ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

Медіа та Зеленський – запитання без зрозумілих відповідей

18.04.2019, 15:26
Фото - detector.media

"Медійна частина" інтерв’ю Зеленського виданню "РБК-Україна" викликала в мене купу запитань. Наведу одну з цитат: "…средства массовой информации должны быть максимально свободными. …Я бы очень мечтал, чтобы пресса была независимой экономически, коммерчески. Чтобы ее нельзя было проплачивать – статьи, издания, программки на телевидении. Мы думаем об этом. Думаем с ребятами над законопроектом, чтобы телевидение было свободное. Чтобы они находили не только деньги с рынка. Пока рынок у нас слабый, нет рекламного рынка. Я бы хотел максимально искать западные инвестиции для инвестирования в свободу слова".

Як медіаекспертці мені цікаво, що означає фраза "думаем с ребятами над законопроектом, чтобы телевидение было свободное"? Якщо йдеться про телебачення, вільне від олігархів і джинси, – ми обома руками за. Роками громадянське суспільство над цим працювало й уже підготувало законопроект "Про аудіовізуальні послуги". Ухвалення цього законопроекту є одним із пріоритетів "Реанімаційного пакету реформ" (РПР) і передбачено в Угоді про асоціацію України з ЄС. Воно також означатиме запровадження більшої прозорості, чіткості і відповідальності на ТБ та радіо. Ми будемо раді, якщо Володимир Зеленський мав на увазі саме деолігархізацію медіапростору і запровадження європейських стандартів незалежності, прозорості і відповідальності. Станом на зараз ніхто з команди Зеленського не контактував із медіаекспертною спільнотою щодо розроблення будь-яких медійних законопроектів.

У той же час історія стосунків кандидата Володимира Зеленського з телеканалом "1+1" свідчить, що він залюбки користується телевізійним ресурсом. І не просто користується, а має цілком очевидну підтримку власника цього телеканалу – олігарха Ігоря Коломойського. 17 квітня Нацрада передала до ЦВК інформацію про порушення, бо на Зеленського припало 14% від усього ефіру "Плюсів" за останні три місяці. Група "1+1 медіа" заперечила цю інформацію. В інтерв’ю "РБК-Україна" кандидат Володимир Зеленський сказав, що вони "практично не використовували телебачення" у своїй кампанії. Водночас ми всі знаємо, скільки розважального продукту за участю Зеленського йшло протягом виборів в ефірі "1+1", навіть у день тиші... Крім того, напередодні першого туру виборів в ефір вийшла третя частина серіалу "Слуга народу", назва якого збігається з назвою партії Зеленського, в ньому буквально цитуються меседжі його програми тощо.

З інтерв’ю кандидата агентству "РБК" випливає, що Зеленський у разі обрання президентом планує спілкуватися із громадянами в тому ж стилі, що й під час кампанії. Тобто через відеоролики і поодинокі інтерв’ю обраним журналістам. Логічно, що якщо робиться ставка не на комунікацію із журналістами, а на відеоролики, то їх потрібно буде десь розміщувати. Соцмережі не можуть бути основним варіантом, бо, за різними даними, ними користуються лише до 60% українців, і то нерегулярно. Ключовим каналом комунікації лишається телебачення, і це підтверджують соціологічні дослідження. Але якщо ми будуємо "свободное телевидение", то воно, напевно, захоче саме, напряму ставити запитання Президенту України, в тому числі критичні. А не просто мовчки розміщувати промоційні відеоматеріали.

Тому мені не зовсім зрозуміло, яким чином Зеленський планує балансувати свою медійну політику. В чому саме вона полягатиме – у свободі від олігархів, відкритій комунікації з журналістами чи у свободі від регулювання для цих самих олігархів? Поки що немає відповіді.

З інтерв’ю не зовсім зрозуміло, як саме Зеленський планує будувати комунікацію з медіа та журналістами. Прес-конференцію Порошенка журналісти чекали півтора року. Що буде тепер? Зеленський не дав чіткої відповіді. Як приклад комунікації він навів свій брифінг у штабі після першого туру, який, нагадаю, тривав близько п'яти хвилин. Чи будуть проводитися прес-конференції взагалі, чи ми всі переходимо на "новий формат електронної комунікації"? Побачимо. Точно зрозуміло лише одне: він планує нечасто виходити до журналістів.

"Редкие появления, которые сводят людей вместе, объединяют их", – сказав Зеленський в інтерв’ю, і з цим я абсолютно згодна. Його рідкісні появи у ЗМІ вже згуртували медіаспільноту, яка навіть підготувала спільне звернення із закликом до кандидата вийти на прес-конференцію.

Поки що, очевидно, нам усім треба готуватися до невизначеності. А професійним журналістам, можливо, до конкурсів, флешмобів, тенісних столів, за якими журналістами виграються інтерв’ю із Зеленським,  промоційних відеороликів.

Виконавча директорка Інституту масової інформації Оксана Романюк для "Детектора медіа"

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!