Тендер на 2 мільйони, чергова забаганка Маріупольської міської ради
“Коли наступного разу Вадим Бойченко на засіданні міської ради, наче мантру почне повторювати “Досить вже піаритися!”, у бік депутатів та активістів, то нам буде чим йому відповісти!” З цих слів депутата маріупольської міськради Максима Бородіна, почався резонансний діалог між громадою та декількома групами депутатів місцевої ради. Діалог, який згодом з площини Фейсбуку погрожує перерости до перевірки у НАБУ щодо присутності корупційної складової, а також на відсутність або, навпаки, наявність конфлікту інтересів. Депутати один одному закидають звинувачення у надмірному використанні PR-ресурсів. Це невелика група з депутатського корпусу від партії “Сила Людей”, та інша частина, більша – представники Опозиційного блоку.
Чи морально замовляти ефір на телеканалі Ріната Ахметова?
“Гадаю багато маріупольців захоче спитати у Вадима Сергійовича (прим. авт. – Бойченко, міський голова Маріуполя), чи вважає він моральним, за наші із вами гроші, замовляти PR у газетах та на телеканалах Ріната Ахметова?” – питає у відкритому пості на сторінках Фейсбуку Максим Бородін, депутат маріупольської міськради.
Йому намагається парирувати депутатка від Опоблоку Ольга Пікула: “Ви на цих ефірах також бували, і дуже неправильно вішати на це ярлик PR. Погодьтесь, люди мають знати про всі зміни у місті, не чекаючи на те, поки якийсь представник ЗМІ на своє бажання вирішить висвітлювати цю конкретну подію чи ні… Ми – депутати, а не журналісти, спілкуючись напряму із мешканцями та знаючи про їх проблеми, повинні вирішувати, які теми в першу чергу треба висвітлювати. Усі ЗМІ Маріуполя комерційні, та логічно, що за їх послуги треба платити, що ефірний час недешеве задоволення, альтернативи цьому нема.”
Виникає логічне питання: навіщо тоді депутати заявляли про тендер? Адже зі слів Ольги Пікули, вони й самі знають, як, коли, та що саме треба робити, щоб їх вчасно та у весь зріст, почули та побачили телеглядачі та потенційні виборці. Але теж у тому, що 2 мільйони для цього занадто, зізнається і сама представниця Опоблоку. Цікаво, чи у піклуванні за ЗМІ, котрим треба на щось жити, п. Ольга пам’ятає, що кожен такий матеріал повинен маркуватися як реклама?
Депутат міської ради від Опозиційного Блоку Ірина Дудіна є директоркою одного з каналів (МТВ). Міський голова Маріуполя Вадим Бойченко є колишнім топ-менеджером одного з металургійних комбінатів, що належить Рінату Ахметову. Так само, як і вагома частина ЗМІ Маріуполя, – вони також належать холдингу Метінвест. Про місто жартують – “тут усі під однією ковдрою!”. Тендер виграли дві газети – “Приазовский Рабочий”, “Ильичевец”, та два телеканали – “Сигма”, “МТВ”, окрім того, в тендері брав участь телеканал “ТБ-7” (колишній власник О. Савчук, та машинобудівний “Азвомаш”, також екс-“регіонали”). Є ще два Громадських ТБ, але тягатися із “старою гвардією” маріупольського телеефіру їм не під силу, і не через різну аудиторію, а через чисто технічні показники, потужності для прямого ефіру та студійні павільйони.
Через які ж гроші така метушня? Це сума, що її заплановано до виділення з міського бюджету, 2 мільйони 50 тисяч гривень. І це три тендери:
1) Послуги, пов’язані з друком (інформаційне висвітлення діяльності Маріупольської міської ради та її виконавчого комітету у міських друкованих ЗМІ).
2) послуги з транслювання телепередач, (інформаційне висвітлення діяльності Маріупольської міської ради та її виконавчого комітету на міських телеканалах)
3) Закупівля телекомунікаційних послуг, крім послуг телефонного зв’язку і передачі даних (інформаційне висвітлення діяльності Маріупольської міської ради та її виконавчого комітету на національних каналах).
“В технічному завданні знайомі вже телеглядачам та депутатам рубрики у газетах, та на телебаченні, – каже Максим Бородін та коментує цей вибір, – це “Трибуна депутата”, так-так, саме та “трибуна”, яка є спільним інформаційним проектом “Приазовского рабочего” і міськради. Не всім депутатам туди був вільним вхід. А тепер це “задоволення” за гроші маріупольців! “Коммуналка”, “Точка зрения”, “Троеточие”, “Грани” – все це вже існуючі на місцевому ТБ програми”, – пояснює Бородін.
