ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

Медіачек: висновок щодо необґрунтованого показу насильства у випуску ТСН за 12 березня 2019 року

29.03.2019, 16:41
Фото - detector.media

У межах Спільного механізму громадських організацій "Детектор медіа" та "Інститут масової інформації" для розгляду скарг на ЗМІ "Медіачек" було подано скаргу щодо випуску ТСН за 12 березня 2019 року.

Скаржник просить перевірити на відповідність законодавству багаторазові повтори сцен насильства і жорстокості впродовж випуску. "Детектор медіа" публікує повний текст висновку.

Нагадаємо, нещодавно "Детектор медіа" та Інститут масової інформації запустили механізм скарг на неякісні журналістські матеріали, які порушують законодавство та професійні стандарти. На сайтах "Детектора медіа" та Інституту масової інформації розміщено спеціальну форму для подання публічної скарги. Поскаржитися може кожен користувач, анонімні скарги не розглядаються. Цей механізм слугуватиме для оперативного консультування щодо порушень у ЗМІ. У разі якщо подані матеріали свідчать про наявність складної ситуації, організації передають скарги до розгляду в Комісію журналістської етики (КЖЕ) та Незалежну медійну раду (НМР).

Висновок №1 щодо випуску Телевізійної служби новин за 12 березня 2019 р.

І. Дані щодо скарги та оскарженого матеріалу

1. 13 березня 2019 р. до ініціативи Інституту масової інформації та "Детектора медіа" надійшла скарга Олексія Мазура щодо випуску Телевізійної служби новин за 12 березня 2019 р. Скарга мотивована тим, що у випуску новин має місце "смакування невиправданими з точки зору етики, моралі і здорового глузду багаторазовими повторами сцен насильства і жорстокості у випусках ТСН… Зокрема, 12 березня випуск почався з кадрів побиття одним сусідом іншого за гучну музику. Замість того, аби продемонструвати відео з камери спостереження один раз, у випуску сцену побиття повторювали кільканадцять разів, причому декількома серіями: коли вперше розповіли про інцидент на початку випуску і коли повернулися до нього впродовж ефіру…"

2. Запис даного випуску новин розміщений в мережі інтернет.

3. Час виходу в етер випуску: 19:30, телеведуча – Лідія Таран, журналісти-співавтори сюжету – Валерія Ковалінська, Ольга Нескородіна та Святослав Родюк.

4. Зміст відповідної частини оскарженого матеріалу (заг. тривалість – 62 хв. 48 сек.) наступний. На початку випуску подається анонс подій, які будуть висвітлені в даному випуску, зокрема на перших же його секундах подається відео бійки між сусідами в коридорі житлового будинку. На 1 хв. 23 сек., після анонсу, тобто як перша новина у випуску новин, починається розповідь про те, як один сусід "ледь не до смерті" відлупцював іншого за гучну музику, про що треті сусіди написали в соцмережах, виклавши відповідне відео з камер спостереження. На 1 хв. 41 сек. телеведуча просить прибрати дітей від телеекранів.  1 хв. 52 сек. – 1 хв. 55 сек. – відео побиття сусіда сусідом, коли завдаються удари ногами в голову сидячому на підлозі. 2 хв. 20 сек. – 2 хв. 23 сек. – сцена попередньої бійки – боротьби між сусідами, у процесі якої особа, що нібито гучно слухала музику, опинилася в міжквартирному коридорі.  2 хв. 32 сек. – 2 хв. 45 сек. – повторна демонстрація сцени бійки, а саме побиття лежачого, яке згодом переходить у завдання ударів ногами та руками в голову після того, як останній піднявся на коліна. 4 хв. 42 сек. – 4 хв. 44 сек. – нова демонстрація побиття лежачого ногами в голову. 5 хв. 27 сек. – сюжет закінчується, але анонсується повернення до цієї теми згодом у випуску. А саме: 31 хв. 10 сек. – ведуча випуску повертається до теми "сусідського побиття". 31 хв. 34 сек. –  31 сек. 52 сек. – повторне відео боротьби між сусідами (аналогічне до 2 хв. 20 сек. – 2 хв. 23 сек.), при цьому на 31 хв. 42 сек. – 31 хв. 50 сек.  знову відео завдання ударів ногами в голову. 32 хв. 10 сек. – повторний сюжет на тему "сусідських бійок" завершується.

