Інститут масової інформації за підтримки уряду Великої Британії провів моніторинг ЗМІ у низці регіонів України в рамках проекту "Будуємо мости заради реформ і довіри". Дослідження, поміж іншими, мало на меті висвітлити рівень подачі місцевого контенту у ЗМІ, залучення активістів та громадських діячів у процесі створення локальних новин, рівень представленості місцевої влади в медіа. Публікуємо перший звіт, який стосується шести ЗМІ Миколаєва різних типів. 

Кількість матеріалів на місцеву тематику від загальної кількості матеріалів:

У Миколаєві зафіксовано один з найнижчих середніх показників серед  досліджуваних міст кількості матеріалів на місцеву тематику – 60%. Проте, показник виключно журналістських матеріалів на суспільно важливі теми менший, ніж показник кількості матеріалів, що містять ознаки замовлення. До того ж, надзвичайно велику частину матеріалів складає "паркет" (прес-релізи, описи прес-конференцій, офіційні заяви), що ще більше нівелює кількість власне журналістських матеріалів.

Найменший рівень кількості матеріалів на місцеву тематику зафіксований за інтернет-виданнями42%. У друкованих виданнях та ТБ70% та 69% відповідно.

Матеріали з ознаками замовлення – миколаївська ситуація:

Кількість матеріалів з ознаками замовлення у Миколаєві за трьома типами ЗМІ у середньому складає 12% від загальної кількості матеріалів на місцеву тематику. Найменший показник матеріалів з ознаками замовлення зафіксований у друкованих виданнях5%, а цей самий показник в інтернет-виданнях та на ТБ складає – 17% та 13% відповідно.

Журналістські стандарти та місцева тематика:

Дослідження журналістських матеріалів на відповідність таким трьом стандартам як стандарт балансу думок/точок зору, відокремленість фактів від коментарів та достовірність, показало наступні результати. У 16% матеріалів присвячених місцевій тематиці було порушено стандарт балансу думок/точок зору. Найбільше цей стандарт порушувався в інтернет-виданнях – аж 26% матеріалів не відповідають зазначеному стандарту. У свою чергу в друкованих виданнях та на телебаченні кількість незбалансованих матеріалів становить 9% та 14% відповідно.

Не надто відрізняється ситуація з порушенням стандарту відокремлення фактів від коментарів – показник складає 14% матеріалів. Як і у випадку з балансом думок, найбільше цей стандарт порушувався інтернет-виданнями31% матеріалів з невідокремленими фактами від коментарів. У друкованих виданнях цей показних закріпився на позначці 10%, а на телебаченні не зафіксовано жодного випадку порушення цього стандарту.

Значно менше у Миколаєві місцеві ЗМІ публікували недостовірну інформацію, порушуючи таким чином ще один важливий професійний журналістський стандарт – достовірності,  показник кількості таких матеріалів складає 8%. З них знову ж таки "лідером" у негативному сенсі залишаються інтернет-видання Миколаєва, у яких показних недостовірних матеріалів становить 24% матеріалів на місцеву тематику. За друкованими виданнями та ТБ порушень зазначеного стандарту не зафіксовано.

Аналіз матеріалів про місцеву владу:

Показник матеріалів у ЗМІ Миколаєва про владу, не враховуючи "паркет", складає 11%. Приблизно однакий рівень таких матеріалів відзначено за усіма досліджуваними типами ЗМІ: друковані13%, інтернет-видання 9% та ТБ11%. Принагідно відзначити, що значна кількість матеріалів інтернет-видань, має характер негативного контексту та містить критику влади, яка, наприклад, абсолютно була відсутня на телебаченні.

Показник джинси є посереднім і складає 12% матеріалів присвячених владі. Найбільшими "джинсовиками" є інтернет-видання з показником 17%, найменшими – друковані видання з показником 5%. На телебаченні зафіксовано 13% таких матеріалів.

Натомість у Миколаївських ЗМІ зафіксований один з найбільших показників "паркету" – кожен другий матеріал (50% матеріалів присвячених владі). Найвищий показник закріплюється за друкованими виданнями75%. Не набагато краща ситуація в інтернет-виданнях67%. Відповідно найнижчий показник прослідковується за телебаченням9%.

Журналістська робота за окремими темами:

Актуальним є висвітлення діяльності громадського сектору, яке часто полягає у критиці влади, подачі альтернативних коментарів та точок зору. У миколаївських ЗМІ рівень присвячених цьому матеріалів становить 5%.

Найбільше уваги таким матеріалам приділяють на телебаченні7%, в друкованій пресі – 6% присвяченій цій темі. В онлайнових виданнях зафіксовано найменший показник – 2%.

Найактуальнішою темою для більшості місцевих жителів є тема житлово-комунального господарства, яка є показником комфорту життя та рівня розвитку міста. Місцевими медіа, що найактивніше працюють над цією тематикою є друковані видання та телебачення9% та 7% відповідно, а низький показник у 2% зафіксовано за інтернет-виданнями.

Моніторинг проводився з 22 жовтня по 8 листопада 2015 року на сайтах "Преступности.нет" та "Новости Н", газетах "Рідне Прибужжя" та "Вечірній Миколаїв", телеканалах "Март" та МОДТРК у рамках проекту "Будуємо мости заради реформ і довіри", який реалізовує Інститут масової інформації за підтримки Уряду Великої Британії.

ІМІ

Фото: НикВести