ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

На що звертати увагу, коли знову публікують рейтинги?

21.01.2019, 11:20

“Тимошенко перемагає у другому турі”, “Тимошенко лідирує майже у всіх регіонах”, “Порошенко, Тимошенко і Зеленський відриваються від інших кандидатів” - новини, написані за результатами соціологічних опитувань здатні швидко збити з пантелику, обурити, змусити задуматися, чи буде ваш голос на виборах вагомим.

З іншого боку, якщо соціологічне дослідження проводиться авторитетною організацією, воно здатне дійсно показати зріз громадської думки, бути джерелом корисної інформації для політичних сил, фахівців з різних сфер. Тому така інформація важлива, і має бути присутня в новинах. Окрім того, багато залежить від того, як ЗМІ висвітлюють результати таких досліджень, як їх інтерпретують. ІМІ підготував коротку довідку для тих, хто наштовхнувся на рейтинги в новинах і не знає, що з цим робити.

1.ХТО випустив рейтинг?

Соціологічних організацій, інститутів напередодні виборів - як грибів після дощу. Пам’ятайте, що не всім з них можна довіряти. Організація може проводити опитування на замовлення партії, і представити дані у потрібному світлі. Шукайте, чи є сайт у цієї організації, чи довго вона існує, чи працює у міжвиборчий період, а чи тільки під вибори? Хто фінансував замовлення, яке проводилося? До речі, Texty.org.ua створили базу псевдосоціологів, де можна подивитися, кому варто довіряти, а кому не дуже.

  1. Чи вказано, ЯК проводилося дослідження?

Яке конкретно ставили питання, яким методом збиралися дані, скільки людей було опитано, з яких областей, за який період? Чи вибірка дійсно є репрезентативною та відображає думку більшості? Ці дані мають бути обов’язково вказані у новині, і авторитетні організації завжди такі дані надають.

  1. КОЛИ проводилося опитування?

Думка людей змінюється дуже швидко, опитування, яке проводилося місяць чи два тому може вже не бути репрезентативним, відображати дійсну картину. Чийсь публічний виступ чи якась політична подія можуть швидко змінити результати. Обережно ставтеся до новин, в яких порівнюють дані різних досліджень, розподілених у часі, і проведених різними організаціями.

  1. ХТО ПУБЛІКУЄ результати дослідження?

Одне й те саме дослідження може бути по-різному представлене в різних ЗМІ. Якщо маєте сумніви щодо достовірності новини, якості цього ЗМІ, перейдіть за посиланням та перевірте інформацію в оригіналі, на сайті соціологічної організації.

  1. Якщо опитування проводилося на сайті ЗМІ, в ефірі телеканалу - не вважайте це дослідженням!!!

В жодному разі результати таких опитувань не є репрезентативними, і не представляють думку більшості. Більш того, такими опитуваннями легко маніпулювати і створювати фейки.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!