Щоразу, коли я аналізую онлайн-медіа на предмет джинси, мені трапляються матеріали замовного характеру, де головним спікером є не політик, а експерт. Ці «незалежні експерти» просувають інтереси конкретних політичних сил і здебільшого виконують функції політтехнологів у передвиборчих кампаніях. Іноді і взагалі трапляються цікаві випадки, коли одна й та сама людина в одному матеріалі просуває певну політичну силу, а вже через тиждень в іншому матеріалі хвалить її конкурентів.
Проте ще дивніше, коли таких експертів журналісти запрошують для коментування виборів і аргументують це відсутністю альтернативи.
Тож я вирішила поділитися певними порадами для журналістів, щоб убезпечити матеріали в медіа від заангажованих та нефахових експертів.
- Завжди перевіряйте бекграунд експерта та його біографію
Для цього можна скористатися звичайним пошуковиком. Ви можете подивитися, які теми він чи вона коментує, і чи не було серед них матеріалів з ознаками замовлення. Може бути, що медіаексперти подивляться, хто у вас коментує, і запідозрять ваш матеріал у замовності, – а воно вам треба? Репутація для медіа та журналістів є дуже важливою.
- Ніколи не називайте політтехнологів політологами
Варто розуміти, що в передвиборчий період лише найгірший політтехнолог не працюватиме на політичні сили. Відповідно, більшість політтехнологів є заангажованими і завжди використовуватимуть журналістів у просуванні політсили, на яку працюють. Бути використаними – воно вам треба?
- Шукайте фахових експертів і ставте їм профільні запитання
Уже справді набридло, коли одна і та сама людина коментує все – від особливостей функціонування газотранспортної системи до наслідків забруднення довкілля нафтопродуктами. Повірте, незважаючи на те, що і там, і там суб’єктом є паливні корисні копалини, коментувати ці теми мають різні люди. А то ще вас запідозрять у низькій компетентності – а воно вам треба?
- Не залучайте як експертів політиків – суб’єктів виборчого процесу
Особливо в передвиборчий період. Політики будуть використовувати всі можливі медійні платформи для власного піару. Ви його запросити прокоментувати повернення Росії до Ради Європи, а він вам весь ефір розповідатиме, яка класна в нього партія. Політики вмілі маніпулятори і зможуть вами маніпулювати – а воно вам треба?
- Шукайте нові обличчя
Усім уже набридли одні й ті самі люди, що «віщають» з блакитних екранів. Будьте більш різноманітними: користуйтеся доступними відкритими базами і робіть ротацію експертів. Ви ж можете набриднути – а воно вам треба?
- Дотримуйтеся гендерного балансу у виборі експертів
Згідно з дослідженнями ІМІ, жінок-експерток залучають лише в 15–20% матеріалів. Дайте шанс жінкам виявити себе, оскільки вас можуть звинуватити в дискримінації і сексизмі, – а воно вам треба?
Олена Голуб, медіаекспертка ІМІ