного використання позначки “Віктор Шакирзян” – комунальні новини міста. Наприклад, до допису телеграм-каналу Віктора Шакирзяна про облаштування проїзду двома вулицями прикріпили відео, де роботу комунальників промаркували “Віктор Шакирзян”. На відео є й сам в.о. мера, однак воно насамперед демонструє роботу Рівненського ШЕУ, а не його власну. Це саме відео з позначкою також поширили на сторінках Рівненської міської ради в інстаграмі й фейсбуці (у фейсбуці відео потім видалили. – Ред.).
Рівненська міська рада у своєму інстаграмі називає проведення робіт з облаштування проїзду продовженням впровадження “реформи Віктора Шакирзяна”. Скриншот зі сторінки Рівненської міської ради в інстаграмі
Інколи дописи про ремонти доріг, проведені комунальниками, супроводжують не відео, а фото з позначкою “Віктор Шакирзян”. На світлинах демонструють результати ремонтів, іноді порівнюють до і після. Присутність лого на фото мала б, напевно, переконати аудиторію, що політик проводив ці роботи особисто, чи принаймні, що він великий господарник, який цьому дуже сприяє. А коли рівненські ЗМІ поширюють такі фото і відео з лого Шакирзяна, вони свідомо чи ні публікують його піар. Про такі випадки Інститут масової інформації вже повідомляв у серпні.
Рівненські ЗМІ поширили піар Віктора Шакирзяна. Скриншоти із сайтів “Рівне вечірнє” і “Рівне медіа”
Деякі медіа у своїх новинах про такі ремонти використовують ці самі фото, але обрізають позначку “Віктор Шакирзян”. Ймовірно, цим вони порушують авторське право. З іншого боку, ЗМІ вдаються до таких заходів, бо не хочуть приховано піарити політика і, можливо, не знаходять інших фото для своїх публікацій.
Попри те що в каналу є приставка “Рівненська міська рада”, його контент не можна вважати незаангажованим. На нашу думку, використання цієї приставки – це маніпуляція. А з погляду стандартів журналістики всі публікації з телеграм-каналу Віктора Шакирзяна потребують перевірки й додаткових коментарів.
Найбільш незрозумілою є поява позначки “Віктор Шакирзян” на відео з церемоній прощання із загиблими на війні військовими. Ці відео поширюють численні пабліки в соцмережах, а також сторінка Рівненської міськради в інстаграмі. На них часто великим планом знято обличчя родичів та портрети загиблих захисників. На такому тлі весь час фігурує напис “Віктор Шакирзян”, який явно не вписується в цю картину. Якщо автори відео розміщують позначку з метою піару, то в цьому разі він є не лише недоречним, а й неетичним.
Скриншот з інстаграму Рівненської міської ради. Блюр облич виконаний авторкою
Логічно, що власником позначки “Віктор Шакирзян” і всього контенту з нею мав би бути сам посадовець. Ми спробували з’ясувати, так це чи ні. Однак у реєстрі торговельних марок про такий логотип немає жодної інформації. Також ми звернулись із запитом до Віктора Шакирзяна, в якому запитали, хто є власником логотипа з його іменем. Але у відповіді на запит за підписом начальниці відділу комунікації та зв’язків із громадськістю Яни Євтушок нам повідомили, що міській раді про це нічого не відомо.
“Інформація щодо власника логотипа “Віктор Шакирзян”, а також фото і відео з логотипом “Віктор Шакирзян” у виконавчому комітеті Рівненської міської ради відсутня”, – йдеться у відповіді на запит представниці ІМІ в Рівненській області.
Також ми запитували таке:
- кому належить акаунт міської ради в інстаграмі, який поширює відео з логотипами, та телеграм-канал Віктора Шакирзяна, який позиціюють також як канал міської ради;
- чи є інформація з цих ресурсів офіційною;
- чи займаються працівники Рівненської міської ради наповненням цих ресурсів (також ми просили вказати їхні посади й надати контакти);
- хто фінансує наповнення цих ресурсів і скільки це коштує;
- кому належать фото і відео з логотипом “Віктор Шакирзян”.
У відповіді міська рада вказала, що офіційним джерелом інформації Рівненської міської ради є її сайт. А наповненням сайту, інстаграму і фейсбуку міської ради займається відділ комунікації та зв’язків із громадськістю виконавчого комітету. Тобто міська рада, по суті, визнала, що її працівники поширюють піар Віктора Шакирзяна на сторінці ради в інстаграмі.