Але якщо всі ці рубрики та програми з’явилися до того, як було заявлено про початок тендеру, не означає, що тендер було прописано під конкретних учасників?
Журналіст депутату: відповідь
“Зазвичай, якщо в якомусь місті трапляються реальні позитивні рухи, ЗМІ самі готові про це розповідати та самі готові це показувати,” – нагадує депутатам простий, а головне безкоштовний спосіб, як з’явитися на сторінках та екранах місцевих медіа, журналістка маріупольської студії Громадського ТБ Донбасу Юлія Діденко.
“Ці гроші були від початку закладені у міський бюджет. Видатки включено до статті “Забезпечення діяльності виконавчих органів міської”, без розшифровки, разом із зарплатнею, придбанням автівок, офісної техніки, меблів та багато чого іншого. Однією сумою,” – каже Олег Харченко, активіст ГО Ініціативна Група “Разом”.
Платити за кількість ефірного часу на рейтинговому каналі, а не за річний бюджет, пропонують депутати від Сили Людей.
“Коли мене запрошували на передачі, жодного разу ніхто не казав, що це за кошти бюджету та мене запрошують по плану! Якщо би я знав, принципово би не відвідував ці передачі. І не треба плакати, що вам (прим. авт. – міським депутатам від Опоблоку) потрібно доносити виборцям свої позиції – зустрічі з мешканцями ніхто не відміняв!” – говорить Бородін.
“У бюджеті могло бути передбачено якусь суму для інформаційно-PR питань, але, як на мене, сума дійсно велика для Маріуполя. Що стосується законності та наявності конфлікту інтересів – це питання має бути скеровано до внутрішнього антикорупційного контролю (якщо такий є), до керівника апарату, а також враховуючи суми, про які йде мова, є можливість залучати до цього НАБУ для перевірки (це може зробити депутат міськради, що підняв це питання та вже має консолідовану детальну інформацію по проведеним тендерам),” – дає поради юрист ІМІ Максим Ратушний.
На цьому дискусії між громадою припинилися, а незадоволені депутати почали збір інформації та подання листів і заяв у відповідні органи та установи.
За законом
Треба нагадати, що за законом уся оплачена інформація має бути помічена знаком “реклама” або “політична реклама”. На телебаченні у випусках новин рекламні сюжети мають стояти поза основним випуском новин, так також бути поміченими.
Висвітлення діяльності міської ради регламентовано Законом України “Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації”. Стаття 5 Закону “Порядок фінансування висвітлення…” однозначно встановлює “видатки на фінансування засобів масової інформації щодо висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування передбачаються у Державному бюджеті України та в місцевих бюджетах окремо”.
Петро Андрющенко робить увагу на тому, що в рішенні Маріупольської міської ради “Про бюджет міста на 2017 р.” немає окремо визначених видатків на висвітлення діяльності. Єдине, що є витрати на сприяння діяльності телебачення та радіомовлення у сумі 291 тис. грн. Але ніяких 2 млн грн на висвітлення діяльності бюджетом не передбачено. Висновок – закупівля за бюджетний кошт “висвітлення діяльності ради” незаконна,” – підсумовує Андрющенко.
Але крапку ставити ще зарано, бо ця історія матиме продовження. Окрім всього, це непоодинокий випадок в Україні за останній час. На жаль, не всі закони однаково корисні, та було б добре передивитися цю норму щодо фінансування ЗМІ місцевою владою. Адже цифри з витратної частини міського бюджету кажуть самі за себе: висвітлення діяльності міської ради у ЗМІ – 2 млн грн; охорона міського голови Маріуполя Вадима Бойченко – 490 тис. грн ; програма “Доступне Місто”, що має на меті поліпшити життя людей з обмеженими можливостями, – 253 тис. грн.
ІМІ вже писав про владу та фінансування ЗМІ – Регіональне ТБ та радіо – чи можливо стати незалежним від місцевої влади та Нововолинська міська влада виділила на свій трирічний піар у ЗМІ понад 1 млн грн
Матеріал підготовлено в рамках проекту «Мережа медіа-спостерігачів», який виконує ІМІ за підтримки Посольства США.
Текст: Юлія Гаркуша-Галко, регіональна представниця ІМІ в Маріуполі Донецької області, для сайту Громадське.ТБ Приазов'я.
Help us be even more cool!