ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

На службі у Медведчука. Як сайти проросійських власників висвітлювали вибори

28.08.2019, 14:32
Маніпуляції, однобоке висвітлення проблемних округів, медіапідтримка кандидатів від партії «Опозиційна платформа – За життя» та особисто брата Віктора Медведчука Сергія, акцент на негативних оцінках результатів виборів та цензура передруку статей іноземних ЗМІ – усе це було виявлено під час дослідження сайтів із проросійськими власниками: Newsone.ua, 112.ua, ZIK.ua, Strana.ua, Podrobnosti.ua та Korrespondent.net. Період дослідження – 22 липня – 4 серпня. Також дослідження виявило, що в одному інформаційному ключі на користь партії Віктора Медведчука відпрацювали сайти Newsone, 112 та Podrobnosti, меншою мірою – ZIK та Strana. А от Korrespondent ігнорував заяви ОПЗЖ. Ба більше, маркери-новини останнього сайту вказують на готовність редакції називати фігурантів своїх матеріалів «сепаратистами». У першій частині аналітичного матеріалу результати дослідження висвітлення сайтами перебігу подій на так званих проблемних округах та оцінок і реакцій на проведення парламентських виборів загалом в Україні.   ПРОБЛЕМНІ ОКРУГИ Яскравим показником редакційної політики сайтів є висвітлення перебігу подій у так званих проблемних округах. Показовою є навіть підбірка цих «проблемних округів». Протягом періоду дослідження медіа поширювали кілька заяв з переліком так званих проблемних округів.  Так, 25 липня з посиланням на ФБ голови правління Громадянської мережі «Опора» згадувалося про п'ять округів, де міг відбутися повторний перерахунок голосів. Згодом сама Айвазовська відредагувала свій ФБ-пост: зазначила вже дев'ять округів. Ось вони: 49, 69, 106, 117, 119, 127, 198, 206 та 207. Того ж дня свій перелік «проблемних округів» оприлюднила і партія «Слуга народу».   На своїй ФБ-сторінці партія зазначила вісім округів, де партійці зафіксували «величезну купу різних інцидентів» та існували «причини затримки результатів». Ось ці округи: 37, 64, 69, 106, 119, 198, 206, 207. Через 10 днів після дня голосування голова ЦВК Тетяна Сліпачук назвала шість проблемних округів: 50, 69, 105, 119, 198, 210. Для порівняння можна подивитися перелік округів, які найбільше фігурували в повідомленнях у стрічках новин сайтів з переліку дослідження. Проте тут є відмінності. Якщо Newsone, 112 та «Подробности» за період дослідження могли давати по 10–15 новин щодо «проблемних округів» з Таблиці 1, то у «Страни» і «Кореспондента» могло бути лише по дві-чотири новини. Як видно, найбільше уваги ці сайти приділили округам у Донецькій та Луганській області, де найбільшу підтримку отримала саме партія «ОПЗЖ». Для порівняння можна подивитися перелік округів, які найбільше фігурували у повідомленнях у стрічках новин сайтів з переліку дослідження.

Newsone        112       «Подробности»       ZIK       «Страна»       «Кореспондент»

                           

    49                   49                     49                                                      

    50                   50                     50                     50                 50                        50   

    52                   52                     52                     52                 52

    105                 105                  105                   105              105

    106                                                                                                                       106