Водночас у відповіді на запит зазначили, що окремої статті щодо фінансування виготовлення контенту для акаунту в інстаграмі немає.
Рівненська міська рада чомусь адресувала відповідь на запит не представниці ІМІ, а Віктору Шакирзяну
А ось про телеграм-канал Віктора Шакирзяна міській раді, як виявилось, нічого не відомо. “Інформація щодо Тelegram-каналу “Віктор Шакирзян / Рівненська міська рада” @victorshakirzyan, відповідальних за його наповнення, фінансування та виготовлення контенту для нього у виконавчому комітеті Рівненської міської ради відсутня”, – зазначають у відповіді на наш запит.
Попри те що міській раді нічого не відомо про цей телеграм-канал, вона з десяток разів пропонувала підписатися на нього своїм підписникам у фейсбуці.
“Підписуйтеся та дізнавайтеся усі оперативні новини нашої громади”, – стверджують у дописах Рівненської міської ради із закликом підписатися на телеграм-канал Віктора Шакирзяна.
Рівненська міська рада просуває телеграм-канал Віктора Шакирзяна. Скриншот допису Рівненської міської ради у фейсбуці
“Якщо міська рада просуває певні акаунти в соцмережах, що висвітлюють в.о. мера, але одночасно рада стверджує, що це не її акаунти й вона не знає чиї, то це, дійсно, певна ознака адмінресурсу”, – вважає медіаюрист Інституту масової інформації Роман Головенко.
Ми запитали в начальниці відділу комунікації та зв’язків із громадськістю Яни Євтушок, чому позначка Віктора Шаркизяна фігурує на відео і фото, які поширює міська рада, однак відповіді не отримали.
“Я зараз зайнята, не можу говорити. Якщо є ще якісь питання, надішліть, будь ласка, ще один інформаційний запит, і ми вам надамо відповідь. Можливо, треба щось уточнити, ми вам у письмовому порядку надамо всі уточнення”, – відповіла Яна Євтушок на пряме запитання представниці ІМІ.
Медіаекспертка Інституту масової інформації Яна Машкова вважає, що немає обґрунтованих причин, чому пресслужба використовує персональну позначку Віктора Шакирзяна на контенті, який стосується допомогти військовим, діяльності мерії чи на прощальній церемонії із захисниками.
“Якщо говорити про захист від “крадіжки” фото- та відеоконтенту, то етичнішою практикою все-таки був би розміщений логотип мерії. Адже на діяльність висвітлення цих подій, ймовірно, йдуть кошти з міського бюджету, а не з власних витрат міського голови. В цьому разі використання логотипа може свідчити, що міський голова чи пресслужба мерії намагаються просувати особистий бренд керівника міста за державні кошти”, – розповідає Яна Машкова.
Ми намагалися поспілкуватися з Віктором Шакирзяном, зателефонувавши на його особистий номер. Однак він не підіймав слухавки. Також ми телефонували помічнику Віктора Шакирзяна як депутата Олесю Лопачуку. Він повідомив, що не може коментувати будь-які питання, пов’язані з піаром політика, і також порадив звертатись із запитом до міськради або ж до начальниці відділу комунікації та зв’язків із громадськістю Рівнеради Яни Євтушок. До тієї посадовиці, яка повідомила у відповіді на запит, що раді не відомо нічого про телеграм-канал Шакирзяна.
До речі, у декларації Віктора Шакирзяна за 2023 рік немає інформації про оплату якоїсь власної пресслужби чи піарника, який міг би вести його телеграм-канал. Ця інформація мала б бути в декларації, у разі якщо послуги піарника коштували понад 150 тисяч гривень. Тож ми можемо лише припускати, що частину цих функцій виконують працівники міської ради. Принаймні ми точно знаємо, що вони просувають його телеграм-акаунт і публікують контент із його логотипом на офіційних сторінках ради.
З подібними прецедентами, коли політик маркує своїм лого зафільмовану роботу комунальників, передання техніки військовим і навіть похорони захисників, ми ще не зустрічались. Тож рівненський в.о мера в цьому разі унікальний. Закон “Про рекламу” йому цього не забороняє, втім етичність появи персонального лого явно під питанням. Усе це нагадує довгу піар-стратегію із залученням адміністративного ресурсу. Стратегію, яка, вочевидь, розрахована на майбутні вибори.
Ганна Калаур, регіональна представниця Інституту масової інформації в Рівненській області
Help us be even more cool!