IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2019 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

1

11

64

5

22

Фейки та мова ворожнечі: як висвітлюють Україну в медіа окупованих територій Донбасу

Фото – radiosvoboda.org

Велика частина суспільства на непідконтрольних Україні територіях сходу країни не має змоги отримувати інформацію з українських ЗМІ, оскільки, як повідомляв ІМІ, всі українські телеканали на окупованій території було відімкнено влітку 2014 року. Зараз тривають заходи з відновлення мовлення на ці території, повідомляє Міністерство інформаційної політики. Вочевидь, вони використовують для отримання інформації російські ресурси, більшість з яких підконтрольні Кремлю і мають відповідну редакційну політику, а також користуються інформацією зі ЗМІ так званих “ЛНР” та “ДНР”.

За інформацією ІМІ, ті ЗМІ, що продовжують функціонувати на територіях, підконтрольних так званій “ДНР”, є відверто пропагандистськими та антиукраїнськими. Так, на окупованій території функціонують чотири телеканали (“Оплот ТВ”, який функціонує на базі захопленого місцевого телеканалу “Перший муніципальний”; “Новороссия ТВ” Губарева, що працює на захопленій частоті ЮНІОНу та “1+1”; “Первый республиканский”, який мовить на частотах захопленого сепаратистами 27-го каналу, та “Второй республиканский”, колишній ЮНІОН), а також працює російське телебачення.

Експерти ІМІ промоніторили сім популярних інтернет-ресурсів, які функціонують на окупованих територіях Донбасу, на предмет наявності в цих ЗМІ дезінформації, фейків, а також щоб загалом оцінити тональність висвітлення діяльності влади (української, російської та самопроголошеної місцевої влади).

Фейки та дезінформація в ЗМІ окупованих територій Донбасу

Рівень фейків та дезінформації, порівнюючи з попереднім моніторингом, збільшився майже вдвічі. Так, якщо цей показник у 2017 році становив 11% матеріалів, то вже у 2019-му 21% новин, що стосувалися України, були дезінформацією та фейками або ж містили сумнівні факти.

Так, більшість повідомлень із зони військових дій, які транслювали “Л/ДНР”, суперечили зведенням штабу ООС. Наприклад, сайт “Русская весна” з посиланням на представника “УНМ ДНР” Данила Безсонова повідомляв, що за квітень 2019 року ЗСУ втратили 69 бійців (“За апрель ВСУ потеряли 69 человек убитыми и ранеными: сводка о военной ситуации на Донбассе”).

Схожу інформацію з посиланням на те саме першоджерело публікував сайт “Новороссия” (“ВСУ потеряли почти 70 боевиков с начала апреля”). Згідно ж з офіційними повідомленнями штабу ООС, за цей період в українському війську – 51 потерпілий. Окрім цього, в новині стверджувалося, що в ЗСУ було створено спеціальні частини для людей з алкогольною залежністю: “Напомним, что алкоголизм в рядах ВСУ является одной из основных проблем украинской армии. Но, заботясь о морально-психологическом состоянии личного состава, командование Нацгвардии Украины создало спецчасти для алкоголиков”. Цю інформацію повідомляє сайт “Царьград”, проте ніде, крім російських ЗМІ та ЗМІ так званих “ДНР”, цю інформацію виявити не вдалося.

У досліджуваних ЗМІ активно поширювалась інформація про те, що нібито штаб Порошенка планує зірвати інавгурацію новообраного Президента (“Штаб Порошенко готовит срыв инаугурации Зеленского”, – ДНР-24). Цю інформацію спростував Конституційний Суд України: “Конституционный Суд отверг слухи о срыве инаугурации нового президента Владимира Зеленского путем отставки главы суда Станислава Шевчука”.

Хвилю фейків у ЗМІ т.зв. “Л/ДНР” спричинило також голосування та ухвалення “мовного закону”. Зокрема, в цих ЗМІ повідомлялося про норму закону, яка нібито передбачає запровадження “мовних інспекторів”. “Верховная Рада Украины приняла закон об исключительном использовании украинского языка во всех сферах жизни – за этим будут надзирать “языковые инспекторы”, – йдеться на сайті “Русская весна”. Юрист ІМІ Алі Сафаров підкреслює, що ця інформація не відповідає дійсності і в законі така норма просто відсутня.

Фейки з’явились і про новообраного Президента України Володимира Зеленського. Наприклад, сайт “Новороссия” повідомив, що перед інавгурацією Зеленський ще має провести корпоратив у Росії: “СМИ: Зеленский перед инаугурацией проведет “пионерский” корпоратив для российской элиты”, “речь идет о выступлении перед руководителями и высокопоставленными чиновниками госслужб и госкорпораций, отмечающих в закрытом режиме День советской пионерии. По словам Делягина, по установившейся традиции все участники, включая ведущего, одеваются в специально пошитую пионерскую форму и повязывают пионерский галстук”. Згідно з новиною, подія мала відбутися 19 травня, проте, як відомо, саме цю дату сам Зеленський вибрав для інавгурації, про це він заявив у своєму відеозверненні, повідомляє Укрінформ.

