Як за кілька хвилин зняти якісний репортаж, який приверне увагу глядачів у соціальних мережах, розповів на тренінгу журналіст, відеограф та режисер об’єднання “Море людей” Олександр Кац. Навчання організував регіональний хаб Інституту масової інформації (ІМІ) “Медіабаза Одеса, Херсон”.
Мобільне знімання: що треба знати насамперед
На початку тренінгу спікер наголосив, що мобільне знімання не надто відрізняється від роботи з професійною камерою. Головне – розуміти базову логіку побудови кадру та працювати з увагою глядача.

Олександр Кац виокремив кілька ключових шаблонів, які допомагають створювати динамічні та “чіпкі” відео:
- Перший кадр має бути найсильнішим. Це може бути деталь, емоція, різка дія чи звук – саме він вирішує, чи глядач залишиться.
- Загальний план – щоб показати, що і де відбувається, передати атмосферу й масштаб.
- Великий план – створює ефект присутності та занурює глядача в події.
- Синхрон – коротка репліка героя, що додає відео життя та правдивості.
“Коли ви звужуєте кадр, ви краще контролюєте його, – пояснив спікер. – Водночас оператор має завжди орієнтуватися на обставини й уміти адаптуватися”.
Як знімати стабільно і чітко
У другому блоці тренінгу Олександр розповів, як уникати тремтіння кадру, коли під рукою тільки смартфон.

Основні поради спікера:
- Майте клітку (cage), це покращує ергономіку та стабілізує знімання.
- Якщо додаткових засобів немає, тримайте телефон двома руками, а лікті притисніть до корпуса.
- Увімкніть сітку в камері й орієнтуйте верхню горизонтальну лінію на рівень губ або очей героя. Це допоможе виставити коректний горизонт.
- Також під час знімання синхронів можна плавно “перекочуватися” з однієї ноги на другу. Тоді кадр буде не таким статичним, що дозволить глядачу простіше сприймати інформацію через імітацію “живого діалогу”.
Монтаж і колір: як зробити відео виразним
Олександр Кац окремо зупинився на тому, як за допомогою базового монтажу та простої колірної корекції можна суттєво підсилити емоційність і динаміку репортажу.

Він наголосив, що, монтуючи на телефон, найзручніше, на його думку, працювати в CapCut: цей застосунок дозволяє швидко зібрати сюжет з кількох кадрів, додати титри, прості переходи чи звук, не витрачаючи багато часу. Під час складання короткого репортажу важливо зберігати ритм, не затягувати сцену та дотримуватися оптимальної довжини кадрів – від 4 до 10 секунд.
Колірну корекцію варто добирати відповідно до характеру події:
- для драматичних, напружених ситуацій доречні холодніші відтінки;
- для теплих, позитивних сюжетів – м’які, теплі тони.
“Навіть мінімальна корекція – вирівнювання балансу білого, помірне підсилення контрасту й акуратний вибір кольорового фільтра – може зробити відео значно професійнішим і привабливішим для глядачів”, – підкреслив Олександр.
Після завершення теоретичної частини учасники перейшли до практики. Спочатку учасники мали змоделювати ситуацію та прописати власну розкадровку майбутнього репортажу. Другим етапом стала робота “в полі” – учасники знімали та монтували короткі сюжети безпосередньо з тренінгу, застосовуючи все, що щойно опанували. Після завершення роботи учасники отримали фідбек від Олександра, як зробити свої мобільні репортажі ще виразнішими й ефективнішими.
Есемемниця Медіабази Одеса, Херсон Дана Гринько