ІІ. Законодавство, яке регулює дану сферу суспільних відносин

1. Конституція України, ст. 34:

"Кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань.

Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб – на свій вибір.

Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинамдля охорони здоров'я населеннядля захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя".

2. Закон України "Про телебачення і радіомовлення", ч. 2 ст. 6, ч. 5 ст. 28 та ч. 2 ст. 62 відповідно:

"Не допускається використання телерадіоорганізацій для:

<…>

необґрунтованого показу насильства;

<…>

трансляції програм або їх відеосюжетів,  які можуть завдати шкоди  фізичному, психічному  чи  моральному  розвитку  дітей  та підлітків, якщо вони мають змогу їх дивитися..."

"Ліцензіат не має права розповсюджувати програми і передачі, трансляція яких не  допускається згідно з вимогами частини другої статті 6 цього Закону, а також програми, здатні впливати на нормальний фізичний, розумовий або моральний розвиток дітей та юнацтва, і  програми, що містять сцени, які викликають жах, сцени вбивства, насилля (фізичного чи психологічного), сцени, звернені до сексуальних інстинктів".

"Телерадіоорганізаціям забороняється розповсюджувати, а також анонсувати програми та передачі, які можуть зашкодити фізичному, інтелектуальному і духовному розвитку неповнолітніх та юнацтва, крім як протягом ефірного часу в добовому відрізку з 23.00 до 6.00 та на каналах з обмеженим доступом.

Такі програми або передачі повинні мати спеціальне попередження і відповідно  позначатися в розкладі програм телерадіоорганізацій та спеціально позначатися безпосередньо перед їх трансляцією".

ІІІ. Оцінка розглядуваного матеріалу

1. Указаний сюжет випуску новин з множинними сценами насилля демонструвався в ранній вечірній час (19:30), що на 3,5 год. раніше визначеного Законом часу зняття обмежень у контенті й що дозволяло дітям і підліткам його переглянути. Заклик телеведучої прибрати дітей від екранів не можна вважати адекватним і достатнім для запобігання шкідливому впливу на неповнолітніх, зокрема з огляду на те, що вони у відповідний момент могли перебувати самі перед екраном, глядачі могли перемкнутися на даний сюжет уже після даного попередження, зокрема в момент демонстрації побиття, а сам такий заклик міг викликати зворотний ефект, тобто підвищений інтерес у дітей до даного сюжету. Зрештою, в телеглядачів немає обов’язку прибирати дітей від екрану щоразу, коли цього вимагає телеведучий, натомість наявне інше законодавче регулювання – для телерадіоорганізацій – наведене в розділі ІІІ даного висновку.

2. У сюжеті демонструвалося жорстоке побиття однієї особи іншою, яка практично не чинила опору (принаймні так виглядає з нарізки відео камер спостереження). Такий сюжет після перегляду його дітьми може налякати частину з них, а для іншої частини може стати прикладом для наслідування або переконати в тому, що допускається і такий спосіб вирішення проблем із сусідами (не всі діти в силу свого віку спроможні зрозуміти критику дій сусіда-нападника, яка звучала в сюжеті). Це цілком підпадає під поняття "трансляції… відеосюжетів, які можуть завдати шкоди… психічному чи моральному  розвитку дітей та підлітків, якщо вони мають змогу їх дивитися".

3. Окремо необхідно звернути увагу на багаторазове повторення сцен побиття впродовж новинного випуску – п'ять разів. Таке багаторазове повторення не можна визнати обґрунтованим інтересами глядача, але воно може бути зумовлене інтересом телерадіоорганізації втримати увагу своєї аудиторії завдяки показу шокуючих сцен.

4. Питання щодо розповсюдження інформації про насильство та щодо захисту дітей від негативного впливу інформації повинні регулюватися редакційним статутом телерадіоорганізації (ч. 4 ст. 57 згаданого Закону). Але наразі на веб-сайті телерадіоорганізації її редакційний статут відсутній (або розміщений у такий спосіб, що не дозволяє знайти його звичайному користувачеві).

З урахуванням вищенаведеного констатуємо, що ТзОВ "Телерадіокомпанія "Студія 1+1" було порушено вимоги абзаців п'ятого та восьмого ч. 2 ст. 6, ч. 5 ст. 28 та абзацу другого ч. 2 ст. 62 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" у випуску Телевізійної служби новин за 12 березня 2019 р., який вийшов о 19:30.

25 березня 2019 р.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!