Іноді для створення фейків пропагандистські ЗМІ використовували реальні факти, “прикрашаючи” їх “разючими” подробицями. У новині “Украинский военный убил ножом родного дядю из-за насмешек над АТО”, правдою є лише те, що в Бориспільському районі стався інцидент, внаслідок якого військовий завдав ножем ран, несумісних з життям, іншому чоловіку. Проте в повідомленні поліції нічого не йдеться про те, що потерпілий був дядьком нападника, так само як і відсутня інформація про підстави виникнення конфлікту. Натомість повідомляється, що учасниками події було три особи. “За попередньою інформацією, під час конфлікту з двома особами військовослужбовець завдав їм ножових ударів. Внаслідок отриманих тілесних ушкоджень один з чоловіків, особа якого на даний час встановлюється, помер на місці, а інший був доставлений до хірургічного відділення Бориспільської Центральної районної лікарні”, – йдеться в повідомленні поліції.

Зазначимо, фейкові і сумнівні новини часто посилаються на неідентифіковані джерела, наприклад “как сообщают СМИ”, “как нам стало известно”. Використання таких джерел є порушенням професійного стандарту достовірності, а за фейкову інформацію несе відповідальність ЗМІ, яке її поширює.

Мова ворожнечі в ЗМІ окупованих територій Донбасу

Рівень мови ворожнечі в ЗМІ т.зв. “Л/ДНР” знизився з 11% загальної кількості новин про Україну (дані моніторингу ІМІ 2017 року) до 5%, за результатами моніторингу цього року.

Передусім мова ворожнечі стосувалась українських військових, яких у ЗМІ т.зв. “Л/ДНР” називають “карателями”, “нацистами”, “садистами”. Наприклад, “Украинские каратели за неделю убили троих ополченцев ДНР”, “НМ ДНР обвинила карателей “Азова” в разрушении дома на западе Донецка”.

Трапляються і матеріали, в яких рівень ненависті щодо України є вкрай високим. Чого лише вартий абзац з новини на сайті “Русская весна”, в якому описується Україна: “Это территория смерти – смерти медленной и неотвратимой, смерти под жовто-блакитными бандеровскими тряпками и под антироссийские гнусные песенки. Эта территория убивает русских на Донбассе и пытается стать американской подстилкой. Нам не о чем с ними разговаривать”.

Всіх, хто в російській мові використовує сполучення “в Украине”, автоматично зараховують до нацистів: “Когда я вижу человека, который упорно пишет на русском языке “В Украине”, знайте: это – бандеровец, и брезгливо проходите мимо. С нацистами нам разговаривать не о чем”.

За результатами моніторингу експерти ІМІ склали навіть маленький  словничок з назв, що використовують ці ЗМІ:

  • українські військовослужбовці –  “вэсэушники”, “каратели”, “садисты”;
  • країна Україна – “незалежная”, “американская подстилка”, “территория смерти”;
  • український прапор – “жовто-блакитные бендеровские тряпки”;
  • депутати Верховної Ради – “рукоблуды из Рады”;
  • підконтрольні Україні території  Луганської та Донецької областей (Слов’янськ, Краматорськ) – “оккупированные Украиной территории ЛНР и ДНР”;
  • закон про мову – “закон о тотальной украинизации”.

Тональність висвітлення діяльності влади в ЗМІ окупованих територій Донбасу

ЗМІ так званих “Л/ДНР” найбільше уваги у своєму порядку денному приділяють владі України. 20% усієї кількості матеріалів стосувалися саме цієї теми, 19,5% матеріалів висвітлюють діяльність самопроголошеної влади “Л/ДНР”. Найменше уваги ці медіа приділяють російській владі – 9% матеріалів, і це незважаючи на те, що на період моніторингу припав указ Путіна про надання громадянам невизнаних республік паспортів РФ за спрощеною системою.

Найбільш позитивно медіа “Л/ДНР” пишуть про свою місцеву владу. 89% матеріалів про місцевих очільників є компліментарними і мають позитивну конотацію. Матеріалів з негативною конотацією щодо їхньої діяльності виявлено не було, а ще 11% матеріалів мали нейтральну тональність висвітлення.

Про російську владу ці медіа теж пишуть переважно позитивно: 85% матеріалів про неї тут мали позитивну конотацію і лише 2% мали негативну тональність. Усі такі матеріали вийшли до постанови Путіна про спрощену систему надання паспортів жителям так названих “Л/ДНР”. Після ж цієї законодавчої ініціативи всі матеріали про російську владу мали тільки позитивну тональність.

Натомість половина матеріалів, що стосувалися української влади, мала негативну тональність – 49%. Ще 45% матеріалів були нейтральними, і лише 6% мали позитивну тональність. Усі позитивні матеріали висвітлювали передвиборчу кампанію Володимира Зеленського. Водночас негативних матеріалів щодо Зеленського найменше з усіх інших представників української влади – 19%. Тоді як рівень негативних матеріалів про Порошенка становить 63% матеріалів.

Тож за два роки ситуація з інформацією, що отримують українські жителі на окупованих територіях про події всередині країни, ніяк не покращилась, а рівень неправдивої інформації про Україну навіть удвічі зріс.

Через спотворення інформації про українську владу та загалом про Україну штучний розкол між жителями так званих “Л/ДНР” та громадянами України не лише не зменшується, а зростає щороку. Для жителів непідконтрольних Україні районів Донецької та Луганської областей пропагандистські ЗМІ створюють картинку добробуту в так званих “Л/ДНР” та цілковитої вакханалії на території України.

Моніторинг проводився в період з 22 по 26 квітня 2019 року, аналізувалися всі новини в семи інтернет-ЗМІ у цей період часу, що функціонують у непідконтрольних Україні районах Донецької та Луганської областей.

Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews.

Олена Голуб, медіа-експертка ІМІ

Ще Статті