                                                    207

Встановлення результатів в інших виборчих округах зазначені сайти або ігнорували, або давали лише по одній-дві новини.  Далі розглянемо висвітлення сайтами кожного окремого округу.   ОВК 49 (центр – Дружківка) Головні конкуренти: Валерій Гнатенко від ОПЗЖ (офіційний результат – 38,00%) та Борис Колесніков від «Опозиційного блоку» (32,32%). Велика увага сайтів Newsone, 112 та «Подробности» до 49-го округу мала місце в перші два дні після виборів. Водночас сайти синхронно поширювали заяви партії та представників ОПЗЖ щодо ситуації зі встановленням результатів. Ретранслюючи заяви ОПЗЖ та партійців, усі три сайти жодного разу не навели позиції іншої сторони. Також ситуація з проблемами в роботі ОВК описувалася виключно представниками однієї партії – ОПЗЖ. Сайт «Страна» великої уваги 49-му округу не приділяв. Проте округ згадано в оглядовому матеріалі щодо ситуації зі встановленням результатів голосування в Донецькій області. Ще в одній новині «Страна» передрукувала заяву ОПЗЖ з офіційного сайту. Ба більше, одразу після виборів «Страна» зробила новину з ФБ-допису Бориса Колеснікова, в якому він визнавав поразку.  ZIK про 49-й округ дав новину, коли до Дружківки прибули представники ОБСЄ. Водночас сайт посилався на заяву Валерія Гнатенка з ефіру 112-го каналу. Korrespondent узагалі відзначився лише тим, що зробив новиною інформацію, що переможець у 49-му округу фігурує у справі про сепаратизм.   ОВК 50 (центр – Покровськ) Головні конкуренти: Руслан Требушкін від «Опозиційного блоку» (30,33%) та самовисуванець Андрій Аксьонов (28,92%). Кандидатка від ОПЗЖ Катерина Сахарова посіла четверте місце з результатом 10,41%. Це єдиний округ, увагу якому приділили всі сайти з дослідження. Новини про 50-й округ сайти робили переважно з повідомлень пресслужби ЦВК, МВС та Нацполіції.  Проте деякі відмінності таки були. Так, одну новину сайт «Страна» зробив з посиланням на неназване джерело з ОВК, виглядає сумнівно. У ній ідеться про перемогу Требушкина завдяки фальсифікаціям. У тексті порівнюються дані із сайту ЦВК з копіями протоколів. Нібито розбіжності вказують, що більше голосів набрав не Требушкін, а Аксьонов. Водночас самі копії протоколів не наводяться, підтвердженням розбіжностей є звичайна таблиця, яка невідомо ким створена. На фоні інших виділився сайт Podrobnosti. Тут перевагу в новинах надали стороні кандидата Андрія Аксьонова. Офіційно він самовисуванець, але в чотирьох новинах його представляють як кандидата від ОПЗЖ. Позиція іншої сторони в цих новинах відсутня.     ОВК 52 (центр – Торецьк) Головні конкуренти: Євген Яковенко від ВО «Батьківщина» (28,96%) та Олег Погодін від ОПЗЖ (26,00%) Перебіг подій у 52-му округу також синхронно висвітлювали три сайти: Newsone, 112 і Podrobnosti. Як і у випадку із 49-м округом, ці три сайти робили новини з офіційних заяв партії «ОПЗЖ». Головним же спікером по 52-му округу виступила Наталія Королевська. Активність Королевської на 52-му округу не випадкова. Кандидат від ОПЗЖ Олег Погодін є керівником донецького осередку ОПЗЖ. А також керівником благодійного фонду «Дорога життя».  Цей фонд пов’язаний з Наталією Королевською. Та й сам Погодін близький до нардепа. Саме він був першим заступником міністра соцполітики, коли відомство очолювала Королевська. Окремо варто звернути увагу на новину про напад на Королевську «найнятих "Батьківщиною" націоналістів», про що повідомили всі три сайти. У цих повідомленнях згадується, що нападники були із символікою «Батьківщини». Проте на відео інциденту жодної символіки не видно. Та й сама акція «активістів» виглядає дивною. Показово, що Korrespondent та ZIK у своїх новинах про напад на Королевську не згадують «найнятих "Батьківщиною" націоналістів».  А Strana з посиланням на ФБ-пост самої Королевської згадує про напад націоналістів без прив’язки до партії. Водночас ZIK, як і «Страна», видають новини про ситуацію в 52-му округу з посиланням на заяви ОПЗЖ та її представників. Але подібних новин менше, ніж у трьох згаданих вище сайтів. У всіх випадках позиція переможця в 52-му округу Яковенка, «Батьківщини» та членів ОВК відсутня.   ОВК 105 (центр – Щастя) Головні конкуренти: Вікторія Гриб від «Опозиційного блоку» (39,63%) та Сергій Медведчук від ОПЗЖ (31,68%) Встановлення результатів у 105-му округу на Луганщині стало топ-темою для новин сайтів Newsone, 112, Podrobnosti та ZIK. Причиною цього може бути той факт, що тут балотувався брат Віктора Медведчука Сергій.  Вказані сайти розміщували заяви партії «ОПЗЖ», самого кандидата Сергія Медведчука та інших партійців. Зокрема, і зі звинуваченнями на адресу Ахметова та «Опозиційного блоку», чий кандидат посів перше місце, за офіційними даними ЦВК. Позиція Ахметова, «Опозиційного блоку» та переможниці в 105-му округу Вікторії Гриб жодного разу не наведена. Також ці сайти маніпулятивно перебільшують масштаби можливих порушень. Наводячи інформацію та цитати про зловживання, жоден сайт не наводить даних про розміри округу та кількість виборців. У 105-му округу проголосували менше 5 тисячі виборців. Водночас Сергій Медведчук набрав 1482 голоси, а переможниця – кандидатка від «Опозиційного блоку» Вікторія Гриб – 1854 голоси. Strana розмістила дві новини про ситуацію у 105-му округу. Обидві з посиланням на сайт 112-го телеканалу. Водночас у другій новині пряму мову Strana приписує «свідку» У першоджерелі автором цих слів зазначається кореспондент «112 Украина». Korrespondent перебіг подій у 105-му округу ігнорував. Єдина новина, де згадується «округ брата Медведчука», – про посилення охорони окружкомів. Та й тут 105-й згадується на пару зі 106-м з повідомлення поліції Луганської області.   ОВК 106 (центр – Сєвєродонецьк) Головні конкуренти: Олексій Кузнєцов від партії «Слуга народу» (21,49%) та самовисуванець Юрій Фурман (19.37%). Кандидат від ОПЗЖ Валерій Черниш посів третє місце з результатом 18,17%. Сайти Korrespondent та 112 дали по кілька новин про ситуацію в 106-му округу. Сайт 112-го телеканалу робив новини з включень свого кореспондента з місця подій. Водночас звертали увагу, що мітинги під ОВК проходили на підтримку самовисуванця Юрія Фурмана. Korrespondent дав кілька новин про фальсифікації та масові порушення. Водночас джерелом для подібних новин виявилися ФБ-пости Олега Мельничука, які виглядають сумнівними. Цей кейс буде більш детально розібраний у подальшому в розділі «Маніпуляції з джерелами».   ОВК 207 Головні конкуренти: Максим Зуєв від партії «Слуга народу» (26,22%) та самовисуванець Ігор Рибаков (24,51%). Podrobnosti – єдиний з досліджених сайтів звернув увагу на ситуацію у 207-му округу. Загалом за два тижні на сайті вийшло сім новин про перебіг встановлення результатів на цьому округу. І якщо спочатку новини стосувалися порушень та затягування з підрахунком голосів, то надалі вийшло три новини про те, що переможець Максим Зуєв не мав права брати участь у виборах, бо не проживав в Україні останні п'ять років. Позицію самого Зуєва в новинах на сайті Podrobnosti не подано.   ОЦІНКА ВИБОРІВ Загалом усі шість сайтів подавали в новинах різноманітні оцінки спостерігачів та представників західних країн щодо проведення парламентських виборів. Проте на цьому фоні є окремі випадки з негативним оцінюванням, присутність яких у стрічках новин спричиняє сумніви. Так, сайт Newsone наводить цілу низку негативних оцінок окремих українських політиків. Із твіту Ляшка зробили окрему новину і на сайті Strana, яка вийшла під заголовком «Ляшко назвал выборы, на которых пролетел мимо Рады, самыми позорными». Також Strana стала єдиним сайтом, який навів негативну оцінку українським виборам спікера Ради Федерації Валентини Матвієнко. За її словами, вибори до Верховної Ради не відповідали міжнародним демократичним нормам, зокрема через те, що в них не могли брати участь українці, які перебувають на окупованих територіях та в РФ. Водночас джерелом цієї новини Strana вказала «РИА Новости» з відповідним гіперпосиланням. Тут варто нагадати, що за рішенням РНБО від 2018 року доступ до сайту «РИА Новости» в Україні обмежений. Кілька новин з негативними оцінками виборів, які висловили в ефірі телеканалу експерти, розмістив і сайт 112. Окремо варто звернути увагу, що негативну інтерпретацію на сайтах Newsone та 112 отримала явка виборців, яка, за офіційними даними ЦВК, становила 49,84%. На перший день після виборів, 22 липня, сайт Newsone наводить заяву члена ОПЗЖ Нестора Шуфрича: «явка на этих выборах составила менше 50%. Это не ставит под сомнение юридическую составляющую итогов выборов, но вызывает огромный вопрос в части политической легитимности будущего парламента». 26 липня сайт цитує Віктора Медведчука з ефіру Newsone: «Вряд ли можно говорить, и это будет объективным, об объединении всей страны, потому что явка на выборах была 49,74%, по официальным данным ЦИК». Наступного дня Медведчука зі свого ефіру цитує сайт 112-го телеканалу: «Это (низька явка. – Авт.) свидетельство того, что или люди разуверились, что они влияют на власть, или люди не верят в то, что эта власть что-то может изменить». 23 липня дня в стрічку новин Newsone потрапляє блог із сайту «112 Украина» за авторством Ігоря Вальського. У матеріалі аналізується явка на виборах. І робиться висновок: «вскоре будут все громче звучать голоса тех, кто будет ставить под сомнение легитимность украинского парламента. Мол, поддержан меньшинством».   Висновки Дослідження новинних стрічок сайтів із проросійськими власниками на предмет висвітлення підрахунку голосів та встановлення результатів голосування у так званих проблемних округах показало, що три сайти – Newsone, 112 та Podrobnosti – працювали в одному ключі. Вони активно висвітлювали позицію партії «ОПЗЖ», робили окремі новини із заяв представників цієї партії. Водночас не дотримувалися жодного балансу: позиція опонентів на округах та представників ОВК не наводилася. Значно менше новин з позицією ОПЗЖ публікували сайти ZIK та Strana. І лише сайт Korrespondent ігнорував цю політичну силу. Щодо висвітлення оцінок та реакцій на парламентські вибори, то всі шість сайтів наводять цілу низку заяв і висновків міжнародних спостерігачів та офіційних представників інших країн. Проте Newsone, 112 і меншою мірою Strana виділяються своїми кількома новинами з негативними оцінками українських виборів. Олексій Братущак, медіаексперт
Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!